مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: 60 درصد بیماران دیابتی نوع دو علاوه بر قند، دارای فشار خون بالا و بیش از 80 درصد این بیماران، مبتلا به چربی خون هستند.

80 درصد بیماران دیابتی نوع دو مبتلا به چربی خون هستند
سلامت نیوز :مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: 60 درصد بیماران دیابتی نوع دو علاوه بر قند، دارای فشار خون بالا و بیش از 80 درصد این بیماران، مبتلا به چربی خون هستند.

به گزارش ایران ایسنا، دكتر امیر كامران نیكوسخن در سومین سمینار «جلوه‌هایی از زندگی با دیابت» درباره‌ عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در سالمندان گفت: كاهش ترشح انسولین وابسته به سن، مقاومت به انسولین، كاهش فعالیت جسمی، ژنتیك، تجمع چربی در بدن (چاقی) و بیماری‌های زمینه‌ای از جمله‌ عوامل هشدار‌ دهنده‌ در بروز دیابت نوع دوم هستند.

وی هم‌چنین ادامه داد: شیوه‌ی زندگی صحیح، تغذیه‌ مناسب و فعالیت بدنی به اندازه، از پله‌های درمان این نوع دیابت به شمار می‌روند.

این متخصص دیابت، درباره‌ مكانیسم داروها و تاثیر آنها بر دیابتی‌ها نیز عنوان كرد: یك فرد دیابتی باید بداند كه از چه دارویی استفاده می‌كند و عوارض جانبی این دارو چیست تا بتواند مدیریت صحیحی بر درمان خود اعمال كند.

وی افزود: «گلی بن كلامید» از جمله‌ قدیمی‌ترین داروهایی‌ است كه در درمان دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب ترشح انسولین می‌شود، اما عوارضی نیز دارد كه از عوارض آن می‌توان به افت قند خون و چاقی اشاره كرد.

نیكو‌سخن درباره‌ داروی «متفورمین» بیان كرد: متفورمین، خط اول درمان دیابت است، چرا كه به لوزالمعده فشار نمی‌آورد و موجب كاهش ترشح قند از كبد می‌شود، اما باید توجه داشت كه در سالمندان مبتلا به نارسایی قلبی، كبدی و كلیوی منع مصرف وجود دارد. متفورمین از معدود داروهایی است كه در كاهش وزن هم موثر است.

رییس منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در فدراسیون بین‌المللی دیابت، به فشار و چربی خون در افراد دیابتی اشاره و اظهار كرد: 60 تا 65 درصد دیابتی‌های نوع دوم، فشار خون دارند كه اولین گام درمانی در این نوع بیماران كاهش وزن و كاهش مصرف نمك است. هم‌چنین بیش از 80 درصد این بیماران با مشكل چربی خون مواجه‌اند و بالا‌رفتن چربی خون زمینه‌ بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

نیكوسخن، فعالیت بدنی مناسب و تغذیه‌ صحیح را در كنار استفاده از قرص‌ها و داروهای تجویز شده، ضروری دانست.

بنا بر این گزارش، سومین سمینار «جلوه‌هایی از زندگی با دیابت» كه در محل همایش‌های خانه‌ شهریاران جوان و با همكاری اداره‌ كل سلامت شهردار ی تهران برگزار شد، دكتر قهرمانی رییس اداره‌ كل سلامت شهرداری تهران، دكتر اسد‌الله رجب ـ رییس انجمن دیابت ـ و جمعی از بیماران دیابتی و متخصصان دیابت حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha