بروز اتفاقات تلخ علیه كودكان و نوجوانان در مدارس آنقدر در سال های اخیر تكرار شده كه نگرانی های خانواده ها را دو چندان كرده است.

اورژانس اجتماعی در مدارس

سلامت نیوز:بروز اتفاقات تلخ علیه كودكان و نوجوانان در مدارس آنقدر در سال های اخیر تكرار شده كه نگرانی های خانواده ها را دو چندان كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، از تنبیه‌های بدنی و خشونت های رفتاری و كلامی برخی معلمان علیه دانش آموزان گرفته تا این اواخر رفتارهای غیراخلاقی، سبب شده تا نیاز به ورود اورژانس اجتماعی به مدارس بیش از پیش احساس شود. موضوعی كه كارشناسان اجتماعی و آسیب شناسان نیز بر لزوم تحقق آن صحه گذاشته و بر ضرورت آن تاكید می كنند.

حسن موسوی‌چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی در این باره با اشاره به عمر ۲۰ ساله اورژانس اجتماعی در کشور گفت: اورژانس اجتماعی کشور از حدود ۲۰ سال پیش با هدف تقویت مداخلات اجتماعی و روانی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی آغاز به کار کرده است.

اورژانس اجتماعی کشور در ۹ گروه هدف مشخص کارهای خود را دنبال می‌کند و آسیب‌هایی از جمله کودک‌آزاری، فرار، اقدام به خودکشی و موضوعاتی از این دست، بخشی از فعالیت‌های اورژانس اجتماعی است.اورژانس اجتماعی به واسطه حمایت‌های خوب دولت و مجلس به توسعه مطلوبی رسیده است و افرادی که مشمول خدمات اورژانس اجتماعی قرار می‌گیرند، با مراجعه به پایگاه‌های اورژانس اجتماعی می‌توانند به صورت خود-معرف از خدمات این نهاد برخوردار شوند.

همچنین بر اساس قوانین موجود، نهادهای مختلف می توانند افراد مشمول خدمات اورژانس اجتماعی را به اورژانس اجتماعی معرفی کنند.رییس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان این نگرانی که «وجود اورژانس اجتماعی ویژه دانش آموزان، پیامدهای منفی بسیاری برای این قشر دارد»، گفت: با این حال اورژانس اجتماعی کشور در کنار تمامی فعالیت‌های خود قشر دانش‌آموز را مورد توجه قرار می‌دهد.

باید تاکید کنم مدارس همواره به عنوان سالم‌ترین محیط اجتماعی تعریف می‌شوند و نقدهای وارد به آموزش و پروش هیچ‌گاه پیام آسیب‌زا بودن بستر این وزارتخانه را در پی ندارد. آموزش و پرورش یکی از بهترین محافل برای پیشگیری از اعتیاد را در اختیار دارد. ساختار آموزش و پرورش این اجازه را می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن افراد در معرض اعتیاد را شناسایی کرده و به اورژانس اجتماعی ارجاع دهند.

شایسته است که به جای اختصاص یک اورژانس اجتماعی به قشر دانش‌آموز، موضوع مددکاری اجتماعی در مدارس توسعه داده شود.نادر منصورکیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز در این باره گفته كه برنامه شناسایی، درمان و مددکاری دانش‌آموزان در معرض خطر و دارای اختلال سوء مصرف مواد مخدر از سال تحصیلی ۹3-۹2 در مدارس کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی کشور با محوریت ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز شد.

قبل از اجرای طرح اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان، سازمان‌های مختلف سابقه‌ای در مداخلات مربوط به درمان و بازتوانی دانش آموزان درگیر با اختلالات سوء مصرف مواد مخدر نداشتند.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه راه‌اندازی طرح اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و ارائه شیوه‌نامه‌های اجرایی بود، عنوان کرد: در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ طرح اورژانس اجتماعی دانش آموزان با برگزاری کارگاه‌های مختلف آغاز شده و با اقدامات مختلف و استفاده از تجربیات قبلی دستورالعمل فنی مربوط به شناسایی و بازتوانی دانش آموزان در معرض خطر تدوین شد.

در سال تحصیلی ۹7-۹6 دستگاه‌های همکار طرح اورژانس اجتماعی دانش آموزان، اعم از وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور و قوه قضاییه نسخه بروز رسانی شده شیوه نامه اجرایی این طرح را تهیه و تدوین کرده‌اند.وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید طرح اورژانس اجتماعی وارد فاز جدیدی می‌شود،

عنوان کرد: تجربه اورژانس اجتماعی دانش آموزان کشور موجب شد تا آموزش و پرورش بعد از مقدمات فراهم شده در زمینه شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر مصرف مواد مخدر، گام‌های بزرگ‌تری را برداشته و علاوه بر موضوع مصرف مواد به موضوعاتی مانند خودکشی و سایر آسیب‌های اجتماعی در مدارس بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha