سلامت نیوز : درمان وزیر بهداشت با ابراز نارضایتی از كم توجهی به بخش مشاوره تغذیه در بیمارستان‌ها گفت: انتظار آن است كه مشاوره تغذیه‌ای در سه سطح پیش بیمارستانی (سرپایی)، بیمارستانی (بستری) و پس از ترخیص توسط همكاران تغذیه به بیماران ارائه شود. در این زمینه می‌توان از توان بخش خصوصی و NGO ها استفاده كرد.

به گزارش ایسنا، دكتر حسن امامی رضوی در سمینار كشوری ارتقای تغذیه بالینی، چالش‌ها و راهكارها با اشاره به تغذیه بالینی و تغذیه بخش‌های بیمارستانی گفت: در طول سالیان مختلف در این حوزه ارتقا و افزایش كارآمدی در ارائه خدمات وجود داشته است. در سال‌های اخیر نیز تغذیه و كیفیت تغذیه در بیمارستان‌ها تنوع یافته است و كم و بیش دستور‌العمل‌های مربوط به این موضوع رعایت می‌شود.

وی توجه به تغذیه بالینی را جزو تكالیف اصلی معاونت‌های بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشكی عنوان كرد و افزود: بر این اساس لازم است ضمن توجه به موضوع تغذیه در بیمارستان‌ها، در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های مناسب نیز صورت گیرد. سرمایه‌گذاری در تغذیه بالینی از حضور متخصصان مربوطه آغاز می‌شود تا سرمایه گذاری در كیفیت خدمتی كه ارائه می‌شود.

امامی رضوی افزود: در حوزه بیمارستان‌ها به علت مسائل هزینه - درآمدی با مشكلات زیادی مواجهیم. در این زمینه معتقدیم تعرفه‌های درمانی باید اصلاح شود و پرداخت‌ها در بخش هتلینگ و برخی بخش‌های دیگر باید افزایش یابد. با توجه به این مسائل هزینه - درآمدی، مدیریت بیمارستان‌ها باید بودجه‌بندی‌های لازم برای قسمت‌های مختلف توجه كنند و بررسی شود كه اقدامات انجام شده تا چه میزان با استانداردهای جهانی همخوانی دارد. بنابراین توجه به مسئله تغذیه بیماران، سرمایه‌گذاری در روند بهبودی و سلامت آنهاست.

وی افزود: افزایش هزینه‌های هتلینگ ما را وادار كرد كه عمدتا بخش‌های تغذیه بیمارستان‌ها را واگذار كرده و برون سپاری كنیم. از طرف دیگر علیرغم وجود پروتكل‌های مختلف در زمینه تغذیه بالینی، در برخی موارد رژیم‌های خاص برای بیماران خاص در بیمارستان‌ها فراموش می‌شود. امیدواریم بحث تغذیه بیمارستانی از سوی مدیریت بیمارستان‌ها جدی گرفته شود.

امامی رضوی به استقرار نظام حاكمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها از ابتدای سال جاری اشاره كرد و گفت: از آغاز سال 89 روند ارتقای كیفیت خدمات در حوزه مدیریت بیمارستان‌ها با استقرار نظام حاكمیت خدمات بالینی آغاز شد و اكنون تقریبا تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی و مدیریت‌های بیمارستانی با این برنامه آشنا هستند. این برنامه از اجزای مهمی برخوردار است كه در آن به بحث تغذیه بالینی نیز توجه جدی شده است.

وی افزود: در این حركت نظام‌مند با توجه به استقرار نظام حاكمیت بالینی، كمیته‌های تغذیه‌ای بیمارستان‌ها به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرند و ملزم به ارائه گزارش كار هستند. انتظار ما آن است كه در یك دوره و برنامه مشخص شاهد ارتقای شاخص‌های تعریف شده در این حوزه باشیم.

وی در ادامه به الزامات برنامه پنجم توسعه برای اجرای بیمارستان‌های هیات امنایی اشاره كرد و افزود: بر این اساس انتظار آن است كه درآمد بیمارستان‌ها در طول سال 90 افزایش قابل توجهی یابد و كاری كه در شان مردم است انجام شود. بخش مهمی از این اقدامات توجه به تغذیه در بیمارستان‌هاست.

امامی رضوی تاكید كرد كه تغییر وضعیت تغذیه بدون انجام فعالیت‌های فیزیكی مناسب امكانپذیر نیست. بر این اساس بحث تغییر سبك زندگی دو بخش تحرك فیزیكی و اصلاح تغذیه را شامل می‌شود.

وی به تكالیف برنامه پنجم توسعه و افق چشم انداز در حوزه سلامت اشاره كرد و افزود: در این دو برنامه تكالیف بسیار خوبی در حوزه بهداشت و درمان عنوان شده است و ابزارهای خوبی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است. در این دو برنامه به تغذیه سالم و تغییر سبك زندگی توجه جدی شده است. اما نكته مهم آن است كه با تصویب برنامه‌های توسعه‌ای باید برنامه‌های عملیاتی متاثر از این برنامه‌های توسعه‌ای باشند و نباید برنامه‌های توسعه‌ای مورد غفلت قرار گیرند. بر این اساس تمام برنامه‌های اجرایی باید متاثر از برنامه‌های توسعه‌ای باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاكید بر آن كه سرمایه‌گذاری در بحث تغذیه و اصلاح سبك زندگی بازدهی بسیار بالایی برای تمام كشور خواهد داشت، گفت: می‌توان با برنامه ریزی مناسب از امكانات و ابزارهای برنامه پنجم توسعه به خوبی استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha