مدیر كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت گفت: ورود ایمپلنت‌های چینی به كشور كذب محض است و افراد مغرض و منفعت طلب با بیان این مطالب كذب قصد تشویش اذهان عمومی را دارند و وزارت بهداشت موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌كند.

سلامت نیوز :مدیر كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت گفت: ورود ایمپلنت‌های چینی به كشور كذب محض است و افراد مغرض و منفعت طلب با بیان این مطالب كذب قصد تشویش اذهان عمومی را دارند و وزارت بهداشت موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌كند.

رضا شاهمرادی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: هفته گذشته خبر كذبی در رسانه‌ها مبنی بر ورود ایمپلنت‌های چینی به كشور منتشر شد كه موجب نگرانی مردم شد.

وی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت بعد از انتشار این خبر موضوع را پیگیری كردیم و متوجه شدیم كه وزارت بهداشت به هیچ عنوان تاكنون مجوز ورود ایمپلنت‌های دندانی را از كشور چین صادر نكرده و اساساً چنین درخواستی نیز در وزارت بهداشت مطرح نبوده است، بنابراین یا اساساً ورود ایمپلنت‌های چینی به كشور دروغ است یا در مواردی به صورت قاچاق وارد شده كه نمی‌تواند موضوع گسترده‌ای باشد.

وی گفت: وزارت بهداشت از 3 سال پیش برای جلوگیری از ورود و مصرف تجهیزات پزشكی قاچاق در كشور كار هولوگرام دار كردن تجهیزات پزشكی مجاز و قانونی را آغاز كرد و اتفاقاً اجرای این طرح از كالاهای دندانپزشكی آغاز شد و اكنون همه كالاها و تجهیزات دندانپزشكی مجاز كشور با هولوگرام مورد تأیید وزارت بهداشت در بازار وجود دارد و هر كالای قاچاق به سرعت شناسایی می‌شود.

شاهمرادی افزود: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان داد كه فردی كه ادعای ورود ایمپلنت‌های چینی به كشور و عوارض آن برای بیماران را اعلام كرده خودش وارد كننده این كالاها به كشور و ذی نفع است و اتفاقاً یك شركت واردات تجهیزات پزشكی دارد و احتمالاً با بیان این اخبار دروغ در پی خراب كردن رقبا و تبلیغ برندی است كه خودش آن را وارد می‌كند.

مدیر كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت ادامه داد: این فرد در مصاحبه یاد شده از ایجاد كمیته بین‌المللی ITI درباره تجهیزات پزشكی خبر داده در حالی كه ITI نام یك برند تجهیزات پزشكی است و یك برند و شركت تولید كننده نمی‌تواند كمیته بین‌المللی داشته باشد یا چنین كمیته‌ای جایگاه معتبری ندارد، كمیته‌های معتبر جهانی مثلاً می‌توانند ایزو یا FDA باشد كه وزارت بهداشت هم آ‌نها را قبول دارد اما اعلام كمیته بین‌المللی تجهیزات پزشكی از سوی یك برند خاص در واقع تبلیغ غیر مسقیم آن است كه منافع افراد خاصی را تأمین می‌كند.

وی اضافه كرد: معیار وزارت بهداشت برای تأیید ورود تجهیزات پزشكی به كشور استاندارد بودن آن كالاست و چینی یا اروپایی بودن آن ملاك و شاخص اصلی نیست ضمن اینكه از چند سال گذشته برای دادن مجوز ورود به یك كالای پزشكی علاوه بر دقت در داشتن استانداردهای معتبر برای كالاهای حساس مثل ایمپلنت با كمك دانشكده‌های دندانپزشكی آن كالاها به صورت پایلوت تست كلینیكی می‌شود و بعد از تأیید آن اجازه واردات داده می‌شود و ملاك اصلی وزارت بهداشت مرغوبیت كالاست.

شاهمردانی گفت: فرد مصاحبه شوند كه ادعای ورود ایمپلنت‌های چینی به كشور را داشته است در اسناد وزارت بهداشت به عنوان مدیر عامل یك شركت واردات تجهیزات پزشكی با مدرك دیپلم ثبت شده است در حالی كه در این مصاحبه وی به عنوان مهندس پزشكی صحبت كرده است و معلوم نیست چطور این فرد طی د2 سال توانسته است مدرك مهندسی پزشكی بگیرد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت اضافه كرد: این فرد ادعا كرده است كه از 50 درصد ایمپلنت‌های دندانی در كشور فقط 10درصد كیفیت مطلوبی دارد، چنین ادعایی مانند ادعای ملانصرالدین است كه گفته اینجا مركز زمین است اگر شك دارید متر كنید ضمن اینكه به شعور دندانپزشكان كشور كه با دقت ایمپلنت‌های مرغوب را برای بیمارانشان انتخاب و استفاده می‌كنند نیز توهین شده است.

وی گفت: كالاهای معتبر در بازار مشخص هستند و هیچ دندانپزشكی به خاطر ارزان بودن ایمپلنت‌های چینی و منافع شخصی حاضر نیست اعتبار حرفه‌ای خود را زیر سؤال ببرد زیرا استفاده از ایمپلنت بی‌كیفیت بعد از مدتی باعث بازگشت بیمار و شكایت او می‌شود و برای دندانپزشك دردسر ساز خواهد بود.

شاهمردانی اضافه كرد: این فرد ادعا كرده است كه براده‌های ایمپلنت‌های چینی باعث بیماری می‌شود كه این ادعا علاوه بر دخالت در امور پزشكی كذب است زیرا اولاً ایمپلنت‌های دندانی از جنس تیتانیوم و زیست سازگار است دوم اینكه با انجام مراحل polishing و finishing برای آنها سطحی كاملاً صاف و صیقلی پیدا می‌كنند و براده ندارند.

مدیر كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت این ادعاهای كذب را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌كند، ضمن اینكه این فرد خود را به عنوان عضو هیئت موسس انجمن ایمپلنتولوژی ایران معرفی كرده است در حالی كه بر اساس آخرین اطلاعات ما هنوز این انجمن كه از وزارت بهداشت درخواست مجوز داده است مجوز تأسیس نگرفته است و هنوز در شرف تشكیل است و جای تأسف است كه اعضای آن قبل از تأسیس، چنین اظهار نظرهای غیر علمی را بیان می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha