نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از خشکی بیش از ۹۰ درصدی تالاب گاوخونی، گفت: به مدت ۱۲ سال است قطره آبی از زاینده رود وارد تالاب نمی شود.

خشکی بیش از ۹۰ درصدی تالاب گاوخونی

سلامت نیوز: نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از خشکی بیش از ۹۰ درصدی تالاب گاوخونی، گفت: به مدت ۱۲ سال است قطره آبی از زاینده رود وارد تالاب نمی شود.


به گزارش سلامت نیوز، حیدر علی عابدی در گفت‌وگو با خانه ملت، تغییر اقلیم و خشکسالی را در کم آبی اصفهان موثر دانست و گفت: ضعف مدیریت عامل اصلی کمبود آب اصفهان و خشکی زاینده رود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه به دلیل هرج و مرج در حوزه زاینده رود نزدیک به 10 تا 12 سال است آبی به اصفهان نمی رسد، افزود: وزارت نیرو، جهادکشاورزی و کشور در این رابطه اهمال کاری و سهل انگاری کرده اند و حتی به مصوباتی که خود تصویب کرده اند نیز پایبند نبوده و آنها را اجرا نمی کنند.

وی ادامه داد: برای حوزه زاینده رود مصوبات خوبی از جمله شورای عالی آب، کارگروه ملی سازگاری با آب و شورای توزیع عادلانه آب تصویب شده اما متاسفانه این مصوبات اجرایی نشده و تنها معضل و مشکل تالاب گاوخونی نیز عدم اجرای مصوبات است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه بیش از 90 درصد تالاب گاوخونی خشک است، گفت: اندک آب موجود در تالاب فاضلابی است که آن را مرطوب نگه داشته است؛ بر اساس جدول تقسیم بندی توزیع عادلانه آب باید سالانه 170میلیون متر مکعب آب و پساب به تونل اختصاص پیدا کند اما متاسفانه به مدت 12 سال است این حقابه به فراموشی سپرده شده و قطره آبی از زاینده رود به تالاب وارد نشده که منجر به بروز مشکلات فراوانی برای کشاورزان شرق اصفهان و خشکی 90 درصدی تالاب گاوخونی شده است.

عابدی تصریح کرد: فاضلاب اصفهان سال ها است در تالاب گاوخونی تخلیه می شود بنابراین مواد صنعتی خطرناک مانند آرسنیک و دیگر فلزات خطرناک به صورت پودر در این تالاب ذخیره شده که با وزش باد به صورت گرد و خاک در مناطق پراکنده می شوند که این ریزگردهای سمی برای سلامت انسان بسیار خطرناک خواهند بود و به طور قطع تا شعاع 400 کیلومتری یعنی سلامت مردم استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کاشان، قم و حتی تهران را  تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، افزود: انتظار می رود مسئولان برای تامین حقابه تالاب چاره اندیشی کنند و حداقل 50 درصد سهمیه کشاورزان شرق استان را با مدیریت بر روی آب زاینده آزادسازی کنند تا آسیب های ناشی از خشکی این تالاب دامنگیر کشور نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha