چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 24580
سلامت نیوز :نخستین سمپوزیوم مددكاری اجتماعی سوم اسفند ماه با حضور مسوولان وزارت بهداشت و جمعی از اساتید این رشته برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر انور صمدی راد، رییس كمیته علمی نخستین سمپوزیوم مددكاری اجتماعی در نشستی با خبرنگاران گفت: وزارت بهداشت به عنوان یكی از متولیان اصلی مددكاری از حدود 500 مددكار آموزش دیده رسمی برخوردار است. چنین نیروی عظیمی هنگام بروز بلایای طبیعی كه در كشور ما بسیار اتفاق می‌افتد، باید فعال‌تر، آگاه‌تر و با مهارت بیشتری وارد عمل شوند. تجربیات گذشته نشان می‌دهد علیرغم میل و اراده افراد، به دلیل عدم برنامه‌ریزی و آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، اقدامات خدمت رسانی در بلایا آن طور كه باید نبوده است.

وی افزود: بر این اساس به این نتیجه رسیدیم كه برگزاری نخستین سمپوزیوم مددكاری اجتماعی آغازی باشد برای آموزش مهارت‌های خاص به مددكاران اجتماعی به ویژه مددكاران اجتماعی شاغل در وزارت بهداشت. بر این اساس مددكاران می‌توانند در دوره‌های آموزشی مستمر شركت كنند و گواهی‌های لازم را دریافت كنند.


دكتر صمدی راد، مددكاران را صحنه گردان اصلی در بلایا عنوان كرد و گفت: اگر اقدامات هماهنگی و آموزش‌های لازم نباشد از توان مددكاران در امدادرسانی بلایا به خوبی استفاده نخواهد شد. تجربیات نشان می‌دهد اگر مددكاران به صورت منسجم برنامه داشته باشند و مهارت‌های لازم را كسب كرده باشند مفیدتر و موثرتر خواهند بود.


در ادامه دكتر غنچه راهب، دبیر علمی نخستین سمپوزیوم مددكاری اجتماعی نیز گفت: مددكاران اجتماعی از گذشته در رابطه با سوانح و بحران‌های اجتماعی نقش موثری داشته‌اند. اگر بحران‌ها را به سه مرحله اضطرار، انتقال و بازسازی تقسیم كنیم، مددكاران اجتماعی در هر سه مرحله نقش موثری دارند. مددكاران اجتماعی می‌توانند در دو عرصه اجتماعی و روان شناختی مرتبط با مسائل اجتماعی فعالیت داشته باشند.

وی مددكاران اجتماعی را مدافع حقوق مردم عنوان كرد و افزود: ‌بر این اساس مددكاران اجتماعی نقش واسطی میان منابع و افراد آسیب دیده بازی می‌كنند تا این افراد را به سمت حق و حقوقشان هدایت كنند. مهم‌ترین اصل در مددكاری اجتماعی حفظ كرامت انسانی است. مددكاران اجتماعی پا به پای مردم و همراه مردم حركت می‌كنند. برگزاری سمپوزیوم مددكاری اجتماعی آغازی است تا بتوانیم مددكاری اجتماعی را با مسائل علمی، مذهبی، بومی و ... كشور پیوند زده و برای حل مشكلات اجتماعی جامعه از آن استفاده كنیم.

راهب با بیان این كه ‌مددكاری اجتماعی در كشور چندان شناخته شده نیست، افزود: مددكاری اجتماعی حرفه‌ای متشكل از علوم مختلف و مهارت‌های عملی است كه دانشجویان كسب می‌كنند. این حرفه از یك سری اصول و ارزش‌های انسانی تبعیت می‌كند كه كرامت و حقوق انسانی در اولویت كارش قرار دارد. مددكاری اجتماعی یك رشته تخصصی و با تحصیلات آكادمیك است كه امكان تحصیل در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا در آن وجود دارد. همچنین افرادی می‌توانند در حیطه مددكاری اجتماعی فعالیت كنند كه رشته آنها صرفا مددكاری اجتماعی باشد.

در ادامه دكتر سید محمدحسین جوادی، مشاور رییس سازمان جوانان هلال احمر نیز در این نشست خبری گفت: مددكاران اجتماعی می‌توانند هنگام بلایا در چهار زمان مداخله كنند؛ پیش از بلایا، زمان فاجعه، هفته‌های اول فاجعه و پس از بلایا.

وی گفت: از آنجا كه پیامدهای بلایا ممكن است سال‌ها به طول انجامد مددكاران اجتماعی می‌توانند در اطلاع رسانی، مدیریت بحران، ظرفیت سازی، توانبخشی مبتنی بر جامعه و جلب مشاركت‌های مردمی نقش موثری داشته باشند. بعضا مشاهده می‌شود به دلیل عدم هماهنگی در بلایا به نوعی موازی كاری یا عدم انسجام در ارائه خدمات صورت می‌گیرد كه این سمپوزیوم می‌تواند شروع مناسبی باشد تا بتوانیم انسجام را میان سازمان‌ها و نهادهای فعال در بلایا به وجود آوریم. در این زمینه تفاهم نامه‌ها و سندهای مشترك می‌تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha