چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

یكی از معضلات شهری كه در طول سال‌های اخیر و با وجود توسعه شهرها كمتر به آن توجه شده، موضوع بازیافت و تفكیك زباله و مشاغل كاذبی است كه از این راه ایجاد شده است.

«زباله» نیازمند فكری اساسی است

سلامت نیوز: یكی از معضلات شهری كه در طول سال‌های اخیر و با وجود توسعه شهرها كمتر به آن توجه شده، موضوع بازیافت و تفكیك زباله و مشاغل كاذبی است كه از این راه ایجاد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،واقعیت این است كه شهروندان ما چندان تمایلی به تفكیك زباله‌ها از مبدا ندارند. شاید به این دلیل كه پیش خود می‌گویند مگر زباله‌هایی كه تفكیك می‌كنند چقدر ارزش مالی دارد كه خود را درگیر آن كنند؟ در حالی كه اگر به ابعاد اجتماعی این موضوع و همچنین حجم بالای مبادلات مالی نهایی این زباله‌ها نگاه كنیم مسلما دیدگاه‌مان تغییر خواهد كرد. چرا كه امروز تعداد زیادی از هموطنان‌مان به دلیل شرایط بد اقتصادی به شهرهای بزرگ هجوم می‌آورند و با حاشیه‌نشینی به شغل كاذب زباله‌گردی می‌پردازند كه بخش زیادی از آنها را كودكان و نوجوانان تشكیل می‌دهند.

موضوعی كه نه قوه قهریه می‌تواند راهكاری برای حل آن باشد و نه وجود پیمانكاران بهانه‌ای برای ساماندهی آنها. البته بدیهی است كه نمی‌شود آمار زباله گردها را به صفر رساند ولی در مقابل می‌شود با آموزش شهروندان و دراختیار قرار دادن امكانات و تجهیزات برای مجتمع‌های بزرگ و نقاط پرجمعیت، این آمار را كاهش داد.

مثلا می‌توان در مجتمع‌های بزرگ مخازن زباله‌های خشكی را تعبیه كرد كه هفته‌ای یك‌بار آنها را شهرداری تخلیه كند و مردم به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند یا می‌توان مانند بسیاری از كشورهای آسیای میانه و تركیه و... مخازن زیرزمینی جمع‌آوری زباله را جایگزین مخازن فعلی كرد.

این مخازن كه فقط می‌توان به صورت یكطرفه در آنها زباله ریخت نه تنها امكان ورود جانوران موذی را به داخل مخازن بسیار كمتر می‌كنند كه باعث می‌شوند تا این زباله‌ها از گزند زباله‌گردها نیز در امان باشند. در این میان مطالعات زیادی از سوی شهرداری و شركت ساماندهی در این زمینه انجام شده است. براساس این مطالعات، دو محله تقی‌آباد خلازیل در دو منطقه ١٨ و ١٩ كانون اصلی زباله‌گردها و تفكیك دستی زباله در تهران هستند.

در این مناطق شهروندان كم‌بضاعتی كه به صورت خانوادگی و انفرادی در سوله‌ها و گاراژهای آن زندگی می‌كنند، زباله‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری می‌كنند و آنجا به شكل غیراصولی و غیربهداشتی تفكیك و سپس می‌فروشند. در زمانی كه مدیریت شركت ساماندهی را برعهده داشتم طرحی را آماده كردیم كه براساس آن قرار بود این گروه‌ها به خارج از شهر برده شده و در مكانی مشخص ساماندهی شوند.

حتی پیش‌بینی شده بود برای تكفیك بهداشتی زباله‌ها، دستگاه‌هایی در اختیارشان قرار گیرد. اما بعدا شركت پسماند كه متولی این ماجراست، زیر بار این مسوولیت نرفت و این طرح عملا مسكوت ماند. از این دست مطالعات بسیار هستند كه متاسفانه در شورای شهر و كمیسیون سلامت آن و همچنین شهرداری تهران مسكوت مانده‌اند. كوتاه سخن آنكه باید فكری اساسی برای زباله و چرخه معیوب بازیافت آن در شهرهای بزرگ‌مان بكنیم.

چرا كه نه تنها در حالت كنونی ثروتی عظیم را از دست می‌دهیم كه حتی كودكان و نوجوانان و جوانان كم‌برخوردار شهرمان را نیز در معرض خطر انواع آلودگی‌ها و مشاغل كاذب و آسیب‌های اجتماعی منتسب به آن قرار می‌دهیم. به امید آنكه مسوولان و متولیان مربوطه به دور از سیاسی‌گری و شعار‌زدگی یك‌بار برای همیشه فكری عاجل و تصمیمی قاطع برای حل این گره پیچیده و در‌هم‌تنیده شهری كشورمان بكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha