مزایای کاهش وزن برای دیابت همیشه یکی از مهمترین راه های غلبه بر دیابت بوده، مخصوصا برای افرادی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند. وزن اضافه می تواند التهاب را افزایش دهد و با مقاوم ساختن انسولین کاهش وزن را دشوار کند.

برای بهبود دیابت چقدر وزن کم کنیم؟

سلامت نیوز: مزایای کاهش وزن برای دیابت همیشه یکی از مهمترین راه های غلبه بر دیابت بوده، مخصوصا برای افرادی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند. وزن اضافه می تواند التهاب را افزایش دهد و با مقاوم ساختن انسولین کاهش وزن را دشوار کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده: مدارک قوی و استواری وجود دارد که کوچکترین کاهش وزن می تواند پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 را به تاخیر بیندازد.اما اگر کاهش وزن با از بین رفتن و درمان کلی دیابت نوع 2 همراه باشد چه؟

تحقیقات نشان داده افرادی که طی یک دوره 12 ماهه وزن خود را کاهش دادند 46 درصد وضعیت دیابت نوع 2 خود را بهبود بخشیدند در حالی که گروه دیگر با کنترل توانست 4 درصد به بهبودی بیماری کمک کند. آنها همچنین فهمیدند هرچه وزن کم شده بیشتر باشد بهبودی نیز سریعتر است.درمان دیابت نوع 2 با تغییر در سبک زندگی و عادات می تواند بسیار ساده تر از درمان های سنگین باشد.

تحقیقات نشان داده کاهش وزن حتی در افرادی که به مدت 6 سال مبتلا به دیابت بودند باعث بهبود شده است.

اگر کاهش وزن ساده بود سازمان های بهداشتی در دنیا هر سال بیلیون ها دلار خرش نمی کردند.

کاهش وزن و تثبیت آن می تواند دشوار باشد. گام مهم برای موفقیت این است که برنامه ای مناسب پیدا کنیم و مرتب ادامه اش دهیم. همچنین وجود یک کارشناس و راهنمای تغذیه نیز برای گام برداشتن در مسیر درست لازم است. وقتی بدانید یک نفر مواظبتان است هم پایبندی تان بالا می رود و هم در خصوص انتخاب های غذایی می توانید از او کمک بگیرید.


مزایای کاهش وزن برای دیابت نوع 2

در تحقیقات صورت گرفته مقدار وزن کم شده هر چقدر افزایش می یافته درصد بهبودی نیز بیشتر میشد. کاهش وزن افرادی که مورد تحقیق قرار گرفته بودند از 5 تا 15 کیلوگرم متفاون بود و دقیقا نمی توان گفت این مقدار چند درصد وزن بدنشان است.

متخصصان بر این عقیده هستند که کاهش تنها 5 درصد از وزن بدن می تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد از جمله بهبود کنترل گلیسمی و کاهش نیاز به داروهای پایین آورنده گلوکز. به علاوه کاهش 5 درصد از وزن بدن برای بهبود کنترل گلیسمی، لیپیدها، و فشار خون لازم است.


کاهش وزن تنها برای کنترل سطح قند خون مناسب نیست

محققان به وجود رابطه بین افسردگی، چاقی و دیابت پی برده اند. کاهش وزن و بهبود کنترل گلیسمی با افزایش سطح انرژی، خواب بهتر و افزایش سلامت کلی بدن همراه است. بنابراین روی هم رفته نه تنها مشکل دیابتتان بهبود پیدا می کند بلکه کیفیت زندگی نیز بالاتر می رود.


چگونه می توانیم کاهش وزن را شروع کنیم؟

ابتدا باید با یک پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید تا با در نظر گرفتن شرایط جسمانی و سلامتتان برنامه غذایی به شما بدهد. اگر می خواهید از همین الان شروع کنید بهترین کار این است که در یک یا دو وعده روز تغییراتی ایجاد کنید. غذاهای ناسالم و فرآوری شده را در برنامه غذایی خود شناسایی کنید. سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که به کنترل قند خون کمک می کنند مانند فیبر و پروتئین. سبزیجات را تبدیل به پای ثابت تمام وعده ها کنید. در نهایت می توانید با کمک مشاور تغذیه عادات بد غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

منابع:

Lean M, et al. Primary care led-weight management for remission of type 2 diabetes (DiRECT): an open label, cluster-randomized trial.” Lancet. 2017: DOI:10.1016/ S0140-6736(17)33102-1.

 

American Diabetes Association. Standards of Medical Care in Diabetes – 2017. Diabetes Care. 2017 Jan; 38 (Suppl 1): S1-132.

 

J Am Diet Assoc. Position of the American Dietetic Association: Weight Management. 2009;109:330-346.

 

Verdi, Cassandra. Making a meal of it; lower-calorie shakes or bars can be part of a safe weight loss plan. Diabetes Forecast. October 2014; 62-63.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha