چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴

کودکان کار واژه و مفهومی برای فعالیت کودکان است که به دور از هیاهو و بازی های کودکانه و مانند مردان و زنان بزرگ به دنبال تامین هزینه زندگی خود و خانواده و یا بستگان هستند.

کابوس کودکان کار

سلامت نیوز: کودکان کار واژه و مفهومی برای فعالیت کودکان است که به دور از هیاهو و بازی های کودکانه و مانند مردان و زنان بزرگ به دنبال تامین هزینه زندگی خود و خانواده و یا بستگان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، همه روزه با گذر از خیابان های اصلی شهر صدای کودکی را می شنوی که به دلیل مشکلات زندگی دلاورانه و در عین حال ناباورانه در بین جمعیت به دنبال تامین هزینه های زندگی هستند.
این کودکان به دلیل آسیب های اجتماعی و مشکلاتی از جمله اعتیاد خانواده، طلاق، بدسرپرستی و بی سرپرستی؛ کودکان را به دستفروشی، گل فروشی، فال فروشی و آدامس فروشی و یا در برخی مواقع پادویی در مغازه ها مجبور کرده و ما به سادگی از کنار این کودکان عبور کرده و یا در برخی مواقع نیز رهگذری برای کمک وسیله ای از آنها خریداری می کنند.
نان آوران کوچکی که به جای نشستن بر روی نیمکت مدرسه و یا گذران اوقات فراغت و شرکت در کلاس های ورزشی و هنری به دست فروشی مشغول هستند.

12 ژوئن مصادف با 22 خرداد از سال 2002 از سوی سازمان بین المللی کار به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شده که این روز که برای آگاه سازی و فرهنگ سازی در جامعه به منظور جلوگیری از کار کودکان نامگذاری شده است.
علی کودک 8 ساله با آدامس فروشی به دنبال کسب رزق و روزی حلال برای خود و خانواده اش است، او از این کار رضایت دارد، زیرا بگفته وی کار روزانه اش کفاف خرید چند قرص نان را می دهد.
او به خبرنگار ایرنا عنوان می کند؛ پدرش در تصادف کشته شده و 2 خواهر کوچکتر از خود دارد که با مادرش زندگی می کنند.
علی می گوید؛ مادرش نیز به کار بافت قالی مشغول است و در همین حال انتظارش از مسئولان را حمایت بیشتر از خانواده های بی بضاعت و فقیر عنوان می کند و خواستار آن است تا مردم نیز با کودکان کار برخورد مهربانانه تری داشته باشند.
مریم نیز یکی دیگر از کودکان کار است که به گل فروشی سر چهارراه مشغول است، او با داشتن پدری معتاد ناچار به دستفروشی و تامین هزینه های ضروری کاشانه شان است.
وی نیز برخورد مناسب تر را از سوی رهگذران انتظار دارد و می گوید مردم با خرید چند شاخه گل هم خانواده خود را خوشحال کنند و هم با این کار کمکی به اقتصاد خانواده کودکان کار بکنند.
رئیس ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شهرکرد می گوید: 60 دستفروش در سطح این شهر فعالیت دارند و تا زمانی که مزاحمتی برای شهروندان و کسبه ایجاد نکنند، می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
سیدرضا هاشمی، دستفروشان را جزئی از اقتصاد شهر دانست که با رعایت حقوق شهروندی و نظم شهر می توانند کسب و کار خود را داشته باشند و منع قانونی در این خصوص وجود ندارد.
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: فقر، ساختار خانواده، تغییرات اقتصادی ناگهانی بر خانواده، هزینه تحصیل و کمک هزینه خانواده ها از مهمترین دلایلی است که کودکان را مجبور به کار می کند.
محمد میرزایی افزود: کودکان در مزارع، کارگاه های تولیدی کوچک و یا کوره پزخانه ها و یا خیابانها دستفروشی می کنند و درصد بالایی از این کودکان شب را در خانه های خود سپری می کنند.
وی گفت: طبق مصوبه سال 84 هیات وزیران در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابانی، 11 دستگاه با بهزیستی در زمینه رسیدگی به مشکلات این کودکان فعالیت می کنند که این امر در استان چهارمحال وبختیاری کمرنگ است.
وی گفت: بیمه های تامین اجتماعی وسلامت، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دادگستری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری، آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه ای و دستگاههای دیگر در این امر باید همکاری کنند تا بتوان مشکل این کودکان را تا حدی کم کرد.
معاون اجتماعی بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به شناسایی 108 کودک کار در استان و داشتن پرونده در تنها مرکز کودک و خانواده افزود: هشت درصد کودکان کار استان فاقد سرپرست هستند که این کودکان در مراکز نگهداری شبانه روزی و شبه خانواده و مراکز کودکان بی سرپرست نگهداری می شوند.
وی گفت: کودکان کار شناسایی شده توسط نیروی انتظامی و اورژانس اجتماعی بهزیستی به مرکز کودک و خانواده ارجاع و از خدمات تخصصی مددکاری، روانشنانسی و روانپزشکی بهره مند می شوند.
وی گفت: در این مرکز، خانواده این کودکان نیز آموزش های لازم در زمینه آسیب های اجتماعی و آموزش های فنی و حرفه ای را به منظور ایجاد اشتغال پایدار فرا می گیرند.
وی اظهار داشت: بیشتر کودکان کار استان به دلیل فقر اقتصادی و اعتیاد خانواده و پایین بودن اقتصاد خانواده و فقر فرهنگی مشغول کار می شوند که پس از شناسایی و گذراندن دوره های تخصصی در این مرکز تنها 5 درصد این کودکان به کار مجدد مشغول می شوند.
در همین حال کارشناسان؛ کودکان کار را به 2 دسته فصلی و غیرفصلی تقسیم می کنند که فصلی ها بیشتر مهاجر هستند و آمار غیرفصلی ها را بسیار بالاتر از شناسایی شده ها می دانند که آماری به درستی در این خصوص نمی توان ارائه کرد.
کودکان کار، قشری ضعیف و آسیب پذیر هستند که ناخواسته ناچار به کار اجباری هستند، اما وظیفه آحاد جامعه، حمایت از این قشر آینده ساز است که در این صورت چه بسا در آینده یکی از افراد مهم و تاثیرگذار برای جامعه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha