رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام هشدار نسبت به غرق شدگی مسافران تابستانی در دریای خزر گفت: از والدین کودکان عازم استان های مجاور دریا درخواست می کنم که از تنها گذاشتن کودکان خود در کنار سواحل دریا خودداری کنند.

والدین کودکان را در سواحل تنها نگذارند

سلامت نیوز: رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام هشدار نسبت به غرق شدگی مسافران تابستانی در دریای خزر گفت: از والدین کودکان عازم استان های مجاور دریا درخواست می کنم که از تنها گذاشتن کودکان خود در کنار سواحل دریا خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مرتضی سلیمی روز پنجشنبه و همزمان با اجرای طرح ملی امداد و نجات تابستانه هلال احمر در سراسر کشور  افزود: والدین کودکان گردشگر و مسافران تابستانی عازم مناطق ساحلی کشور باید توصیه های ایمنی نیروهای امدادرسان را جدی بگیرند و به منظور کاهش تلفات ناشی از غرق شدگی، در محیط های آبی و دریایی از مکان های سالم سازی شده و ایمن برای شنا استفاده کنند.
وی ادامه داد: شنا با کودکان در طرح های سالم سازی و ایمن شده، پوشاندن جلیقه نجات به کودکان داخل قایق و نزدیک ساحل، اجتناب از نزدیک شدن به آب و دریای توفانی همراه با کودکان و اجتناب از شناکردن در دریای توفانی از دیگر مواردی است که والدین باید در مسافرت به استان های ساحلی کشور به آنها توجه کافی و لازم را داشته باشند.


رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به خطرات احتمالی شنا در مناطق ناشناخته و شنا ممنوع در محیط های آبی و دریایی اشاره کرد و از تمام مسافران و شناگران خواست در مناطق امن و طرح های سالم سازی دریا شنا کنند.
سلیمی علت عمده غرق شدن مسافران تابستانی در دریای خزر را آشنا نبودن این افراد به فنون شنا در دریا عنوان کرد و اظهار داشت: برخی افراد بدون آشنایی از شرایط و وضعیت دریا و بدون داشتن مهارت شنا در هر نقطه ای به دریا می زنند، غافل از این که شرایط دریای خزر نه تنها با استخر بلکه با دریاهای دیگر نیز متفاوت است.


وی افزود: آشنا نبودن با وضعیت ساحل، ویژگی های موج، وجود جریان های شکافنده مرگبار و بستر خزر شرایطی را مهیا کرده که حتی می تواند برای شناگران بسیار ماهر نیز خطرناک باشد. از این رو برخی شناگران بسیار ماهر، هنگام شنا در نقاط غیرایمن این دریا و خارج از طرح های دریا با خطر مواجه شده و در مواردی حتی جان خود را از دست داده اند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در پاسخ به این سوال که حریم ایمن شنا در دریای خزر کجاست، گفت: محدوده شنا در این دریا، مناطقی در طرح های سالم سازی هستند که بستر دریای آن از سوی کارشناسان مربوطه تائید شده و محدوده آن به دلیل وجود علایم مشخص کننده دریایی و عدم تردد قایق های مسافری و حضور مستمر ناجیان غریق برای شنا کردن مناسب است؛ از این رو توصیه می شود مردم از شنا در مناطقی که از بستر آن آگاهی ندارند، پرهیز کنند.
وی به برخی نکات ایمنی هنگام شنا در دریای خزر اشاره کرد و افزود: مسافران تابستانی از شنا کردن در سواحل ناشناخته جدا خودداری کنند، زودتر از دو ساعت پس از صرف غذا به شنا نپردازند، فقط در مناطق تحت نظارت ناجیان غریق شنا کنند و با دیدن پرچم سیاه و قرمز از شنا در منطقه خطر پرهیز کنند.
سلیمی اظهار داشت: مسافران تابستانی حتی المقدور در مسافت های طولانی به موازات ساحل شنا کنند، هنگام رعد و برق و توفان سریعا از آب خارج شوند، برای شوخی و گول زدن دیگران، خود را به حالت غریق نیندازند و هیچ گاه به تنهایی شنا نکنند.


این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خطاب به مسافران تابستانی دریای خزر گفت: هیچ گاه در تاریکی برای شنا به دریا نروند، در کنار دریا همواره مراقب کودکان خود باشند، از هل دادن یکدیگر در آب جدا خودداری کنند و هنگام شنا در فاصله زیاد مراقب قایق های عبوری باشند.
وی تصریح کرد: در صورت نبود ناجی غریق هنگام نیاز فرد در حال خطر، اگر عمق آب دریا مناسب بود با ایجاد زنجیره انسانی و با گرفتن دست یکدیگر و در صورت عمق زیاد با پرتاب وسایلی که خاصیت شناور دارد مانند یک تکه چوب یا کلمن آب، فرد را نجات دهند؛ استفاده از تیوب های لاستیکی می تواند خطرناک باشد از این رو فاصله خود را با ساحل ثابت نگه دارید و همواره تذکرات ناجیان غریق را جدی بگیرید.


طرح امداد و نجات تابستانه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امروز پنجشنبه 24 خرداد به مدت 100 روز و با استفاده از توان عملیاتی تمام پایگاه های فعال هلال احمر در محورهای مواصلاتی استان های سراسر کشور آغاز می شود. این طرح با استفاده از 24 فروند بالگرد، یک هزار و 26 دستگاه آمبولانس، 438 دستگاه خودروی نجات، 50 دستگاه خودروی ویژه عملیاتی، یک هزار و 282 دستگاه خودروی عملیاتی، 11 دستگاه خودروی فرماندهی ارتباطات، 122 دستگاه موتورسیکلت آمبولانسی و 475 دستگاه موتورسیکلت امدادی برگزار می شود که تمام امکانات یادشده به منظور خدمات رسانی به مردم و مسافران تابستانی در آماده باش کامل قرار خواهند داشت.


در اجرا و برگزاری طرح امداد و نجات تابستانه هلال احمر هزار و 290 پایگاه ثابت و موقت امداد جاده ای برای خدمت رسانی به هموطنان ایجاد شده که از این تعداد 557 پایگاه امدادی ثابت و مابقی به صورت پست های موقت فعال است.
همچنین ۱۶پایگاه امداد و نجات دریایی و ۴۲پایگاه امداد و نجات ساحلی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آماده امدادرسانی به هموطنان هستند.
خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان حدود 600 هزار و 384 کیلومتر وسعت دارد و طول خط ساحلی آن در جنوب حدود 670 کیلومتر است که 338 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان مازندران و بقیه در استان ای گیلان و گلستان واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha