سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

معلولان در ایران حدود دو‌درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. تقریباً 65‌درصد معلولان، مرد هستند. بند 9 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی تاکید می‌کند.

۴۵۰‌هزار معلول جسمی‌- حرکتی در ایران

سلامت نیوز:معلولان در ایران حدود دو‌درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. تقریباً 65‌درصد معلولان، مرد هستند. بند 9 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی تاکید می‌کند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، ماده نخست قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دولت را مکلف کرده ‌است که زمینه‌های لازم را برای تامین حقوق معلولان فراهم و حمایت‌های لازم را از آنان به عمل آورد. معلولان در بسیاری از شهرهای ایران با مشکلات مختلف روبه‌رو هستند. این مشکلات عبارتند از عرض کم پیاده‌رو و استفاده از مصالح نامناسب در پیاده‌رو و شیب و لغزندگی، فقدان رمپ مناسب، وجود مانع بین پیاده‌رو و سواره‌رو و نبود پل، نامناسب‌بودن پل، نبود خط‌کشی عابرپیاده، پیوستگی جدول به پیاه‌رو و جوی آب، نداشتن مشخصه حسی برای نابینایان. با تمام مشکلاتی که معلولان در ایران دارند، باید با اقدامات زیربنایی در راستای کاهش جمعیت آنها تلاش کنیم، چرا که افراد بیشماری بر اثر تصادفات معلول می‌شوند.

از سوی دیگر، باید گفت که برخی افراد جامعه به علت عدم غربالگری در زمره معلولان قرار گرفتند که اینک اقداماتی اساسی در این زمینه انجام شده تا از معلول‌زایی جلوگیری شود. شهریور 96، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تعداد معلولان کشور را یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۴۵۰‌هزار نفر افراد جسمی - حرکتی هستند که اطلاعات همه آنها در این سازمان ثبت و پرونده دارند.

حسین نحوی‌نژاد ادامه داد: بیشترین گروه معلولان را افراد جسمی - حرکتی تشکیل می‌دهند که حدود 30‌درصد این گروه را شامل می‌شود که نیاز به خدمات ویژه دارند. او با بیان اینکه 30‌هزار معلول ذهنی نیز در مراکز ویژه سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 10 تا 15‌درصد افراد هر جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند که شامل معلولیت‌های خفیف تا شدید است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: در حالی که این سازمان معلولان را افرادی می‌داند که دچار معلولیت شدید باشند، بطوری که امکان زندگی عادی برای آنها فراهم نیست که دو‌درصد افراد جامعه را شامل می‌شود. او با بیان اینکه ایران در مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی در دنیا رتبه خوبی ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه در قانون جامع حمایت از معلولان سال 84 اقداماتی در این زمینه پیش‌بینی و انجام شد و واژه‌ای به‌عنوان مناسب‌سازی محیط وارد ادبیات اجتماعی و اقتصادی شده است، اما هنوز با عمل به قوانین و ورود داوطلبانه دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی محیط فاصله داریم.

او بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم سازمان بهزیستی این است قوانین حمایتی مرتبط با معلولان از ضمانت اجرایی کافی باید برخوردار باشد و در بازنگری قانون حمایت از حقوق معلولان مجازاتی که برای مسئولانی در زمینه مناسب‌سازی مجموعه خود کوتاهی می‌کنند، دیده شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: نباید معلولان را خانه نشین و منزوی کرد، بلکه با مشارکت‌های مردمی و نهادهای مختلف اجتماعی، بستر لازم را برای حضور این قشر در جامعه فراهم کرد. به گزارش ایرنا، بنا به باور نحوی‌نژاد برای جلوگیری از انزوا و گوشه‌نشینی معلول باید قوانین و مقررات در جامعه وضع شود که آنها براساس آن گوشه‌نشین نشوند، زیرا انزوای معلول یعنی یاس و ناامیدی، دل مردگی، گوشه نشینی و ایجاد زخم بستر و بیماری در فرد است.

 

روند افزایشی تعداد معلولان در کشور

آذر 96، رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: عوارض ناشی از بیماری، سالمندی، حوادث جاده‌ای و اختلالات ژنتیکی سبب روند افزایشی آمار معلولیت در کشور شده است. انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور با نگاهی جدید و علمی در دولت تدبیر و امید اقدامات ارتقایی و پیشگیرانه را به‌عنوان اصلی‌ترین استراتژی و همچنین مداخلات به هنگام، توانمندسازی معلولان و حمایت‌های اجتماعی این افراد  جزو سیاست های اصلی خود قرار داده است.

او خاطرنشان کرد: بکارگیری تمام اقدامات پیشگیرانه از وقوع معلولیت‌ها و جلوگیری از تولد نوزادان معلول، با تاکید بر توسعه غربالگری‌های ژنتیکی از دیگر کارهایی است که سازمان بهزیستی کشور آن را در اولویت کاری خود قرار داده است. رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر تمامی کودکان زیر یک سال تحت معاینات شنوایی‌ سنجی قرار گرفتند و کودکان سه تا پنج سال نیز تحت پوشش غربالگری بینایی قرار می‌گیرند.

محسنی بندپی یادآور شد: در حال حاضر به استناد ماده ۷۵ قانون برنامه ششم، غربالگری اختلالات ژنتیکی اجباری شده است تا سالانه از تولد ۳۰‌هزار کودک معلول پیشگیری شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او اضافه کرد: تا کنون حدود ۴۲۰‌هزار معلول روستایی تحت پوشش CBR قرار گرفته و از خدمات توانبخشی بهره‌مند شده‌اند و اجرای CBR شهری بر پایه قانون برنامه ششم توسعه در سیستان‌و‌بلوچستان در حال انجام است.

آبان 96، علیرضا ایزدپور، مدیر کل بهزیستی سمنان با اشاره به نقش اختلالات بینایی در جمعیت بالای معلولان ایرانی به ایسنا گفت: براساس آمار رسمی سالانه 25 تا 30‌هزار معلول به علت اختلالات ژنتیک به مجموعه معلولان کشور اضافه می‌شود.

مصوبه مجلس برای کاهش جمعیت معلولان کشور

فروردین سالجاری، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه آمار معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی تکان‌دهنده است از تلاش مجلس برای کاهش خسارات ناشی از این گونه حوادث خبر داد. سلمان خدادادی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر معلولیت روزانه ۱۰۰ نفر در اثر تصادفات، این آمار را تکان‌دهنده دانست و گفت: امسال نسبت به سال گذشته در ایام تعطیلات آمار تصادفات پنج‌درصد افزایش پیدا کرد و به تبع آن تلفات ناشی از آن نیز افزایش یافته است.

نماینده مردم ملکان در مجلس ادامه داد: ما هر سال مبالغ بسیاری را برای انجام برنامه‌های تبلیغاتی و فرهنگی هزینه کرده و سختگیری بیشتری نیز در قالب افزایش جریمه‌ها در حوزه راهنمایی و رانندگی اعمال کرده‌ایم، اما باز هم آمار خسارات ناشی از تصادفات کاهش چشمگیری ندارد.

او در انتقاد نسبت به محدود شدن اظهارنظرها و برنامه‌های کارشناسی حوزه تصادفات در خطای انسانی تصریح کرد: سبقت غیرمجاز، سرعت بیش از حد، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو از جمله عواملی است که در خطای انسانی خلاصه می‌شود، اما نباید از این مهم نیز غافل شد که برخی عوامل غیرمرتبط با خطای انسانی همچون وضعیت غیراستاندارد جاده‌ها و کیفیت خودروهای داخلی که ۶۰‌درصد آن را پراید رقم زده است، از جمله عوامل مهمی هستند که موجب افزایش آمار خسارات ناشی از تصادفات شده‌ است.

خدادادی افزود: بر اساس آمار رسمی سالانه 17‌هزار نفر در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌هایی که در پی این نوع حوادث سرپرست خود را از دست می‌دهند تحت حمایت سازمان‌های حمایتی همچون سازمان بهزستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می‌گیرند. 

 

او یادآور شد: ما سال گذشته مصوبه‌ای به منظور اجباری شدن انجام آزمایش های ژنتیک برای ممانعت از تولد سالانه ۲۰‌هزار نوزاد معلول در مجلس داشتیم که اعتبارات لازم برای آن نیز در قانون بودجه ۹۷ تعیین شد تا از افزایش جامعه معلولان ممانعت به عمل آید، اما از سوی دیگر شاهد افزایش سالانه ۵۰‌هزار نفر معلول در پی تصادفات هستیم که هم هزینه‌ سنگینی را به سازمان‌های حمایتی تحمیل می‌کند و هم به‌دلیل اینکه اغلب آسیب‌دیدگان از میان جوانان هستند باعث می‌شود که دولت سرمایه بزرگی را از دست بدهد، چرا که منابع انسانی زیرساخت مهم توسعه کشور محسوب می‌شوند، بنابراین نباید نسبت به آمار تلفات ناشی از تصادفات بی‌تفاوت بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha