چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 246336

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه وزن زیاد بدن عامل بیماری‌های متفاوتی نظیر قلبی - عروقی، دیابت نوع دوم، انواع خاصی از سرطان و آرتروز و آسم است، اظهار کرد: مرض چاقی به عنوان عامل کاهش عمر متوسط شناخته می‌شود.

چاقی؛ عامل کاهنده عمر

سلامت نیوز:یک فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه وزن زیاد بدن عامل بیماری‌های متفاوتی نظیر  قلبی - عروقی، دیابت نوع دوم، انواع خاصی از سرطان و آرتروز و آسم است، اظهار کرد: مرض چاقی به عنوان عامل کاهش عمر متوسط شناخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهیار منصوری  اضافه کرد: براساس آمار موجود، میزان مرگ و میر ناشی از چاقی از مجموع مرگ و میر ناشی از چهار سرطان( ریه، سینه، روده و پروستات) بیشتر است.

منصوری با اشاره به اینکه در مطالعات جدیدی مشاهده شد حجم ماده سفید مغز در افراد چاق نسبت به همتایان لاغر کمتر است، افزود: اختلاف در ماده سفید مغزی این دو گروه، تفاوت چندانی در عملکرد شناختی آن‌ها نشان نداد؛ گرچه نتایج و پیامدهای این تحقیقات هنوز کامل مشخص نیست، اما احتمال می‌رود چاقی و پیری مغز با یکدیگر مرتبط باشند.

این فوق تخصص خون وآنکولوژی بیان کرد: مرض چاقی به عنوان یکی از علل مرگ و میر در سراسر جهان شناخته می‌شود؛ به‌طور متوسط، چاقی طول عمر را شش تا هفت سال کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: چاقی خطر بسیاری از وضعیت‌های فیزیکی و ذهنی را افزایش می‌دهد و این همایندی‌های مرضی اغلب به صورت سندرم متابولیک نشان داده می‌شوند که ترکیبی است از اختلالات پزشکی مانند دیابت نوع دوم، فشار خون بالا، بالا بودن کلسترول خون و بالا بودن تری گلیسرید خون.

منصوری با اشاره به اینکه شدت ارتباط بین چاقی و وضعیت‌های خاص متفاوت است، یادآور شد: یکی از قوی‌ترین آن‌ها ارتباط با دیابت نوع دوم است؛ چربی زیاد بدن در ۶۴ درصد موارد در مردان و در ۷۷درصد موارد در زنان علت دیابت است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی اظهار کرد: پیامدهای سلامتی در دو طبقه بزرگ قرار می‌گیرند؛ آنهایی که به اثرات افزایش توده چربی مربوط می‌شوند مانند آرتروز، آپنه انسدادی در خواب و ... و آنهایی که دلیل‌شان افزایش تعداد سلول‌های چربی است مانند دیابت، سرطان، بیماری عروق قلب، بیماری کبد چرب غیرالکلی.

وی گفت: افزایش چربی باعث تغییر پاسخ دهی بدن به انسولین و در نتیجه مقاومت در برابر آن می‌شود و چربی انباشته همچنین یک حالت قابلیت تشدید التهاب و حالت قابلیت تشدید لخته ایجاد می‌کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha