سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 245857

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سرطان پستان از شایع‌ترین بیماری ها در میان زنان ایرانی است که 90 درصد بروز این سرطان به دلیل عوامل محیطی بوده و 10 درصد عامل ژنتیک در آن نقش دارد.

محیط، عامل بروز 90 درصد سرطان پستان است

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سرطان پستان از شایع‌ترین بیماری ها در میان زنان ایرانی است که 90 درصد بروز این سرطان به دلیل عوامل محیطی بوده و 10 درصد عامل ژنتیک در آن نقش دارد.


به گزارش سللامت نیوز به نقل از ابتکار ،اسدالله موسوی افزود: سرطان پستان به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند، کشف به موقع می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان پستان را از قربانی به نجات‌یافته تغییر دهد.

وی اظهار کرد: در کشورهایی که زنان معاینات شخصی ماهیانه پستان ها را جدی می‌گیرند و در مواجهه با علائم، وقت را برای ملاقات با پزشک هدر نمی‌دهند سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و قابل درمان است. این سرطان شناس با بیان اینکه انجام ماموگرافی هر دو سال یکبار برای زنان از 50 سالگی ضروری است، ادامه داد: افرادی که در خانواده یا اقوام خود سابقه سرطان های پستان و تخمدان دارند باید حتما از 40 سالگی به بعد ماموگرافی انجام دهند.

وی گفت: این نوع سرطان از یک سلول آغاز می شود، سلول های سرطانی بسیار سریع تر از بقیه سلول های سالم رشد می کنند و تا جایی که سلول های سالم را هم تخریب می کنند و این سلول های سرطانی رشد خود را نمی توانند قطع کنند.موسوی تصریح کرد: عمده ترین عامل محیطی ایجاد سرطان پستان  «هورمون استروژن»است، افرادی که قاعدگی آنها زود شروع می شود یا زودتر به یائسگی می رسند، کسانی که حاملگی نداشته و یا کم دارند، دوران شیردهی کوتاه مدت و زنانی که شیردهی نداشتند، شانس ابتلا به این سرطان را بیش از دیگر زنان دارند.


به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مواد غذایی بویژه پروتئین ها مانند گوشت مرغ که از هورمون استفاده شده باشد، استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری، مصرف قرص های هورمونی برای پیشگیری از پوکی استخوان و گر گرفتگی بعد از یائسگی، از دیگر مواردی است که شانس ابتلا به سرطان پستان را دو چندان می کند. موسوی با بیان اینکه از هر هشت زن یک نفر در دنیا مبتلا به سرطان پستان می شوند، افزود: وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی از لحاظ شیوع سرطان پستان پایین تر است. این سرطان شناس خاطر نشان کرد: با وجود این، سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان در کشور است که باید آنها نسبت به این موضوع آگاه بوده و حتما ماموگرافی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha