سلامت نیوز :کارشناسان علوم بهداشتی در مطالعات جدید خود به وجود رابطه بین دو آفت کش و افزایش خطر بروز پارکینسون پی بردند.

به گزارش ایسنا، این دو آفت کش «روتنون» و «پاراکوآت» نام دارند. نتایج این بررسی‌ها نشان داده است کسانی که از هر یک از این آفت کش‌ها استفاده می‌کنند 2/5 برابر بیشتر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.

به گزارش سایت اینترنتی مای هلت دیلی نیوز، این مطالعه حاصل تلاش مشترک متخصصان انستیتو ملی علوم سلامت محیط زیست بعنوان زیرمجموع انستیتو ملی سلامت آمریکا، انستیتو پارکینسون و مركز کلینیکی سونیوال در کالیفرنیا است.

به گفته متخصصان، روتنون به طور مستقیم مانع از فعالیت میتوکندری داخل سلول می‌شود. میتوکندری ساختاری ذره‌بینی در داخل تک تک سلولهای بدن است که وظیفه تولید انرژی در داخل سلول را بر عهده دارد. پاراکوات نیز نوعی پس ماند اکسیژنی خاص تولید می‌کند که به ساختارهای سلولی آسیب می رسانند.

متخصصان دریافتند: افرادی که در معرض این دو ماده قرار می‌گیرند مستعد ابتلا به پارکینسون هستند.

بنا بر این گزارش، هر چند کنترل عامل بیماری‌زا با استفاده از آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی سودمند است ولی آفت‌کش‌ها باعث ایجاد بیماری و مرگ در انسان‌ها می‌شوند. این مشکلات ناشی از شرایط مختلف تماس مستقیم و غیرمستقیم انسان با آفت‌کش‌ها است.

مستعدترین افراد کسانی هستند که در تماس مستقیم با این چنین مواد شیمیائی‌ قرار دارند یعنی بیشتر همان کارگرانی که در بخش کشاورزی در معرض سموم آفت‌کش هستند و یا اینکه در کارخانه‌های تولید سم کار می‌کنند.

آفت‌کش‌ها با تغییر سرعت فعالیت‌های مختلف بدن شامل افزایش آنها مثل افزایش تپش قلب و تعریق یا کاهش آنها مثلا توقف کامل تنفس به بدن آسیب می رسانند. هر چند پیش از این موارد بسیاری از تاثیر خطرناک آفت کش‌ها بر سلامت انسان مشاهده شده اما در این تحقیق برای اولین بار رابطه این مواد با بروز پارکینسون نشان داده شده است.

این یافته در مجله دورنماهای سلامت محیط زیستی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha