سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 245917

اثر طبیعی ملی بزنگان این روزها اصلا حال خوبی ندارد و به شدت نیازمند توجه مسئولان است.

دریاچه بزنگان در یک قدمی سرنوشت دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: اثر طبیعی ملی بزنگان این روزها اصلا حال خوبی ندارد و به شدت نیازمند توجه مسئولان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس امروز گفت: ایستادن قلبدریاچه بزنگان در یک قدمی سرنوشت دریاچه ارومیه بزنگان به مثابه مرگ محیط زیست و حیاط وحش منطقه است.

موسی غلامزاده افزود: تبخیر شدید آب به علت گرما و کاهش آبدهی چشمه های تامین کننده آب دریاچه از مهمترین تهدیدات این دریاچه است.

وی با اشاره به اینکه درصد شوری آب دریاچه بالا رفته است افزود: همین امر موجب شده دیگر زیست گونه های ماهی در این دریاچه امکان پذیر نباشد.

غلامزاده گفت: تا 6 سال پیش پروانه صید ماهی برای بزنگان صادر می شد اما امروز هیچ ماهی در آب آن شنا نمی کند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی از پارسال در حوزه این دریاچه انجام شده است افزود: البته اگر این اقدامات 6 تا هفت سال پیش انجام می شد، وضعیت امروز دریاچه خیلی بهتر از الان بود.

رئیس اداره محیط زیست سرخس با بیان اینکه طرح مطالعات توجیهی دریاچه بزنگان در بخش مقدماتی انجام شده، گفت: در صورت تایید این مطالعات در سازمان مرکزی، بخش بندی پایش و حفاظت دریاچه نیز انجام می شود.

غلامزاده افزود: بی شک دولت با تامین اعتبار می تواند خونی دوباره در رگ های بزنگان جاری کند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: وضعیت دریاچه امسال نسبت به سنوات گذشته با توجه به اجرای پروژه های احیای دریاچه بهتر شده اما هنوز تهدیدها وجود دارد.

محمد عرفانی افزود: انجام اقداماتی مانند حفر کانال و هدایت سیلاب های جاری شده موجب جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع آن شده است.

وی گفت: امسال نیز انتقال آب مازاد کشاورزان منطقه در برنامه است تا در خارج از فصل کشت و از طریق لوله گذاری به طول 1 کیلومتر، این آب به بزنگان برسد.

دریاچه بزنگان در فاصله 120 کیلومتری مشهد و 75 کیلومتری جنوب غربی سرخس واقع شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha