مردم لکه‌های سفید روی دندان را به‌عنوان وضعیتی نامطلوب در نظر می‌گیرند اما به‌ندرت نیاز به یافتن دلیلی جدی برای رفتن به دکتر برای این موضوع پیدا می‌کنند.

دلیل لکه‌های سفید روی دندان چیست؟

سلامت نیوز: مردم لکه‌های سفید روی دندان را به‌عنوان وضعیتی نامطلوب در نظر می‌گیرند اما به‌ندرت نیاز به یافتن دلیلی جدی برای رفتن به دکتر برای این موضوع پیدا می‌کنند.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، فلوئوروزیس دندانی شایع‌ترین دلیل لک شدن دندان است. اغلب در سنین پایین بیش‌ازحد از فلوراید استفاده می‌کنند و این وضعیتی بی‌خطر محسوب می‌شود.

{فلوئوروزیس دندانی تغییر رنگ شدید دندان در اثر فلوئور اضافی موجود در آب آشامیدنی هنگام تشکیل دندان است. فلوراید اضافی موجود درآب آشامیدنی هنگام تشکیل مینای دندان در کودکان بر روی سلول‌های مینا ساز تأثیر گذارده و مرحله معدنی شدن مینا را دچار اختلال می‌کند به‌گونه‌ای که بافت زیرسطحی مینا دچار تخلخل می‌شود.فلوراید اضافه‌شده به آب و خمیردندان‌ها برای کاهش ضریب پوسیدگی نیز ممکن است باعث فلوئوروزیس شوند.}

هیپوپلازای (توسعه ناقص یک بافت یا ارگان) مینای دندان نیز می‌تواند در بروز لکه‌های سفید روی دندان مؤثر باشد. مینای دندان به‌درستی شکل نمی‌گیرد و خطر پوسیدگی افزایش پیدا می‌کند.

اما برخی درمان‌ها به شرح زیر می‌تواند علیه لکه‌های سفید مفید واقع شود:

1-     لایه‌برداری بسیار ظریف از مینای دندان یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی است تا دندان‌ها به‌صورت یکنواخت ظاهر شوند.

2-     سفید کردن دندان می‌تواند به کاهش ظاهری لکه‌های سفید و البته دیگر لکه‌ها کمک کند. بسیاری از سفیدکننده‌ها، بدون نسخه در بازار موجود و در دسترس است.

3-     روکش حرفه‌ای دندان نیز می‌تواند به‌عنوان راه‌حل بعدی مطرح شود که البته پرهزینه هم هست و فقط باید توسط دندان‌پزشک (نه دندان‌ساز) انجام شود.

4-     فلوراید موضعی توسط دندان‌پزشک می‌تواند ضمن ممانعت از پوسیدگی به افراد مبتلابه هیپوپلازای مینای دندان کمک کند. برای لکه‌های سفید بزرگ این روش مطلوب است.

5-     استفاده از رزین کامپوزیت‌ها نیز راه‌حل دیگری است تا با پرکننده‌های دندان که در ترمیم دندان خراب استفاده می‌شود، لکه‌های سفید را از بین برد.

اما مراقبت و تمرین بهداشت دهان و دندان می‌تواند درنهایت از بروز لکه‌های سفید و سایر لکه‌ها جلوگیری کند.

انجمن دندان‌پزشکی آمریکا / ADA استفاده یک‌بار در روز از خمیردندان حاوی فلوراید و یک‌بار نخ دندان را توصیه کرده است.

اغلب مردم تجربه لکه‌های سفید را تا قبل از 10 سالگی دارند. بنابراین تشویق کودکان به بهداشت دهان و دندان می‌تواند کمک‌کننده باشد تا دندان‌های سالم و محکمی داشته باشند.

اما سایر توصیه‌های زیر می‌تواند به کودکان برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید کمک کند:

6-     استفاده از آب بدون فلوراید به‌خصوص برای نوزادانی که شیر خشک می‌خورند.

7-     مقدار مناسب خمیردندان حاوی فلوراید برای کودکان زیر 3 سال توصیه می‌شود. این مقدار به‌اندازه یک‌دانه برنج درشت است و برای بالای 3 سال نیز به‌اندازه نخودفرنگی!

8-     آزمایش آب به‌خصوص اگر از آب چاه استفاده می‌کنید تا سطح طبیعی فلوراید اندازه‌گیری شود.

9-     انجمن ADA برای مناطقی که آب بدون فلوراید دارند، مکمل‌های غذایی حاوی فلوراید را توصیه کرده است.البته این امر فقط باید توسط دندان‌پزشک محلی تجویز شود.

10-  کاهش غذاهای اسیدی و شیرین (مرکبات زیاد، نوشابه‌های ورزشی، آب‌نبات‌ها) که به مینای دندان آسیب می‌زند.

11-  و درنهایت به افرادی که نگرانی زیادی در این زمینه دارند توصیه می‌شود با یک دندان‌پزشک مشورت کنند تا در صورت لزوم یک طرح درمانی مطلوب را به وی توصیه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha