در کشورمان تشخیص اینکه در حادثه ابتدا باید با چه شماره‌ای تماس گرفته شود، به عهده افراد حاضر در صحنه حادثه است، حال اینکه شماره‌های گوناگونی به ذهن افراد می‌رسد. حال اینکه اگر تنها یک شماره تماس برای ارتباط با مسئولانی که باید در محل حادثه حضور داشته باشند، می‌تواند در اتلاف وقت و کاهش تلفات تاثیرگذار باشد.

سلامت نیوز: در کشورمان تشخیص اینکه در حادثه ابتدا باید با چه شماره‌ای تماس گرفته شود، به عهده افراد حاضر در صحنه حادثه است، حال اینکه شماره‌های گوناگونی به ذهن افراد می‌رسد. حال اینکه اگر تنها یک شماره تماس برای ارتباط با مسئولانی که باید در محل حادثه حضور داشته باشند، می‌تواند در اتلاف وقت و کاهش تلفات تاثیرگذار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار، حتما برای شما اتفاق افتاده است که حادثه ای در نزدیکی شما رخ دهد؛ این حادثه می‌تواند یک تصادف باشد، یا یک آتش‌سوزی و یا حتی سکته ناگهانی یکی از اطرافیان‌تان. شاید به اولین چیزی که فکر کنید نجات فرد آسیب دیده و یا حتی جلوگیری از خسارت‌های مالی باشد. در این مواقع انسان به طور ناخودآگاه برآن می‌شود تا خودش در ابتدا برای کمک بشتابد؛ این تصمیم هرچند کارساز است اما در حوادث بزرگ‌تر که خدمت‌رسانی از عهده فرد خارج است، سریعاً تبدیل به تماس با امداد می‌شود. آتش‌نشان، نیروانتظامی، هلال احمر، اورژانس و ... از جمله مواردی هستند که در زمان وقوع یک حادثه باید در صحنه حضور داشته باشند. در کشورمان تشخیص اینکه در حادثه ابتدا باید با چه شماره‌ای تماس گرفته شود، به عهده افراد حاضر در صحنه حادثه است، حال اینکه شماره‌های گوناگونی به ذهن افراد می‌رسد. حال اینکه اگر تنها یک شماره تماس برای ارتباط با مسئولانی که باید در محل حادثه حضور داشته باشند، می‌تواند در اتلاف وقت و کاهش تلفات تاثیرگذار باشد.


تسریع در خدمات = نجات جان و مال افراد
روز دوشنبه سازمان آتش‌نشانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به مشکلات مخابراتی در حال حاضر ارتباط با تلفن 125 سازمان آتش نشانی قطع است. این سازمان از مردم تهران خواست تا با شماره 88051010 الی 18 تماس حاصل کنند. همین اتفاق ساده چه میزان در کاهش اطلاع رسانی آتش‌سوزی ها می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم تصادفات رانندگی گل‌سرسبد حوادث در آن است! آتش‌سوزی به دلیل نبود امکانات اطفاء حریق در ساختمان‌ها حرف اول را می‌زند و بیماری‌های قلبی و عروقی که غالباً منجربه سکته می‌شوند در صدر بالایی از مرگ و میر را شامل می‌شود. همه اتفاقات ذکر شده و بسیاری از اتفاقات دیگر از جمله مواردی هستند که خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری را برای کشور به وجود می‌آورند. آمارهای مختلفی از سوی سازمان‌های امدادی کشور سالانه منتشر می‌شود که بخشی از آن اصلا ارتباطی با سازمان خاطی ندارد و این خود نشان دهنده این است که بخش زیادی از مردم کشور نسبت به شماره‌ تماس‌های امدادی اطلاعات کافی ندارند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها تنها یک شماره تماس (به طور مثال در کشور آمریکا شماره 919) به عنوان تنها شماره امدادی کشور شناخته می شود.
یک حادثه تصادف را در ذهن خود شکل دهید؛ دو خودرو باهم برخورد کرده‌اند. حداقل 2 نفر آسیب دیده‌اند که تا حدودی این آسیب جدی است، یکی از خودروها آتش گرفته است و امکان آتش‌سوزی سایر خودروها و از همه مهمتر افراد حاضر در صحنه وجود دارد. همین مثال ساده نیاز همزمان همه ارگان‌های امدادی کشور را می‌طلبد؛ آتش‌نشانی برای اطفاء حریق، اورژانس و هلال احمر برای کمک به آسیب‌دیدگان، نیروی انتظامی برای کنترل شرایط خیابان و امنیت منطقه حادثه! حال افراد حاضر در صحنه باید حداقل با سه شماره 125، 115، 110 تماس بگیرند تا سریعتر خدمات لازم ارائه شود.
از جمله مزیت‌هایی را که می توان برای تک شماره ‌ای شدن خدمات اینچنینی در کشور اشاره کرد، تاثیری است که کودکان می‌توانند در تسریع ارائه خدمات داشته باشند. کودکی را فرض کنید که در خانه است و برای یکی از اعضای خانواده مشکلی پیش می‌آید؛ اگر شماره‌ تماسی 3 رقمی و البته رُند وجود داشته باشد که بتوان به راحتی آن را به خاطر سپرد و در ذهن کودکان نیز نهادینه کرد، می‌توان قدر ثانیه‌ها و ارزش زندگی یک انسان را به خوبی درک کرد.

نیاز به سیستمی با نظام ارجاع قدرتمند
الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» در این باره می‌گوید: «در وهله اول یکسان‌سازی شماره تماس‌ها و البته ارائه یک شماره تماس رُند برای به خاطر سپردن شماره بسیار حائز اهمیت است؛ به این معنی که مردم راحت‌تر می‌توانند در زمان بروز حادثه و ... به مرکز اصلی دست پیدا کنند و به خدمات امدادی دسترسی داشته باشند.»
وی می‌افزاید: «اگر کدگذاری صحیحی صورت گیرد، علاوه بر کاهش شماره تماس‌ها که مزیت‌های خودش را دارد، مدیریت مرکزی شماره خاص، می‌تواند ارجاع به موقعی و صحیحی به مرکز مورد نظر که می‌تواند پلیس، اورژانس، آتشنشانی و ... باشد، صورت دهد.»
فخاری با بیان اینکه در شورای شهر و شهرداری تهران در سال گذشته اقداماتی در راستای یکسان‌سازی شماره تماس‌هاصورت گرفته است، می‌گوید: «در امور شهری شماره تماس 137 با وجود یک سیستم ارجاع قوی در این حوزه در حال فعالیت است. همچنین شماره 1088 نیز از جمله شماره های مربوط به حوزه های مختلف در تهران است که برای این دو شماره اقدامات خوبی در جهت یکسان‌سازی و سهولت دسترسی صورت گرفته است.»
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این موضوع که یکسان‌سازی شماره‌ تماس های امدادی و ... با توجه به گردشگرپذیر بودن کشورمان می‌تواند، نمودی جهانی داشته باشد، ادامه می‌دهد: «اگر کدی یکسان وجود داشته باشد، در زمانی که یک گردشگر با مسئله مواجه شود به راحتی می تواند با اتصال به شماره مختص به آن حوزه که مثلا امداد است، مشکل خود را بیان و ارائه خدمات برای آن گردشگر نیز به سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.» فخاری در پایان می‌گوید: «همه این‌ها بستگی به این موضوع دارد که سیستمی یکپارچه برای ارائه خدمات ایجاد شود و عملکرد آن در نظام ارجاع با سرعت صورت گیرد تا شاهد کاهش هرچه بیشتر آسیب ها در کشور باشیم.»


مجلس باید پاپیش بگذارد
یک ماه پیش وزیر بهداشت کشور در اظهارنظری با استقبال از یکسان سازی شماره تلفن های امدادی در کشور گفته بود: «دو یا سه دهه است که صحبت‌هایی در این خصوص شده و اتفاقا یک تجربه موفق بین المللی هم محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که دستگاه‌هایی همچون پلیس، آتش نشانی، اورژانس و ... همگی یک شماره داشته باشند و تمامی این نهادها با یک تولیت با مردم در ارتباط بوده و خدمات امدادی را ارائه کنند.»
وزیر بهداشت با بیان اینکه در این زمینه طرح های مختلفی هم وجود داشته و پیشنهادات خوبی هم از سوی نیروی انتظامی مطرح شده است، گفته بود: «ما به عنوان وزارت بهداشت از طرفداران این ایده هستیم و امیدواریم که اجرایی شود، اما یکسان سازی شماره های امدادی نیازمند مصوبه مجلس است و امیدواریم که نمایندگان مجلس این موضوع را مورد توجه قرار دهند.»
هاشمی اضافه کرد: «البته اورژانس و پلیس می توانند از خودشان شروع کرده و با یک شماره عوامل اورژانس و پلیس بتوانند از حادثه ای باخبر شده و به محل بروند.»
فرآیند یکسان‌سازی شماره‌های امدادی به نظر نمی‌رسد در کنار طرح‌های بسیاری که روزانه در کشور تصویب و اجرا می‌شود، دشوار باشد. حال اینکه مجلس شورای اسلامی با بررسی موضوع یکسان‌سازی شماره‌های امدادی می‌تواند در هرچه بهتر شدن خدمات امدادی در کشور می‌توانند منشا یک دستاورد جدید در کشور و حتی در منطقه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha