تعدادی از تشكل های زیست محیطی اصفهان با انتشار بیانیه‌ای خطاب به شهردار اصفهان اعلام کرده اند که اگر برداشت از آبخوان اصفهان ادامه یابد، بسیاری از چاه های در اختیار فضای سبز اصفهان می خشکد، کما اینکه هم اکنون تعدادی از آنها خشک و یا کم آب شده است و طبیعی است که متعاقب آن فضای سبز اصفهان، اعم از چمن، گل، بوته و درخت ها خواهد خشکید.

هشدار تشکل‌های زیست محیطی در خصوص خشکی آبخوان‌ها و فضای سبز اصفهان

سلامت نیوز:تعدادی از تشكل های زیست محیطی اصفهان با انتشار بیانیه‌ای خطاب به شهردار اصفهان اعلام کرده اند که اگر برداشت از آبخوان اصفهان ادامه یابد، بسیاری از چاه های در اختیار فضای سبز اصفهان می خشکد، کما اینکه هم اکنون تعدادی از آنها خشک و یا کم آب شده است و طبیعی است که متعاقب آن فضای سبز اصفهان، اعم از چمن، گل، بوته و درخت ها خواهد خشکید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این بیانیه؛ آمده است:

«با سلام و آرزوی موفقیت جنابعالی در مدیریت شهر اصفهان، همانگونه که مستحضرید رودخانه زاینده رود در سال جاری با بحران آبی کم سابقه ای روبروست و مطلع هستید که آبخوان حوضه شهر اصفهان مستقیما توسط زاینده رود تغذیه می شود و منابع آب تغذیه کننده جداگانه ای ندارد و پیش بینی ها و شواهد حکایت از آن دارد که احتمال جاری شدن آب در سال آینده نیز (حداقل تا  نوروز سال ۹۸ ) بسیار ضعیف است.

بنابراین اگر برداشت از این آبخوان همانطور که فعلا انجام می شود، ادامه یابد، بسیاری از چاه های در اختیار فضای سبز اصفهان می خشکد، کما اینکه هم اکنون تعدادی از آنها خشک و یا کم آب شده است طبیعی است که متعاقب آن فضای سبز اصفهان، اعم از چمن، گل، بوته و درخت ها خواهد خشکید. اگر سازمان محترم پارک ها و فضای سبز شهرداری بخواهد چمن ها و گلهای فصلی و درختچه های موجود که نیاز آبی بالا دارند را کماکان حفظ نماید، قطع درختان با ارزش که ستون اصلی فضای سبز شهر و در واقع میراث طبیعی مردم هستند مانند درختان چنار، وسک، نارون و غیره را از بین خواهد برد و با آسیب جبران ناپذیر به آنها وارد خواهد نمود. ضمن اینکه برداشت آب از سفره های زیرزمینی در داخل و محدوده شهر در این شرایط که توسط رودخانه، جایگزین نمی شود، سرعت فرونشست زمین و ایراد آسیب جدی و حتی خطر تخریب برای آثار ارزشمند تاریخی و میراث فرهنگی موجود و ساختمان های مسکونی و سایر ابنیه موجود در سطح شهر را نیز موجب می شود. از این رو عاقلانه است که هم اکنون از آبیاری چمن ها و گل های فصل، خودداری شود و درخت های موجود، با میزان آب معقول و لازم آبیاری گردد و حتی المقدور آب کمتری از آبخوان زیر سطح و حومه شهر برداشت شود. بدیهی است در صورت ادامه کار به روش معمول فعلی و خشک شدن درختان اصفهان و خسارت دیدن آثار تاریخی مسئولیت مستقیم آن متوجه شهرداری است .

 سال ۷۹ (اولین خشکیدگی زاینده رود) نیز به سازمان پارک های شهرداری اصفهان تذکر داده شد ولی رعایت نگردید و پس از آن به مدت ۵ سال حدود ۵۰۰۰۰ اصله درخت کهن نارون به دلیل ضعف ناشی از کم آبی مورد حمله آفت چوبخوار قرار گرفته و پس از خشکیدن قطع شد. جهت اطلاع، هر گاه درختان، شرایط کم آبی را تحمل کنند، حتی اگر از خطر خشک شدن نیز نجات یابند، ولی ضعیف شده و سوسک چوبخوار و آفات و بیماری های دیگر نیز به آنها غلبه خواهد کرد.

 با عنایت به موارد فوق و اینکه هرگاه درختان آسیب ببینند، ده ها سال زمان و هزینه نیاز دارد تا مجددا به حالت فعلی برگردد، بنابراین شایسته است که دستور عاجل برای توقف کلیه آبیاری ها بجز درختان و ممنوعیت هرگونه توسعه فضای سبز جدید را صادر فرمائید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha