مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی گفت: درحال حاضر وضعیت کشور از لحاظ تامین تجهیزات پزشکی مطلوب است البته شاید برخی اوقات مشکلاتی نظیر ترخیص از گمرک وجود داشته که پیگیری و حل شده است.

قیمت تجهیزات و کالاهای پزشکی افزایش پیدا نکرده است

سلامت نیوز:مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی گفت: درحال حاضر وضعیت کشور از لحاظ تامین تجهیزات پزشکی مطلوب است البته شاید برخی اوقات مشکلاتی نظیر ترخیص از گمرک وجود داشته که پیگیری و حل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، رضا مسائلی گفت: حوزه تجهیزات پزشکی طیف وسیع و گسترده‌ای از فناوری‌های حوزه سلامت را شامل می‌شود و حدود ۲۷۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی در کشور به ثبت رسیده است که برای تامین این تجهیزات، گستره وسیعی از شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده فعالیت دارند.

به گزارش وزارت بهداشت،وی افزود: در حال حاضر تامین تجهیزات پزشکی با برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به‌ صورت روان درحال انجام است.

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: با توجه به شرایط اخیر کشور و نوسانات نرخ ارز ممکن است برخی افراد اقدام به سوءاستفاده کنند اما تعداد این افراد بسیار اندک و انگشت شمار است، بویژه اینکه وقتی گستره وسیع فعالیت حوزه تجهیزات پزشکی را درنظر می‌گیریم، می‌بینیم که تعداد افراد سودجو در برابر آن بسیار کم است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی، بازار و بخش تجهیزات پزشکی مراکز درمانی را به‌صورت روزانه رصد و پایش می‌کنند و چنانچه تخلفی صورت گیرد یا اینکه سوءاستفاده‌ای شود، شناسایی می‌کنند و گزارش می‌دهند و وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات حکومتی نیز با آن برخورد خواهند کرد.

مسائلی در خصوص برخورد با متخلفین و سودجویان اظهار کرد: چنانچه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده باشد، مجوز واردات به صورت موازی صادر می‌شود یعنی تامین کنندگان دیگر تجهیزات پزشکی هم می‌توانند با قیمت بهتر و با کیفیت بالاتر کالا را وارد کنند.

وی ادامه داد: چنانچه متخلفی شناسایی شود، براساس دستورالعمل‌هایی که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است، متخلف به شعبات تعزیرات حکومتی در استان‌ها در سراسر کشور ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه تجهیزات پزشکی در ادوار گذشته مخصوصا در تحریم‌ها، سابقه و عملکرد مناسبی را در سال‌های گذشته داشته است، اظهارکرد: این عملکرد مناسب به دلیل ماهیت خصوصی بودن حوزه تامین تجهیزات پزشکی کشور است و اطمینان دارم بخش خصوصی علیرغم سختی‌هایی که ممکن است کشور با آن مواجه شود، مسئولیت و تعهد خود در زمینه تامین تجهیزات پزشکی را انجام خواهد داد.

مسائلی افزود: طبق بررسی‌هایی که انجام شده است، تامین تجهیزات توسط بخش خصوصی به نحو احسن در حال انجام است و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد براساس قانون با متخلف برخورد می‌شود و متناظر آن اقدامات اصلاحی انجام خواهد شد تا اختلال در زمینه تامین تجهیزات پزشکی کشور به وجود نیاید.

وی در خصوص نحوه عملکرد اداره کل تجهیزات پزشکی در زمینه نظارت گفت: اداره کل تجهیزات پزشکی، بخشی به نام اداره بازرسی و نظارت دارد که کارشناسان آن با دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارتباط هستند. دانشگاه‌ها نیز گزارش‌های خود در نظام عرضه و توزیع تجهیزات پزشکی به این اداره منعکس و اعلام می‌کنند.

مسائلی ادامه داد: در هفته جاری با هماهنگی دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی، شعبه تعزیرات ویژه رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشکی در اداره کل تجهیزات پزشکی تاسیس شد و چنانچه مواردی از تخلف وجود داشته باشد، سریعا رسیدگی خواهد شد.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی درپاسخ به این سوال که آیا تاکنون گزارشی از موارد احتکار تجهیزات پزشکی اعلام شده است یا نه، گفت: درحال حاضر وضعیت کشور از لحاظ تامین تجهیزات پزشکی مطلوب و بدون هیچگونه اختلالی در جریان است و شاید برخی اوقات مشکلاتی نظیر ترخیص از گمرک وجود داشته که پیگیری و حل شده است.

مسائلی با اشاره به اینکه ممکن است برخی افراد از گرانی نرخ ارز سوء استفاده کنند و به افزایش قیمت این تجهیزات دامن بزنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت برای تمام تجهیزات پزشکی ارز رسمی تخصیص داده و به صورت روتین در جریان است، طبیعتا در تامین ارز آن‌ها نیز هیچ نگرانی وجود ندارد و درنتیجه تامین تجهیزات پزشکی در آینده نیز به همین منوال انجام خواهد شد.

وی افزود: تمام کارشناسان نظارت بر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، گروه‌های تخصصی خود را پایش می‌کنند و فرآیند تامین تجهیزات پزشکی هم در عرصه تولید و هم در عرصه واردات به‌صورت روزانه بررسی می‌شود.

مسائلی تاکید کرد: به عنوان مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی کشور به مردم قول می‌دهم که تامین تجهیزات پزشکی در کشور با هیچگونه مشکل و اختلالی مواجه نمی‌شود و علاوه بر اینکه کمبود و اختلالی وجود ندارد، تجهیزات پزشکی حیاتی برای پایش، پیشگیری و درمان بیماری‌ها ذخیره شده است و در مواقع لزوم در اختیار مراکز درمانی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی با تاکید براینکه مردم کالاها و تجهیزات پزشکی گران‌تر را خریداری نکنند، گفت: هیچگونه افزایش قیمتی بر تجهیزات و کالاهای پزشکی اعمال نشده است و مردم در صورت مشاهده تخلف آن را گزارش دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha