چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب با تغییراتی در باکتری‌های روده همراه است که با تغییر در ساختار شیمیایی مغز می تواند عامل بروز افسردگی و اضطراب باشد.

ارتباط باکتری‌های روده با افسردگی در افراد چاق

سلامت نیوز:چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب با تغییراتی در باکتری‌های روده همراه است که با تغییر در ساختار شیمیایی مغز می تواند عامل بروز افسردگی و اضطراب باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گروهی از محققان آمریکایی در مطالعه روی ارتباط بین میکروب‌های روده و عملکرد مغز در موش‌های چاق که به دلیل نوع رژیم غذایی دچار آن شده‌اند مشاهده کردند این نوع چاقی تغییراتی را در باکتری‌های روده بوجود می‌آورد که به نوبه خود ساختار شیمیایی مغز را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که شرایط برای ابتلا به افسردگی و اضطراب فراهم می‌شود.

همچنین در این مطالعه محققان تاکید کردند چگونه آنتی بیوتیک‌های جانوری که ترکیب باکتری روده را تغییر می‌دهد التهاب را کاهش داده، هشدار انسولین در مغز را تقویت کرده و علامت اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد.

یکی از محققان این مطالعه گفت: در این بررسی آمده است بسیاری از فاکتورهای رژیم غذایی بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد اما یکی از آنها شیوه‌ای است که رژیم غذایی باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد.

چاقی و دیابت از مشکلات جدی جهان در حوزه سلامت عمومی است. از سال ۱۹۷۵، شیوع این بیماری‌ها در جهان تقریبا سه برابر شده است. آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۶ نشان داد حدود ۶۵۰ میلیون نفر یا ۱۳ درصد از جمعیت جهان چاق هستند.

بیشتر این روند شیوع چاقی ناشی از رژیم غذایی است که سرشار از چربی است. همچنین کاهش فعالیت جسمی عامل تاثیر گذار است. همچنین روده حاوی مجموعه‌ای از میکروب‌هاست که تاثیر بسزایی روی سلامتی دارند. علاوه بر این، رژیم غذایی عامل اصلی ترکیب باکتری روده است که در عین حال بر چاقی و دیابت نوع دو تاثیرگذار است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این مطالعه محققان تاکید کردند دیابت و چاقی با افزایش میزان اضطراب و افسردگی مرتبط است. همچنین علائم این اختلالات روانی در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند تشدید می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha