سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

وزیر محترم آموزش و پرورش، نمی دانم این نامه به دست جنابعالی می رسد یا نه یا اگر برسد به آن توجهی می شود یا خیر.

آقای وزیر، «پرورش» را دریابید!

سلامت نیوز-*حمید سنجری: وزیر محترم آموزش و پرورش، نمی دانم این نامه به دست جنابعالی می رسد یا نه یا اگر برسد به آن توجهی می شود یا خیر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون،من نه اصغر فرهادی هستم و نه صادق زیباکلام که اگر نامه ای نوشتم تیتر اول رسانه ها شود و نه فلان سیاستمدار یا صاحب قدرت هستم که اگر کوچک‌ترین سخنی یا متنی از من منتشر شود، ده ها تحلیلگر و فعال سیاسی موشکافانه کلمه به کلمه آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و رسانه های موافق در مدح و ثنای آن و رسانه های مخالف در ذم و نکوهش آن گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. 

 من فقط یک معلم ساده و کاملا گمنام در شهرستانی دورافتاده در جنوب استان کرمان هستم که اگر خیلی خوش اقبال باشم، سخنم و نوشته ام نهایتش موردتوجه شاگردان و دوستان و نزدیکانم قرار می گیرد؛اما با عشق به ایران عزیز و فرزندانش،

این نامه سرگشاده را متتشر می کنم شاید که به دست جنابعالی و دیگرانی چون شما برسد و موردتوجه قرار بگیرد.آقای بطحایی، در کشور ما بعضی از نهادها هستند که ماهیت و عملکرد شان به نام و عنوان پرطمطراق آن‌ها نمی خورد و هیچ گونه سنخیت و نسبتی بین آن دو نیست؛مثلا ما بانکی داریم به نام بانک رفاه کارگران اما اینکه این بانک محترم کدام رفاه را برای کدام کارگران ایجاد می کند، خدا می داند.

یا وزارتخانه ای داریم به نام وزارت جهاد کشاورزی که خروجی عملکرد آن وزارت محترم به این صورت است که به عنوان مثال قیمت پیاز یک روز کیلویی ۵۰تومان است و روزی دیگر ۵۰۰۰ تومان یا در حالی که کشور ما با خشکسالی مزمن و کمبود آب دست و پنجه نرم می کند،

هر کسی از هر صنفی و در هر منطقه ای و به هر مقدار و به هر روشی که دلش می‌خواهد، هندوانه می کارد ؛آن هم هندوانه ای که به طور متوسط برای هر کیلویش ۲۸۶لیتر آب مصرف می شود و آخر سر با کمال افتخار آن هندوانه را با قیمتی ناچیز به کشورهای عربی صادر می کنندیا طبق فرمایش معاونت آن وزارت محترم در کشورمان، بیش از ۳۵۰هزار حلقه چاه آب غیرمجاز داریم اما همچنان نام آن نهاد محترم، وزارت جهاد کشاورزی است .

سرتان را به درد نیاورم؛یکی از نهادهای از این دست، وزارت آموزش و پرورش است.وزیر محترم، کدام پرورش؟کدام تربیت؟ اصلا کدام آموزش کاربردی؟ اگر بخواهیم نام دقیقی با توجه به ماهیت و عملکرد این وزارت انتخاب کنیم باید نام این وزارت محترم را وزارت آموزش حفظی و غیرمفهومی و آماده‌سازی دانش آموزان برای کنکور گذاشت.

آقای بطحایی، الهی ویران شود این کنکور که بهترین دوران زندگی بهترین فرزندان ایران را در لابه لای گزینه های آزمون های آزمایشی و اصلی اش به باد داد و درآمد خانواده ها را در موسسات کنکوری و کلاس‌های خصوصی و عمومی و آزمون های آزمایشی شان که در هر کوی و برزن هر شهر دور و نزدیکی شعبه و نمایندگی دارند، به یغما داد. شما نیک می دانید که بهترین مدارس این کشور،مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی هستند.

اما یک نگاهی به این بهترین مدارس کشور بیندازیم، ببینیم در آن‌ها چه می گذرد.آقای بطحایی، از صبحگاه تا عصرگاه و از ورود تا خروج دانش آموزان، سوالات پرتکرار، سوالات خیلی سخت، مجموعه سوالات طبقه بنده شده فلان موسسه کنکوری،مجموعه سوالات آزمون های آزمایشی بهمان موسسه کنکوری، نمونه سوالات امتحانات نهایی و...را آموزش می دهند و آنچه که در این بهترین مدارس محلی از اعراب ندارد، پرورش و تربیت و کار فرهنگی است.

این وضعیت بهترین مدارس کشور است، سایر مدارس که دیگر بماند.سرور گرامی، می دانید مشکل از کجاست؟ مشکل از مدیران و معلمان دلسوز و سختكوش این بهترین مدارس و سایر مدارس نیست؛ مشکل از آن روند و نگاه غلطی است که امروز در مجموعه آن وزارت محترم حاکم است که در حالت کلی اگر بخواهند توانایی و شایستگی و بازدهی یک معلم یا مدیر را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند،

کاری به این ندارند که آن معلم یا مدیر،چقدر قانون مداری و مدنیت و فرهنگ و راستگویی و ادب و ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی را در دانش آموزان پرورش داده اند و نهادینه کرده اند و ناهنجاری ها و رذایل اخلاقی را کاهش داده اند و در یک کلام به «پرورش» اهمیت داده اند،بلکه به این کار دارند و اهمیت می‌دهند که آمار و درصد قبولی سالانه و امتحانات نهایی و رتبه‌های برتر کنکور دانش آموزان چگونه است و معیار سنجش توانایی و بازدهی یک معلم و مدیر چنین مواردی است و نتیجه آن شده است که در این مجموعه از آن معلم‌ مدرسه عشایری بگیر تا‌ تمامی معلمان و مدیران مدارس خاص و عام و ادارات آموزش و پرورش در رقابتی نفسگیر و تمام نشدنی،

تمامی هم و غم و تلاش‌شان را بر این گذاشته‌اند که آمار بالای قبولی و رتبه های برتر کنکور را کسب کنند و مقوله ای به نام «پرورش» همچون کودکی بی سرپرست به حال خود رها شده است.وزیر گرانقدر، آنچه امروز در مدارس ما تربیت می شود «تست زن حرفه ای» است، نه انسان که نتیجه آن 15 میلیون پرونده قضایی در نوبت رسیدگی و ثبت رکورد هر دقیقه یک نزاع و... شده است.

آقای بطحایی به کجا داریم می رویم؟این مملکت دیگر چه تعداد پزشک و مهندس و لیسانس و فوق لیسانس و دکتر و افراد مدرک دار می خواهد؟ما که دیگر امروز حتی بخش زیادی از رانندگان محترم تاکسی ها و آژانس های مسافربری و...کشورمان را افراد قبول شده در امتحانات و کنکور و مدرک تحصیلی دار تشکیل می دهند.

وزیر محترم آموزش و پرورش، باور بفرمایید امروز مشکل جامعه ما آمار و درصد قبولی امتحانات و کنکور و... نیست که ما تمام هم و غم و تلاش‌مان در چنین مواردی شده است،مشکل امروز جامعه ما، رواج انواع و اقسام ناهنجاری های اجتماعی و کمرنگ‌شدن ارزش های اخلاقی و انسانی است که ریشه بسیاری از این مسائل در عدم تربیت و پرورش صحیح در مدارس است.آقای وزیر، شما را به خاک مقدس ایران سوگند که برای پاسداری از هر وجب آن خون هزاران زن و مرد آزاده ریخته شده است،«پرورش» را دریابید.بیایید انسان تربیت کنیم، نه «تست زن».

وزیر محترم،من گمان می کنم جنابعالی و هر انسان آگاه و خردمندی با گزاره زیر با نظر من موافق باشید که:‌«اکثر افراد کتابخوان بسیار باادب تر و بافرهنگ تر و باشخصیت تر از افراد کتاب نخوان هستند و در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و متمدن،سرانه مطالعه و کتابخوانی بالاست و همچنین در اکثر کشورهای عقب افتاده و غیرمتمدن،سرانه مطالعه و کتابخوانی پایین است».

جناب آقای بطحایی، یکی از اقدامات اساسی و بنیادین که در مقوله پرورش و تربیت می توان انجام داد، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای آشتی دادن دانش آموزان با کتاب و تشویق آنان به مطالعه کتاب هایی متناسب با ذوق و سلیقه رده سنی آنان است که باید توسط کارشناسان موردبررسی قرار گیرد.

توجه فرمایید که این فقط یک پیشنهاد معمولی توسط عضو کوچکی از جامعه میلیونی معلمان و فرهنگیان است که چنانچه اراده ای در آن وزارت محترم برای بهبود و جدی گرفتن پرورش و تربیت و فرهنگ وجود داشته باشد، سیل پیشنهادات و ایده های بسیار برتر و خردمندانه تر است که توسط معلمان و مدیران و کارشناسان خبره و آگاه روانه آن وزارت محترم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha