سلامت نیوز :هماهنگ‌كننده‌ امور ارتباطات در دفتر نمایندگی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در كابل گفت: پزشكان و پرسنل درمانی با توجه به فقدان شدید امنیت جرأت قدم گذاشتن به مناطق روستایی را ندارند و تعداد مادرانی كه كودكانشان را به دلیل ابتلا به بیماری قابل پیشگیری مانند سرخك یا اسهال مزمن از دست می‌‌دهند به شدت رو به افزایش است.

به گزارش  فارس ، بیژن فردریك فرنودی از كاركنان ایرانی و آلمانی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ است كه در حال حاضر به عنوان هماهنگ‌كننده‌ امور ارتباطات در دفتر نمایندگی این سازمان در كابل مشغول به كار است در اواسط بهمن 1389 سفری به ایران داشت كه طی آن فرصتی دست داد تا مصاحبه‌ای با وی ترتیب داده شود.

فارس: ممكن است در مورد فعالیت‌های اصلی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان برای ما بگویید؟

فردریك فرنودی: عملیات كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان با حدود یك هزار و 800 كارمند كه در سراسر این كشور فعال هستند یكی از بزرگترین عملیات این سازمان در سراسر جهان است؛ تحقیقات ما در افغانستان نشان می‌دهد كه حدود 60 درصد جمعیت این كشور به‌ طور مستقیم تحت تأثیر درگیری‌ها قرار گرفته‌اند.

برخی از این افراد اعضای بدن خود را از دست داده‌اند، برخی والدینشان و برخی نیز فرزندان‌شان را از دست داده‌اند.
هدف ما كمك‌رسانی به چنین افرادی است و نیز به كسانی كه عواقب غیرمستقیم جنگ را متحمل شده‌اند، این افراد تقریباً تمامی جمعیت افغانستان را تشكیل می‌دهند؛ كمك‌رسانی ما شامل امداد رسانی به كسانی‌ است كه برای رفتن به مناطق امن خانه‌ خود را رها كرده‌اند، هدف ما ارائه‌ خدمات درمانی به مجروحان جنگی و نیز اجرای یك برنامه‌ كلان ارتوپدی در قالب 6 مركز ارتوپدی فعال در سراسر این كشور است.

مهندسان آب و فاضلاب كمیته نیز دسترسی جمعیت جنگ‌زده را به آب آشامیدنی پاكیزه تضمین می‌كنند، ما همچنین بر روش‌های درگیری و بر نحوه‌ رفتار با زندانیان امنیتی نظارت داشته و یافته‌های خود را به شكلی محرمانه با مقامات مربوطه در میان می‌گذاریم به عنوان مثال از زندان‌های مختلف در سراسر كشور بازدید می‌كنیم با زندانیان ملاقات‌های خصوصی ترتیب داده و رعایت حقوق آنان بر اساس هنجارهای حقوق بین‌المللی بشردوستانه را پیگیر هستیم.

وضعیت كمیته به عنوان سازمانی بی‌طرف این امكان را فراهم می‌كند تا به عنوان یك واسطه‌ بی‌طرف عمل كرده و آزادی گروگان‌ها را تضمین كنیم؛ همان‌گونه كه در سال 2007 از كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ خواسته شد تا آزادی 21 گروگان كره‌ای را تسهیل كند ایفای نقش یك واسطه‌ بی‌طرف ما را قادر می‌سازد تا بقایای انسانی به‌ جا مانده در جنگنده‌های ساقط شده را جمع‌آوری و به خانواده‌های آنان تحویل دهیم یا بتوانیم در منطقه‌ای كه وبا شیوع پیدا كرده برای مدت زمانی آتش‌بس برقرار كنیم.

فارس: شرایط امنیتی در افغانستان در حال وخیم‌تر شدن است و آینده‌ نویدبخشی نیز برای آن متصور نیست ممكن است مشكلات پیش‌روی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ را در این دوره‌ دشوار توصیف كنید؟

فردریك فرنودی: تأكید شما بر وخیم‌تر شدن اوضاع بسیار به ‌جاست از زمان شروع درگیری‌ها در سال 2001، سال 2010 خونبارترین سال در افغانستان بود حملات انتحاری، بمب‌های دست ساز، حملات هوایی و تبادل آتش همچنان جان غیرنظامیان را می‌گیرد.

به عنوان سازمانی بشردوستانه هدف ما دسترسی به تمامی نقاط كشور افغانستان و نزدیك‌تر بودن به مردم تا حد امكان است بنابراین چالش اصلی ما در افغانستان مشكلات امنیتی و امكان دسترسی به مردم در مكان‌های مختلف و بر اساس شرایط امنیتی موجود است.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان سازمانی بی‌طرف و مستقل، با هدفی صرفاً بشردوستانه در گفت‌وگو مستمر با تمامی طرف‌های درگیر است، چه نیروهای بین‌المللی و نیروهای دولتی افغان و چه نیروهای مخالفِ مسلح.

*** امدادگرانِ بیش‌تری در زمان انجام وظیفه در افغانستان كشته می‌شوند

ما بدون محافظ مسلح یا اتومبیل‌هایی با شیشه‌های دودی رفت ‌و آمد می‌كنیم و تكیه‌مان تنها بر تضمین‌های امنیتی‌ است كه پیش از حركت از طرف‌های درگیر دریافت می‌كنیم با این وجود شرایط امنیتی كماكان بسیار پرمخاطره بوده و امروزه در مقایسه با پیش امدادگرانِ بیش‌تری حین انجام وظیفه كشته می‌شوند از جمله یكی از كاركنان كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ كه در 2003 كشته شد در عین حال توانسته‌ایم خود را به عنوان یك سازمان حقیقتاً بی‌طرف با انگیزه‌های صرفاً بشردوستانه معرفی كنیم و به این ترتیب حضور خود را در سراسر افغانستان افزایش دهیم، آن ‌هم در زمانی كه دیگران مجبور شده‌اند به دلیل مشكلات امنیتی كاركنان خود را از منطقه خارج كنند، امروزه هیچ سازمان بین‌المللی بشردوستانه‌ای‌ وجود ندارد كه به اندازه‌ كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به مناطق مختلف افغانستان دسترسی داشته باشد.

فارس: آیا كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با تمامی طرف‌های درگیر از جمله طالبان در تماس است؟

فردریك فرنودی: همان‌گونه كه پیش‌تر اشاره كردم كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ صرف‌نظر از اینكه در چه منطقه‌ای از جهان در حال فعالیت است همواره گفت‌وگوی محرمانه‌ خود با تمامی طرف‌های درگیر را حفظ كرده است،
كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ قدیمی‌ترین سازمان بشردوستانه در جهان است و حدود 150 سال فعالیت‌ و حضورمان در بحبوحه‌ درگیری‌های مسلحانه بارها به ما نشان داده كه این كارآمدترین روش برای تأثیرگزاری واقعی و پایدار در حوزه‌ بشردوستانه است به همین دلیل است كه كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ نظرات خود را در مورد یك موضوع خاص به ندرت به‌طور علنی اعلام می‌كند، گرچه این امر هر از چندگاهی رخ می‌دهد.

فارس: تا جایی كه ما اطلاع داریم یكی از وظایف اصلی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بازدید از زندان‌ها و مراكز بازداشت در مناطق درگیری است آیا شما در افغانستان بازدیدی از این قبیل مكان‌ها كه تحت كنترل نیروهای ناتو، آمریكا یا ارتش و پلیس افغانستان باشد داشته‌اید؟

فردریك فرنودی: كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از زندان‌هایی كه تحت سرپرستی نیروهای ناتو، آمریكا یا مقامات افغان و حتی گاهی مراكزی كه در اختیار نیروهای مخالف هستند، بازدید می‌كند تا بر نحوه‌ رفتار با زندانیان و شرایط بازداشت و رعایت دیگر ضمانت‌های قانونی كه به زندانی‌‌ها‌ اعطا شده‌ نظارت داشته باشد به علاوه ما به زندانیان در این مراكز امكان می‌دهیم تا از طریق تماس‌های تصویری و تبادل پیام‌های صلیب سرخ با خانواده‌های خود در تماس باشند.

همچنین امكان ملاقات رو در روی زندانی‌ها و اقوام نزدیك‌شان را نیز فراهم می‌كنیم حال آرامش مادری را تصور كنید كه خبری از پسر گم‌شده‌اش و مكانی كه او در آن نگه داشته شده به‌دست‌ می‌آورد؛ پسری كه مدت‌ها از او هیچ خبری نداشته و حتی نمی‌دانسته كه آیا او زنده است یا خیر؛ ما چنین امكان تماس‌های تصویری را بین كشورهای مختلف نیز فراهم می‌كنیم از جمله بین افغانستان و زندانیانی كه در زندان گوانتانامو به سر می‌برند، در رابطه با یافته‌های كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ باید گفت كه این یافته‌ها به‌ طور محرمانه در اختیار مقامات زندان قرار می‌گیرد.

فارس: دغدغه‌های بشردوستانه‌ شما برای سال 2011 چیست؟

فردریك فرنودی: هراس ما از این است كه چالش‌های اصلیِ مربوط به درگیری كه افغان‌ها در طول سال 2010 تجربه كردند در سال 2011 هم به قوت خود باقی بمانند؛ چالش‌هایی چون تلفات غیرنظامیان، آوارگی‌های داخلی و دسترسی ناكافی به مراقبت‌های پزشكی كه همه در پی افزایش شمار گروه‌های مسلح همچنان به وقوع می‌پیوندد، ما در بسیاری از مناطق كشور افغانستان در حال ورود به مرحله‌ای جدید از درگیری‌ها هستیم اما افزایش تعداد گروه‌های مسلح توان سازمان‌های بشردوستانه را برای دسترسی به نیازمندان به كمك محدود می‌كند.

ما توانسته‌ایم از ژانویه‌ 2010 (دی 88) تا به حال در كنار سازمان شریك خود، جمعیت هلال‌احمر افغانستان برای بیش از 140 هزار نفر در سراسر افغانستان غذا و دیگر اقلام لازم را تدارك ببینیم، در ضمن پروژه‌های آبرسانی روستایی و شهری نیز برای 412 هزار نفر برای امكان دسترسی به آب پاك فراهم شده ‌است.

فارس: آیا ساختارهای بهداشتی و درمانی برای رویارویی با چنین شرایطی تجهیز شده‌ است؟

فردریك فرنودی: كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به ‌طور مرتب گزارش‌هایی از كاركنان درمانی محلی دریافت می‌كند مبنی بر تهدید شدن‌شان در حال انجام وظیفه و در این راستا گزارش‌های مشابه از سوی بیمارانی كه برای رسیدن به تأسیسات درمانی با مشكل مواجه شده‌اند نیز به دستمان می‌رسد‌.

حال‌ آنكه حقوق بین‌المللی بشردوستانه از هر دو این گروه‌ها حمایت می‌كند تعداد مادرانی كه كودكان‌شان را به دلیل ابتلا به بیماری قابل پیشگیری مانند سرخك یا اسهال مزمن از دست می‌دهند نیز به شدت رو به افزایش است به هرحال پزشك‌ها و یا پرسنل درمانی با توجه به فقدان شدید امنیت و عدم احترام به مصونیت پرسنل درمانی جرأت قدم گذاشتن به مناطق روستایی را ندارند.

تعداد زیادی از كاركنان كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان ایرانی هستند و همه در سِمت‌های پر مسئولیتی مشغول به كارند تخصص بسیاری از این افراد در حوزه‌ زبان است كه خود در كارهای روزمره‌ سازمان نقشی اساسی ایفا می‌كند این مایه‌ مباهات است چرا كه همه‌ این افراد در شرایطی بسیار پیچیده و سخت در حال خدمت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha