سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: سال گذشته نزدیک به دو تن مواد مخدر در حاشیه مدارس کشور کشف شد و امسال با توسعه این طرح قرار است دو هزار مدرسه در پوشش این رصدها قرار گیرد.

سلامت نیوز:رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: سال گذشته نزدیک به دو تن مواد مخدر در حاشیه مدارس کشور کشف شد و امسال با توسعه این طرح قرار است دو هزار مدرسه در پوشش این رصدها قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، سردار مسعود زاهدیان در نشست خبری امروز خود با اشاره به رشد 14 درصدی کشفیات مواد مخدر درسال 96، اظهار کرد: در سال گذشته بیشترین کشفیات مواد مخدر انجام شد و بیش از 713 تن انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف و ضبط شد که رکوردی بی‌نظیر را ثبت کرد.

وی ادامه داد: همچنین کشفیات مواد مخدر که با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اطلاعات، دفاع و گمرکات صورت گرفت بالغ بر 808 تن بود که این رقم نیز در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه امسال 107 تن مواد مخدر توسط پلیس کشف شده است از رشد 15 درصدی این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: با اشاره به تمرکز پلیس بر مناطق شرقی کشور و آب‌های جنوبی ایران تصور می‌کنیم این رقم رشد بیشتری داشته باشد.

به گفته زاهدیان سال گذشته 16 نفر از نیروهای پلیس که 6 نفر از آنها نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر بودند در درگیری با قاچاقچیان به شهادت رسیدند و 48 نفر نیز جانباز شدند.

وی با اشاره به آمار دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل از زیر کشت رفتن قابل توجه زمین‌های کشاورزی در افغانستان و تولید 9 هزار تن مواد مخدر در این کشور نیز گفت: ناامنی‌های موجود در افغانستان و فعالیت گروه‌های افراطی تحت حمایت نیروهای غربی در این کشور و مسائلی از این دست باعث شده نگرانی‌ها در این نقطه از دنیا افزایش یابد و به نظر می‌رسد با درنظر گرفتن این عوامل وخامت اوضاع در این منطقه بیشتر خواهد شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: خوشبختانه با تقویت مرزها و توسعه امکانات فنی مرزی کشورمان و تمرکز ویژه در مبارزه با مواد مخدر در مرزهای شرقی بیش از 75 درصد کشفیات به دست آمده در استان‌های شرقی و مرزهای کشور انجام شده است و ما به دنبال توسعه اشراف اطلاعاتی خود بر باندهای مواد مخدر در این مناطق از کشور هستیم و طی سال گذشته 70 درصد این کشفیات با پشتوانه اقدامات اطلاعاتی به نتیجه رسید.

زاهدیان با تأکید بر نقش کشورهای غربی در افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان، سود حاصل از تولید مواد مخدر در این کشور را در راستای تأمین منافع گروه‌های افراطی از جمله داعش و طالبان عنوان کرد و افزود: در سال 2001 تولید مواد مخدر در افغانستان 185 تن بود و امروز تولیدات این مواد در افغانستان به بیش از 9 هزار تن رسیده است و جالب اینجاست که اطلاعات متقن و تصاویر واضحی از حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در مزارع خشخاش در دست است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل قابل توجه آن است که تولید هروئین و مرفین نیازمند پیش سازهای شیمیایی است که این موارد تنها در کشورهای غربی تولید می‌شود و خرید و انتقال آنها نیازمند مجوزهای خاصی است ولی امروز شاهد هستیم که اسیدها و پیش‌سازهای تولید مرفین و هروئین به راحتی در اختیار تولیدکنندگان مرفین و هروئین در افغانستان قرار دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به درآمد 6.6 میلیارد دلاری افغانستان از تولید مواد مخدر گفت: براساس آمارهای سازمان ملل این رقم معادل 25 تا 30 درصد عواید ناخالص ملی کشور افغانستان است و نکته حائز اهمیت این است که تریاکی که با مبلغ 177 در افغانستان به فروش می‌رسد پس از انتقال به اروپا که مقصد نهایی تولید مواد مخدر در افغانستان است به مراتب ارزش افزوده بالاتری پیدا می‌کند. حالا سوال این است که این پول هنگفت ناشی از خرید و فروش مواد مخدر در اروپا چطور آزادانه در بانک‌های اروپایی گردش دارد و هیچ اراده‌ای برای برخورد با پولشویی حاصل از قاچاق مواد مخدر در اروپا به چشم نمی‌خورد و جمهوری اسلامی در خط مقدم این مبارزه وظیفه شرعی و انسانی خود را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام می‌دهد.

زاهدیان در ادامه نشست با اعلام خبر دستگیری بیش از 106 عنصر اصلی قاچاق مواد مخدر در کشورمان طی سال گذشته از تمرکز پلیس از شبکه های توزیع محلی طی سال جاری خبر داد و گفت: علاوه براین موارد پلیس درسال گذشته 47 هزار نفر از معتادان خیابانی را جمع آوری کرده و به مراکز بازپروری انتقال داده و این آمار حاکی از رشد 10 درصدی در این حوزه است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات بین المللی پلیس در حوزه مبارزه با مواد مخدر از آموزش کشورهای دیگر توسط پلیس ایران به عنوان بزرگترین کاشف مواد مخدر در دنیا خبر داد و گفت: طی سال گذشته تعاملاتی با پلیس‌های ترکیه، ایتالیا و چین و کشورهای مستقر در ترانزیت مواد مخدر داشته‌ایم و افسران رابط ما در 5 نقطه در این مسیر استقرار یافته تا همکاری و تبادل اطلاعاتی بین ایران و کشورهای مذکور را سازماندهی کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در بخش دیگری از سخنانش با اعلام ایجاد 34 مرکز مشاوره پلیس طی سال گذشته به تمرکز فعالیت‌ها در حاشیه مدارس پرداخت و گفت: سال گذشته نزدیک به دو تن مواد مخدر در حاشیه مدارس کشور کشف شد و امسال با توسعه این طرح قرار است دو هزار مدرسه در پوشش این رصدها قرار گیرد.

زاهدیان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دستگیری دانش‌آموزان حامل مواد مخدر نیز گفت: این تعداد بسیار جزئی بوده ولی غالب این افراد کسانی بودند که به واسطه سوء مصرف مواد مخدر ترک تحصیل کردند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درمورد افزایش چشمگیر قیمت شیشه طی چند ماه اخیر گفت: در بحث برخورد با شیشه تلاش خوبی انجام شده و با تمرکز بر مرزهای غربی کشور و نقاط حساس اقدامات خوبی صورت گرفت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: طی این مدت قیمت شیشه بیش از دو برابر افزایش یافت که البته این نکته وجود دارد که با توجه به قیمت شیشه میزان ناخالصی این مواد اضافه شود.

زاهدیان در پاسخ به سوال دیگری درباره تأثیر حذف اعدام از مجازات برخی قاچاقچیان مواد مخدر به دنبال این اقدام حمل مواد مخدر به صورت خرد بیشتر شده و قاچاقچیان به تناسب تغییر قانون حمل مواد مخدر نیز تغییراتی دادند، گفت: مثلا اگر حکم اعدام برای 100 کیلوگرم مواد مخدر اجرا می‌شود قاچاقچیان مبادرت به جابجایی 99 کیلوگرم مواد می‌کنند تا از مجازات اعدام فرار کنند که این موضوع باعث شده مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر برای پلیس سخت‌تر شود.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کشت گل در حاشیه تهران اظهار کرد: بذر گل از خارج از کشور وارد شده و به صورت گلخانه ای، اپارتمانی و زیرزمینی تولید می‌شود ولی به هیچ وجه کشت زراعی گل در هیچ نقطه از کشور گزارش نشده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha