دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 245827

سردرد یکی از شایع‌ترین دردهایی است که گاهی حتی با فکر کردن به آن، دچارش می‌شویم. برخی از سردردها خفیف هستند و تنها با یک لیوان چای یا قهوه و کمی استراحت دست از سر ما برمی‌دارند اما گاهی هم هیچ یک از آنها افاقه نمی‌کند و باید دست به دامن انواع مسکن‌ها شویم.

پرفشاری خون هم باعث سردرد می‌شود

سلامت نیوز: سردرد یکی از شایع‌ترین دردهایی است که گاهی حتی با فکر کردن به آن، دچارش می‌شویم. برخی از سردردها خفیف هستند و تنها با یک لیوان چای یا قهوه و کمی استراحت دست از سر ما برمی‌دارند اما گاهی هم هیچ یک از آنها افاقه نمی‌کند و باید دست به دامن انواع مسکن‌ها شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، نکته قابل توجه این است که سردرد به دلایل مختلفی بروز می‌کند بنابراین نباید خودسرانه مسکن استفاده کرد و باید تحت نظر پزشک متخصص علت بروز سردرد تشخیص داده شود تا با درمان مناسب بیماری بهبود یافته و از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری شود.


فشار خون بالا یکی از دلایل بروز سردرد است. از این‌رو با یک متخصص مغز و اعصاب به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا این نوع سردرد را بیشتر بشناسیم:
دکتر فرشته نادری بهدانی با تأکید بر اینکه رابطه سردرد و فشار خون یک رابطه پیچیده و چند فاکتوری است، می‌گوید: مهم‌ترین سردردی که در این حیطه شناخته شده است سردرد‌های ناشی از کریز (حمله ناگهانی) فشار خون است.


این عضو انجمن سردرد ایران ادامه می‌دهد: آن دسته از افرادی که به‌طور ناگهانی دچار فشار سیستولیک بالای 160میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک بالای 120 میلی متر جیوه شوند ممکن است دچار سردردهای شدیدی شوند. معمولاً این دسته از سردرد‌ها به درمان‌های معمول سردرد پاسخ مناسبی نمی‌دهند و تنها راه رهایی از آن کنترل فشار خون است. به عبارت ساده‌تر با کنترل فشار خون سردرد بیمار نیز بهبود می‌یابد.


به‌گفته این متخصص مغز و اعصاب سردردهای ناشی از افزایش فشار خون در سه گروه سردردهای شدید، متوسط و خفیف طبقه‌بندی می‌شوند.اما چگونه می‌توان سردردهای ناشی از پرفشاری خون را از سایر دردهای ناحیه سر تشخیص داد؟ دکتر نادری بهدانی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: این سردرد‌ها معمولاً ضربان دار هستند، در دو طرف سر احساس می‌شوند و با افزایش فعالیت فیزیکی، شدت می‌یابند.


خوشبختانه این سردرد‌ها به کنترل فشار خون بسیار خوب پاسخ می‌دهند به گونه‌ای که انتظار داریم طی مدت یک ساعت پس از کنترل فشار خون، درد بیمار کاهش یافته و بهبود بیابد.


دکتر نادری بهدانی معتقد است، بیمارانی که فشار خون بالا و کنترل نشده دارند، بیشتر در معرض حملات و سردردهای شدید قرار دارند. این افراد ممکن است بجز سردرد به مشکلات دیگری مانند تنگی نفس، خونریزی از بینی، اضطراب، بی‌قراری، درد قفسه سینه، اختلالات بینایی، کاهش سطح هوشیاری و علایم شدید صدمات ارگان‌های داخلی دچار شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنم با مشاهده هریک از این علائم حتماً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید و تحت درمان و مراقبت ویژه قرار بگیرید.


این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می‌کند: بیمارانی که دچار این گونه حمله‌های ناگهانی می‌شوند باید تحت آزمایش و بررسی قرار بگیرند تا علل ثانویه فشار خون مشخص شود. وی در ادامه به زنان باردار به‌عنوان یکی از گروه‌های در معرض خطر اشاره کرده می‌گوید: افزایش فشار خون زنان باردار در طی 4 هفته بعد از زایمان هم ممکن است به سردرد منجر شود. در این بیماران فشار سیستولیک بالای 140میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک بالای 90 میلی متر جیوه خطرناک محسوب می‌شود. این سردرد و فشار خون می‌تواند جزئی از یک سندروم مسمومیت حاملگی باشد یا به طور ایزوله ظاهر شود. سردرد این بیماران معمولاً طی مدت یک هفته بعد از کنترل فشار خون بهبود می‌یابد.  عضو انجمن سردرد ایران در توضیح سردرد‌های خفیف و متوسط ناشی از فشار خون بالا می‌گوید: این دسته از مبتلایان به سردرد دچار فشار خون مزمن هستند اما مطالعات نشان می‌دهد که کنترل فشار خون در این بیماران نیز در کاهش و کنترل سردرد مؤثر است. دراین میان تعداد کمی از بیماران مبتلا به فشارخون نیز ممکن است در خواب شبانه دچار افزایش فشارخون شوند و پس از بیدار شدن احساس سردرد داشته باشند.


دکتر نادری بهدانی با اشاره به اینکه مردان بیش از زنان در معرض سردردهای ناشی از حملات فشار خون هستند توصیه می‌کند: افراد مبتلا به فشارخون در زمان بروز سردرد در روز یا شب فشارخون خود را اندازه‌گیری و ثبت کنند و در صورت وجود نوسان فشارخون به پزشک خود اطلاع دهند. همه مبتلایان به سردردهای شدید و تکرارشونده باید بدانند که جدی نگرفتن درد و مصرف خودسرانه دارو می‌تواند زمینه بروز مشکلات بیشتر و البته خطرناک را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha