طبق نتایج یک تحقیق جدید، موارد ابتلا به سرطان کبد در کشورهای پیشرفته در طول ۲۵ سال گذشته دو برابر شده است.

افزایش دوبرابری ابتلا به سرطان کبد در کشورهای پیشرفته

سلامت نیوز:طبق نتایج یک تحقیق جدید، موارد ابتلا به سرطان کبد در کشورهای پیشرفته در طول ۲۵ سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان دانشگاه تورنتو کانادا دلیل افزایش شمار موارد ابتلا به سرطان کبد را ناشی از تداوم اپیدمی چاقی و افزایش عفونت های هپاتیتی عنوان می کنند.

به گفته محققان در چهار کشور ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و کانادا، سرطان کبد تنها سرطانی است که نرخ مرگ و میر ناشی از آن در حال افزایش است.

دکتر «موریس شرمن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «از نظر ما چشم انداز نرخ بقاء ناشی از سرطان کبد همچنان مبهم است و تنها امید ما، اقدام به موقع و پیشگیری از وقوع این سرطان در وهله اول و سپس یافتن شیوه های درمانی مطمئن تر سرطان است.»

بالاترین نرخ وقوع سرطان کبد در بریتانیا (۹.۶ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) و بعد از آن در ایالات متحده با ۹.۲، استرالیا با ۷.۴ و کانادا با ۶.۰ است. این رده بندی در مورد نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان کبد هم به همین ترتیب است.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۵ نرخ موارد ابتلا به سرطان کبد تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

هپاتیت های B و C، عفونت های ویروسی هستند که موجب التهاب کبد می شوند. بدون درمان این عفونت ها، التهاب پیشرفت کرده و تبدیل به سیروز کبدی و سپس سرطان کبد می شود. بسیاری از افراد مبتلا به عفونت های هپاتیتی از بیماری خود مطلع نیستند و زمانی متوجه می شوند که بسیار دیر شده و سرطان پیشرفت کرده است.

داروهای ضدویروسی جدید، هپاتیت C را تا ۹۵ درصد درمان می کنند، درحالیکه هنوز هیچ درمان موثری برای درمان هپاتیت B موجود نیست و برخی داروها می توانند این بیماری را کنترل کرده و از پیشرفت آن به سرطان کبد پیشگیری کنند.

چاقی موجب ابتلا به کبدچرب غیرالکلی می شود که می تواند تبدیل به سرطان کبد شود. در حدود ۲۰ درصد افراد در کشورهای توسعه یافته دچار چاقی هستند که از بین این تعداد، یک نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به سیروز کبدی می شود و ۲۰ تا ۳۰ درصدشان نیز مبتلا به سرطان کبد می شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha