سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 245914

رژیم غذایی سالم و مناسب برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. در این مطلب چند نکته مهم در مورد رژیم مناسب بیماری دیابت بیان می شود.

بهترین رژیم غذایی برای دیابت

سلامت نیوز:رژیم غذایی سالم و مناسب برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. در این مطلب چند نکته مهم در مورد رژیم مناسب بیماری دیابت بیان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، رژیم غذایی مناسب و درست به شما در کنترل قند خون کمک می کند، کنترل وزن نیز به بهبود این بیماری کمک می کند. برنامه های غذایی شناخته شده و محبوب می توانند مسیر درست را در انتخاب رژیم غذایی به شما ارائه دهند. نکته مهم این است که نوع رژیم غذایی انتخابی شما باید قابل تهیه برای شما باشد.


رژیم غذایی را با اصول اولیه شروع کنید

مراقب مقدار غذا و کالری که دریافت می کنید، باشید.غذاهای سرخ کردنی، شیرینی ها و هر چیز چرب و نمکی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. به جای آن بیشتر به مصرف سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب، میوه و چربی های سالم بپردازید. به علاوه لازم است هر چند ساعت یک بار غذا بخورید تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید.


رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین انتخاب کنید

مجبور نیستید به خاطر دیابت کربوهیدرات را کامل کنار بگذارید. اگر می خواهید میزان کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود محدود کنید با پزشک مشورت کنید. بررسی ها در مورد مزیت های رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین برای دیابت نوع 2 هنوز در حال انجام است، اما پژوهشی که توسط 25 متخصص در این باره انجام شد حاکی از آن است که این سبک خوردن می تواند اولین گام برای مدیریت بیماری باشد چرا که کم کردن کربوهیدرات باعث کاهش گلوکز خون می شود.


رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای که به سلامت قلب کمک می کند، دارای مقدار زیادی میوه و سبزی است؛ماهی، گوشت مرغ، آجیل ها، روغن زیتون، حبوبات و غلات سبوبس دار دیگر مواد غذایی موجود در این رژیم غذایی است. بررسی ها نشان داده اند رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند سطح قند خون را تحت کنترل بگیرد.


رژیم غذایی دش Dash

متخصصبن تغذیه رژیم غذایی دش dash را توصیه می کنند، این نوع رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک می کند زیرا بر روی میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، گوشت بدون چربی، ماهی، آجیل و لوبیا تمرکز دارد. این رژیم غذایی خوردن مقداری شیرینی را نیز مجاز می داند. تحقیقی که در این زمینه انجام شد نشان داد رژیم غذایی دش می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و همراه با ورزش می تواند به کاهش وزن کمک کند.


کنترل وزن

در هنگام خوردن هر ماده غذایی مراقب میزان کالری آن باشید. اکثر سبزیجات تقریبا هیچ کالری ندارند، بنابراین می توانید هر مقدار که بخواهید از سبزیجات بخورید. در حالیکه فست فودها و دسرها حاوی کالری زیادی هستند. بررسی ها نشان داده اند حذف فست فود و دسر از برنامه غذایی و اضافه کردن سبزیجات به جای آن به کنترل وزن کمک زیادی می کند.


غذاهای آماده و کنسروی را از برنامه خود حذف کنید

غذای آماده و کنسروی هر چه که باشد، اما ارزش آن از غذایی که در خانه آماده کرده اید بیشتر نیست. مراقب این غذاها باشید، غذاهای آماده یک لیست طولانی از ترکیبات مختلف دارند که همیشه برای بیماران مبتلا به دیابت مفید نیستند.


رژیم غذایی نخستین

ایده پشت این رژیم غذایی این است که مانند انسان های اولیه غذا بخوریم، قبل از اینکه کشاورزی مدرن به وجود امده باشد و انسان ها برای سیر کردن خود شکار می کردند. به این ترتیب هیچ گونه لبنیات، شکر تصفیه شده، دانه ها یا حبوبات و هیچ روغن نباتی مصرف نمی شود. این رژیم غذایی سالم به نظر می رسد، اما بررسی های بیشتری باید روی آن انجام شود.


رژیم غذایی بدون گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند مبتلایان به بیماری سلیاک، باید از خوردن گلوتن اجتناب کنند. اکثرا معتقدند انتخاب رژیم غذایی بدون گلوتن به کاهش وزن، بهبود گوارش و ارتقا انرژی کمک می کند. اما این نظریه ها به وسیله تحقیقات علمی انجام شده مورد حمایت قرار نمی گیرند. به علاوه گلوتن در بسیاری از موادی غذایی که مصرف می کنیم، از سس سالاد گرفته تا ویتامین ها، وجود دارد. لازم نیست رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کنید، مگر با توصیه پزشک.


گیاهخواری و خام خوار گیاهخواری

محدود کردن یا اجتناب از محصولات حیوانی مانند مرغ، ماهی و ماست یک روش سالم در انتخاب رژیم غذایی است. بررسی ها نشان داده اند انتخاب یک رژیم غذایی بر مبنای گیاهان و اجتناب از هر گونه محصول حیوانی فیبر زیاد و کالری کم وارد بدن می کند و فرد چربی خیلی کمتری مصرف می کند.


خوردن غذاهای خام

افرادی که این نوع رژیم خام خواری را انتخاب می کنند، معتقدند که پختن مواد غذایی در دمای بالا می تواند مواد مغذی آن را از بین ببرد. این افراد مقدار زیادی محصولات تازه، دانه و آجیل می خورند و سبزیجات و میوه های مختلف را با استفاده از مخلوط کن با هم ترکیب می کنند. گرچه این روش غذا خوردن به کاهش وزن کمک می کند، اما شواهد کافی در مورد تاثیر آن بر روی بهبود علائم دیابت وجود ندارد.


رژیم غذایی قلیایی

افرادی که این نوع رژیم غذایی را انتخاب می کنند، معتقدند غذاهایی مانند گندم، گوشت و قند بدن را اسیدی می کنند که اسیدی شدن بدن منجر به بروز بیماری های بلند مدت می شود. از طرف دیگر غذاهایی مانند سبزی ها و دانه ها می توانند شیمی بدن را تغییر دهند و محیط بدن را قلیایی کنند. قلیایی شدن بدن به کاهش وزن و حفظ سلامت کمک می کند.


هر روز یا روز درمیان روزه گرفتن

در مواردی که توصیه می شود افراد روزه بگیرند، هدف این است که اجتناب موقتی از خوردن می تواند به کاهش وزن و احتمالا مبارزه با بیماری های مزمن کمک کند. اما غذا نخوردن به مدت طولانی برای فرد مبتلا به دیابت خطرناک است و منجر به بروز مشکلاتی مانند افت قند خون و کم آبی بدن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha