جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۱
کد خبر: 24603

شرکتهای بزرگ دخانیات در جهان سالانه بیش از 10 میلیارد دلار را صرف هزینه های بازاریابی خود می کنند.

سلامت نیوز :شرکتهای بزرگ دخانیات در جهان سالانه بیش از 10 میلیارد دلار را صرف هزینه های بازاریابی خود می کنند.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ایران گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در جهان سیگار مصرف می کنند که بیش از 80 درصد این افراد در کشورهایی با درآمد اقتصادی اندک ساکن هستند.

دکتر ریچارد فراندز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شهر بدون دخانیات با اشاره به این نکته که افراد سیگاری خیلی سریعتراز سایرافراد به بیماریهای صعب العلاج سرطان ریه و قلب مبتلا می شوند، اظهارداشت: گذشته از تمام این لطماتی که افرادعلاقمند به استعمال سیگار، قلیان و تریاک به خود وارد می کند، افراد خانواده و اطرافیان فرد سیگاری به خصوص کودکان هم در معرض ابتلا به بیماری آسم قراردارند و این امکان هم هست که آنها به سادگی حیات خویش را از دست بدهند.

به گفته وی، شرکتهای بزرگ دخانیات در جهان سالانه بیش از 10 میلیارد دلار را صرف هزینه های بازاریابی خود می کنند و بیشتر محصولاتشان را درکشورهایی با درآمد اقتصادی اندک به فروش می رسانند.

در ادامه دکتر محمدمهدی گلمکانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران از افزایش خیره کننده آمار میزان مرگ و میر در بین افراد سیگاری تا سال 2020 خبر داد و گفت: در حال حاضر در دنیا مصرف سیگار سالانه بیش از 5 میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند که این آمار تا سال 2020 به دو برابرافزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به گرایش اغلب نوجوانان و جوانان بین 13 تا 15 سال و همچنین زنان به مصرف سیگار در جهان، اظهارداشت: عدم آگاهی بخشی و افزایش سطح بینش علمی افراد سیگاری در دنیا موجب شده که هرروزجمعیت آنها درحال افزایش بوده و دراین بین نوجوانان، جوانان و حتی زنان هم علاقمند شوند تا برای یکبار هم که شده استعمال دخانیات را تجربه کنند.

این در حالی است که جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نیز چندی پیش اعلام کرده بود: هزینه ای که افراد سیگاری در ایران هر روز بابت دود کردن سیگار پرداخت می کنند بیش از 10 برابر پول مصرف نان در کشور است.

طبق آمارهای سازمان بین‌المللی کار سالانه دو میلیون نفر کارگر به علت تماس با دود محیطی سیگار و استنشاق تحمیلی دود حاصل از مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha