رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: متأسفانه هیچ برنامه مشخصی از سوی مسئولان نظام سلامت برای آموزش بهداشت جنسی به خانواده ها وجود ندارد و به خاطر عرف جامعه این مسائل همواره پنهان می‌ماند كه می‌تواند مشكلات زیادی را برای فرد و اجتماعی به وجود آورد.

سلامت نیوز : رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: متأسفانه هیچ برنامه مشخصی از سوی مسئولان نظام سلامت برای آموزش بهداشت جنسی به خانواده ها وجود ندارد و به خاطر عرف جامعه این مسائل همواره پنهان می‌ماند كه می‌تواند مشكلات زیادی را برای فرد و اجتماعی به وجود آورد.

به گزارش فارس، سید جلیل حسینی امروز در سومین همایش بین‌المللی تأثیر شرایط محیطی بر سامت باروری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این پس روز سلامت مردان كه از اول اسفند ماه هر سال برگزار می شد، به هفته سلامت مردان تبدیل شده است.

وی به تشریح برنامه‌های هفته سلامت مردان( اول تا ششم اسفند) پرداخت و گفت: در روز اول اسفند اورولوژیست‌ها در خصوص بیماری‌های دستگاه دفع ادرار و دستگاه تناسلی مردان مثل 4 سال گذشته در شهرهای بزرگ و با همكاری شهرداری مردان را ویزیت رایگان می‌كنند.

حسینی ادامه داد: خانه‌های سلامت شهرداری، اورولوژیست‌ها، مراكز دانشگاهی با ویزیت رایگان مردها را مورد معاینه قرار می دهند همچنین مراكز طبی كودكان اعلام آمادگی كرده برای كودكانی كه دچار ضایعه نخاعی هستند دستگاه ارزیابی ادرار، كنترل و نگهداری و فعالیت كلیه، میزان سالم بودن و تخریب آن را اندازه‌گیری كند

وی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی كشور نیز در این روز به صورت رایگان و با سربرگ نسخه اورولوژیست‌ها از مردان به صورت رایگان آزمایش ادرار می‌گیرند.

رئیس انجمن ارولوژی ایران افزود: شنبه 30 بهمن و دومین روز از هفته سلامت مردان، بحث بهداشت دهان و دندان مردان و ویزیت رایگان و روز سوم از این هفته اختصاص به بررسی بیماری‌های پرخطر، واگیر‌دار، رفتار و سلامت جنسی، خواهد داشت.

حسینی به برنامه‌های روز چهارم از هفته سلامت اشاره و افزود: برنامه‌های ورزشی برای مردان با همكاری انجمن پزشكی ورزشی و فدراسیون پزشكی ورزشی و شهرداری تهران از برنامه‌های روز چهارم است. روز پنجم از هفته سلامت مردان به بیماری‌های شغلی و اداری محیط كار كه در وزارت بهداشت نیز در حال بررسی است اختصاص خواهد داشت كه در این زمینه سخنرانی‌های جامع در خصوص بیماری‌های ناشی از شغل ارائه خواهد شد.

وی بررسی سرطان ریه، دستگاه ادرار، و پروستات را از برنامه‌های روز ششم از هفته سلامت مردان بیان كرد و گفت: در این بخش مقالات و سخنرانی‌هایی ارائه خواهد شد و بیشتر در زمینه این بیماری‌ها برای مردان اطلاع‌رسانی خواهد شد كه در این بین اورولوژیست‌ها در استان‌ها و شهرهای كشور ویزیت رایگان انجام می‌دهد.

رئیس انجمن اورولوژی ایران سرطان پروستات، ریه و دستگاه مجاری ادرار را از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین مردان دانست و ادامه داد: این مسئله سلامت خانواده و جامعه را به خطر می‌اندازد، از این رو بحث سلامت مردان در دنیا در حال گسترش است و در كشورهای مختلف برنامه‌ریزی‌هایی برای سلامت مردان در حال انجام است.

وی گفت: مرد‌ان با یك آزمایش ساده می‌توانند از سلامت یا بیماری‌های دستگاه ادراری خود مطلع شوند؛ كوچكترین تغییر رنگ در ادرار،‌ قرمزی و پر رنگ شدن ادرار از علائمی است كه مردان با مشاهده آن باید بلافاصله به پزشك مراجعه كنند.

حسینی با بیان اینكه سرطان مثانه و پروستات علامتی ندارد، اظهار داشت: مردان بالای 45 سال برای كنترل پروستات به پزشك باید مراجعه كنند چرا كه این بیماری های مردان بعد از سن 45 سالگی است.

وی گفت: در حال حاضر بهداشت جنسی مهمترین بحث پزشكی اجتماع است كه متاسفانه به خاطر عرف جامعه این مسئله به خوبی بازگو نمی‌شود و عدم رسیدگی به این مسائل و آگاهی ندادن به زوج‌ها می‌تواند مشكلات بسیاری را برای اجتماع و خود فرد به وجود آورد؛ در جامعه برنامه‌ای منظم و منسجم برای آموزش و بهداشت جنسی به زوج‌ها ارایه نمی‌شود.

رئیس مركز تحقیقات باروری و ناباروری، چاقی مردان را یكی دیگر از معضلات دانست و افزود: متأسفانه حساسیت مردان نسبت به بیماری‌ها كمتر از زنان است و همین مسئله موجب رشد بیماری و عدم درمان به موقع برای آنها می‌شود كه در این بین باید رسانه‌ها در خصوص سلامت مردان و ارائه راهكارهای سلامت برنامه‌های آموزشی را شروع كنند.

حسینی گفت: هنگام زایمان یك درصد از پسران متولد شده دچار بیضه پنهان هستند در این عارضه ارگان سازنده نطفه یعنی همان بیضه در محل طبیعی خود قرار ندارد،این عارضه با انجام جراحی بسیار ساده و نیم ساعته قابل درمان است اما متأسفانه به خاطر عدم تشخیص و درمان به موقع منجر به عدم باروری طفل در بزرگسالی می شود از این رو والدین پس از تولد نوزاد از پزشك معالج بخواهند تا نوزاد را مورد معاینه قرار دهد، در غیر این صورت اگر این موضوع تشخیص داده نشود و به 5 سالگی برسد دیگر هیچ كاری نمی توان برای كودك انجام داد و فرد برای همیشه از بچه دارشدن محروم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha