در جلسه مشترك روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران و مسؤولان سازمان نظام پزشكی، مسایل و موضوعات مختلف بویژه اثرات هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت بررسی شد و حاضرین با كمرشكن خواندن رشد هزینه‌های خدمات حوزه سلامت، اعلام كردند كه در صورت واقعی شدن تعرفه‌ها و حمایت دولت، اجرای این طرح می‌تواند با شفاف‌سازی هزینه‌های این حوزه، اثرات مثبتی در نظام سلامت كشور داشته باشد.

سلامت نیوز :در جلسه مشترك روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران و مسؤولان سازمان نظام پزشكی، مسایل و موضوعات مختلف بویژه اثرات هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت بررسی شد و حاضرین با كمرشكن خواندن رشد هزینه‌های خدمات حوزه سلامت، اعلام كردند كه در صورت واقعی شدن تعرفه‌ها و حمایت دولت، اجرای این طرح می‌تواند با شفاف‌سازی هزینه‌های این حوزه، اثرات مثبتی در نظام سلامت كشور داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، روز پنج‌شنبه 28 بهمن 1389 روسا و مدیران عامل نزدیك به 30 بیمارستان خصوصی تهران با دكتر سیدشهاب‌الدین صدر، رییس‌كل سازمان نظام پزشكی و جمعی از معاونان و مسؤولان این سازمان، دیدار و درباره مسایل و مشكلات مختلف بخش غیردولتی سلامت گفتگو كردند.
دكتر صدر، در این دیدار با اشاره به ناخوشایند بودن برخی از مواد قانون برنامه پنجم توسعه برای اعضای جامعه پزشكی كشور، گفت:  اگر چه در این قانون برخی مواد و بندهایی وجود دارد كه باعث نگرانی جامعه پزشكی كشور شده اما در مجموع با در نظر گرفتن نكات و بندهای مثبت این قانون می‌توان گفت كه با اجرای آن شرایط نامطلوب و نگران‌كننده‌ای برای جامعه پزشكی ایجاد نخواهد شد.
وی سلب اختیار تعرفه گذاری سازمان نظام پزشكی در این قانون را از جمله موارد نگران كننده برای جامعه پزشكی عنوان و اعلام كرد: دولت پس از تلاش‌های بسیار در چندین دوره بالاخره امسال موفق شد با تصویب مجلس شورای اسلامی این اختیار را از سازمان نظام پزشكی سلب كند و با وجود اینكه تلاش‌های بسیاری از سوی كارشناسان و صاحب نظران بی‌طرف برای جلوگیری از تصویب آن صورت گرفت، وجود هجمه‌های گسترده برعلیه سازمان نظام پزشكی، مانع از اثربخشی این اقدامات شد.
رییس‌كل سازمان نظام پزشكی، در عین حال تصریح كرد: با این وجود مسؤولان و كارشناسان سازمان نظام پزشكی نظرات كارشناسی خود را از طریق كمیته مشتركی با وزارت بهداشت جهت تعیین تعرفه‌های بخش دولتی و غیردولتی اعلام می‌كنند و در این باره همكاری و تعامل نسبتاً مطلوبی وجود دارد.
وی عنوان كرد: تعرفه‌های سال 1390 با كار كارشناسی مشترك و با توجه به قیمت تمام شده خدمات و هزینه‌های واقعی حوزه سلامت تعیین خواهد شد.
وی افزود: در همه كشورهای دنیا، قیمت تمام شده خدمات حوزه سلامت براساس اعداد و ارقام مشخصی محاسبه می‌شود اما در كشور ما گاهی مصلحت سنجی‌ها، تعرفه‌های مربوط به این هزینه‌های مشخص را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمند كردن یارانه‌ها به حوزه سلامت را یكی از مواد مترقی قانون برنامه پنجم توسعه نامید و گفت: براساس اعلام دكتر فرزین، سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی در هفته گذشته، دولت 16 هزار میلیارد تومان در طول سه ماهه گذشته از محل هدفمند كردن یارانه‌ها درآمد داشته كه در طول یك سال رقم آن به 64 هزار میلیارد تومان می‌رسد كه با اجرای قانون مصوب مجلس، دولت باید حدود 4/6 هزار میلیارد تومان سالانه در نظام سلامت كشور علاوه بر بودجه‌های سالیانه هزینه كند كه این اعتبار می‌تواند بخش مهمی از مشكلات اقتصاد درمان را حل كند. وی در عین حال به ماده 36 این قانون كه پزشكان را موظف می‌كند منحصراً در یكی از بخش‌های دولتی یا خصوصی فعالیت كنند، اشاره و اظهار كرد: این موضوع از جمله مواردی است كه اجرای آن می‌تواند برای پزشكان شاغل در هر دو بخش دولتی و غیردولتی مشكل ایجاد كند كه در این میان ضرر و زیان وارد شده به بخش دولتی بسیار بیشتر است.
دكتر صدر، ضمن استقبال از اجرای طرح بزرگ اقتصادی هدفمند كردن یارانه‌ها و دعوت از جامعه پزشكی به همكاری با این طرح، اعلام كرد: برداشت ما این است كه هدفمند كردن یارانه‌ها یك فرصت مناسب برای شفاف شدن هزینه‌های حوزه سلامت كشور است و اگر دستگاه‌های اجرایی مسؤول به خوبی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف امر، این طرح را اجرایی كنند آثار مثبت آن در حوزه سلامت مشهود خواهد بود و در غیراینصورت می‌تواند عوارض منفی جدی در عرصه بهداشت و درمان كشور ایجاد كند.
وی افزود: موضع سازمان نظام پزشكی، تلاش در جهت افزایش كارآیی و اثربخشی هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت كشور است و به همین منظور همایشی را در نوزدهم اسفندماه با حضور صاحب‌نظران اقتصاد و سلامت برگزار خواهیم كرد تا ضمن مطالعه و بررسی دقیق و علمی اجرای این طرح، راهكارهای كاهش عوارض احتمالی و استراتژی‌های كاهش هزینه‌های حوزه سلامت تهیه و تدوین شود.
رییس‌كل سازمان نظام پزشكی اضافه كرد: یكی از استراتژی‌ها و راهكارها برای جلوگیری از رشد ناگهانی تعرفه‌های حوزه سلامت پس از اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها، كاهش هزینه‌های پارامترهای اثرگذار در هزینه‌های نهایی خدمات حوزه سلامت از قبیل آب، برق، گاز، تلفن و ... است كه مراكز و بیمارستان‌های غیردولتی می‌توانند با كاهش این هزینه‌ها و صرفه جویی، از رشد غیرمنطقی تعرفه‌های سلامت جلوگیری كنند. البته این موضوع نیاز به توجه و همراهی دولت نیز دارد.
وی با اشاره به درخواستی كه از رییس جمهور برای حمایت از جامعه پزشكی همانند سایر صنوف برای كاهش فشار ناشی از هدفمند كردن یارانه‌ها صورت گرفته، عنوان كرد: رییس‌جمهور در این باره دستورات لازم را صادر كرده و روال اجرایی آن در حال انجام است تا جامعه پزشكی هم بتواند از تسهیلات بانكی مناسب برخوردار شود.
دكتر صدر در ادامه با اشاره به دیدار نمایندگان جامعه پزشكی با رییس جمهور كه شنبه گذشته برگزار شد، اظهار كرد: مسایل و مشكلات جامعه پزشكی در این دیدار با رییس جمهور در میان گذاشته شد و آقای دكتر احمدی‌نژاد نیز ضمن حمایت از خدمات ارزشمند جامعه پزشكی، جایگاه آنها را در نزد مردم خدشه‌ناپذیر توصیف كرد.
وی گفت: در برخی موارد، تعدادی از رسانه‌ها از جمله صدا و سیما با پخش گزارش‌های یك طرفه و نسنجیده باعث نادیده گرفته شدن خدمات گسترده و افتخارآمیز جامعه پزشكی می‌شوند كه در این باره بصورت مكتوب و در مجامع مختلف به ریاست سازمان صدا و سیما حساسیت موضوع را سنگین كرده‌ایم كه وی نیز قول داده توجه و كنترل بیشتری در این موارد صورت خواهد گرفت.
رییس‌كل سازمان نظام پزشكی تصریح كرد: این سازمان به راحتی از كنار مسایلی كه در جهت خدشه‌دار كردن جایگاه جامعه پزشكی عنوان می‌شوند، نمی‌گذرد و با هر ارگان و رسانه‌ای كه اینگونه مباحث را ادامه دهد، از طریق مراجع حقوقی و قضایی پیگیری می‌نماییم.
وی در عین حال، عنوان كرد كه بیشترین ضرر و زیانی كه حرفه پزشكی و جایگاه پزشكان متحمل شده از بی‌تدبیری برخی اعضا و همكاران جامعه پزشكی بوده است و در مواردی حتی برخی دستگاه‌های اجرایی حوزه سلامت، رسانه‌ها را در این راه حركت داده‌اند.
دكتر صدر تأكید كرد: سازمان نظام پزشكی در اجرای قوانین و اختیارات خود هیچ ملاحظه‌ای را در نظر نخواهد گرفت و از تمام ظرفیت‌های قانونی خود در راستای صیانت از حقوق بیماران و جامعه پزشكی و خدماتی كه از سوی آنها ارایه می‌شود، استفاده می‌كند و اجازه نخواهد داد كه هر كسی بتواند نظام سلامت ملی و بهداشت و درمان كشور را بهم بزند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، دكتر صدر در این جلسه همچنین به برخی از اقدامات و فعالیت‌های سازمان نظام پزشكی از جمله توجه به امنیت شغلی و احساس امنیت جامعه پزشكی، برگزاری دوره‌های آموزش مداوم، طراحی و صدور كارت شبكه ملی سلامت كه به تدریج جایگزین كارت نظام پزشكی خواهد شد، ارایه كتابچه طلایی پزشكان در راستای تكریم جایگاه جامعه پزشكی، برگزاری سمینارهای كارشناسی در حوزه سلامت و برگزاری مسابقات ورزشی ویژه جامعه پزشكی در سطح كشور اشاره نمود.
در ادامه جلسه، دكتر علیرضا زالی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با اشاره به برگزاری مستمر جلسات كمیته مشترك وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی جهت تعیین تعرفه‌های درمانی، گفت: این كمیته كه 4 جلسه آن برگزار شده تعرفه‌ها را براساس قیمت تمام شده خدمات درمانی تعیین و برای تصویب به مراجع ذیصلاح ارایه خواهد داد.
دكتر زالی، با اشاره به برخی از مواد قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت اظهار كرد: براساس این قانون، بیمه‌های تكمیلی، مجاز به ارایه خدمات بیمه‌ای مندرج در سطح خدمات یك نیستند، همچنین تشكیل سامانه جامعه خدمات سلامت در این قانون پیش بینی شده كه هر دوی این مواد نیازمند توجه جدی توسط كارشناسان و صاحب‌نظران است.
دكتر نوروزی، نایب رییس شورای‌عالی نظام پزشكی نیز در این جلسه اعلام كرد كه حداقل افزایش هزینه‌های جاری بیمارستان‌های خصوصی با اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها 30 تا 40 درصد است و اگر رشد هزینه‌های ناشی از افزایش حقوق و دستمزد پرسنلی هم در نظر گرفته شود این میزان رشد به 60 درصد خواهد رسید كه در صورت فقدان حمایت لازم، بخش خصوصی حوزه سلامت را از بین خواهد برد.
دكتر نیك‌نژاد، معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی نیز با بیان اینكه هیئت‌های انتظامی به صورت جدی به شكایات بیماران و مردم رسیدگی می‌كند گفت: ما در برخورد با تخلفات و مجازات‌های قانونی افراد متخلف قاطع و مصمم هستیم.
وی با اشاره به ماده 36 قانون برنامه پنجم توسعه كه پزشكان را موظف می‌كند تنها در یكی از بخش دولتی یا غیردولتی به فعالیت تخصصی بپردازند، تصریح كرد: با اجرای این قانون، مسؤولان حوزه سلامت چنانچه در هر دو بخش دولتی و غیردولتی فعال باشند، اولین كسانی خواهند بود كه كارشان به هیأت‌های انتظامی سازمان نظام پزشكی می‌كشد.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات سازمان تعزیرات حكومتی بر علیه بیمارستان‌های خصوصی نیز اظهار كرد: براساس قانون مباحث مرتبط با تعزیرات حكومتی در حوزه سلامت، باید در كمیسیون ماده 11 كه متشكل از نمایندگان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی و سازمان نظام پزشكی است مطرح و بررسی شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، در ادامه جلسه، برخی از رؤسا و مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی تهران مشكلات و نقطه نظرات خود را با رییس‌كل، معاونان و مسؤولان سازمان نظام پزشكی مطرح كردند كه از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نامشخص بودن وضعیت تعرفه‌های سال 90 با توجه به اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، وضعیت قرار داد بیمه‌ها با مراكز درمانی خصوصی پس از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و توجه به جایگاه جامعه پزشكی اشاره كرد.
دكتر طباطبایی، رییس بیمارستان مهراد در این جلسه با تأكید بر ضرورت تعدیل تعرفه‌های درمانی سال 90، اظهار كرد: با توجه به اینكه بخش دولتی بهداشت و درمان كشور عموماً توسط یارانه‌های دولتی اداره می‌شد، حذف این یارانه‌ها اثرات زیادی در بخش دولتی و به تبع آن در بخش غیردولتی درمان، خواهد داشت.
وی افزود: مشكل عمده نظام سلامت كشور بویژه در بخش دولتی، پایین بودن سرانه درمان و غیرواقعی بودن تعرفه‌هاست كه بروز تخلفات در جامعه پزشكی نیز ناشی از همین موضوع است.
دكتر طباطبایی، با اشاره به نتایج بررسی مقایسه‌ای میزان تورم در 9 ماهه اول سال 88 با مدت مشابه سال 1389، گفت: براساس نتایج این بررسی كه در بیمارستان‌ مهراد انجام شده، شاهد تورم 28 تا 30 درصدی هزینه های جاری بیمارستان در 9 ماهه اول سال 1389 هستیم در حالی كه آثار تورمی ناشی از طرح هدفمند كردن یارانه‌ها در این بررسی، در نظر گرفته نشده است.
در بخش دیگری از این جلسه، دكتر معظمی، رییس هیأت مدیره بیمارستان پارس با تأكید بر نقش مهم بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی درمانی خصوصی در ارایه خدمات به مردم و اشتغالزایی برای جامعه پزشكی، اظهار كرد: بیمارستان‌های خصوصی تهران، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نزدیك به 150 هزار نفر را فراهم كرده‌اند، در حالی كه میزان تعرفه‌های پیش‌بینی شده برای خدمات آنان بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی و حتی كشورهای همسایه است.
وی افزود: با روند موجود كه تعرفه‌های درمانی با قیمت تمام شده خدمات همخوانی ندارد و در بسیاری از موارد دستگاه‌ها و تجهیزات پزشكی بیمارستانی در طول عمر مفید خود حتی هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را پوشش نمی‌دهند، سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی سلامت كشور به سوی مشكل‌دار شدن پیش می‌رود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، دكتر نعیمی، دبیر انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی درجه یك تهران با اشاره به نتایج بررسی‌هایی كه رؤسای كلیه بیمارستان‌های خصوصی تهران هفته گذشته به این انجمن ارایه كرده‌اند، اعلام كرد: برای سال 1390، حداقل رشدی كه تعرفه‌های بخش غیردولتی به ازای هر تخت / روز بیمارستانی باید داشته باشند 35 درصد است و میزان رشد كمتر از این میزان به معنای ورشكستگی كامل بیمارستان‌های خصوصی است.
دكتر نادری، مدیرعامل بیمارستان جم نیز بر هزینه‌های پنهان بیمارستان‌های خصوصی اشاره و عنوان كرد: به علت پیری و فرسودگی ساختمان اكثر بیمارستان‌های خصوصی تهران، هزینه‌های نوسازی و بازسازی این بیمارستان‌ها كه به نوعی هزینه پنهان به شمار می‌روند باید جبران شود.
و‌ی افزود: در بیمارستان جم، با وجود هزینه 8 میلیارد تومانی هنوز حتی 50 درصد بیمارستان هم نوسازی نشده است. با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های جاری بیمارستان با هدفمند كردن یارانه‌ها، باید راه حل جدی در تأمین هزینه‌های این بیمارستان‌ها در نظر گرفته شود.
همچنین در این جلسه، دكتر اسماعیل زاده، مدیرعامل بیمارستان آزادی تهران، با مقایسه هزینه‌های این بیمارستان در سه ماهه قبل از اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها با سه ماهه پس از اجرای این قانون، اعلام كرد:
با وجود اینكه تعداد بیماران و تخت‌های بیمارستان در ماه‌های آبان، آذر و دی ماه سال 89 افزایش نداشته است اما هزینه‌های جاری بیمارستان بیش از 3 برابر سه ماهه قبل از هدفمند كردن یارانه رشد یافته است.
وی افزود: علاوه بر هدفمند كردن یارانه‌ها، تصویب قانونی كه اكثر شاغلان بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی را جزو مشمولان مشاغل سخت و زیان‌آور قرار داده است، بالغ بر 40 میلیون تومان بار مالی برای بازنشستگی پیش از موعد این افراد در بیمارستان آزادی به همراه داشته است.
دكتر قاسمی، رییس‌ هیأت مدیره بیمارستان دی نیز در این جلسه، نسبت به نگاه مادی و سرمایه‌داری در حوزه سلامت ابراز نگرانی كرد و گفت: نباید به سرمایه‌گذاران رشته‌های مختلف كه از اعضای جامعه پزشكی نیستند اجازه ساخت و راه‌اندازی بیمارستان‌های خصوصی داد چرا كه این افراد بیش از هر چیزی به سود دهی و بازگشت سرمایه خود فكر می‌كنند نه سلامت جامعه.
دكتر نظری زاده، مدیرعامل بیمارستان پاسارگاد نیز طی سخنانی از قراردادهای متفاوت بیمه‌های درمانی با بیمارستان‌های خصوصی كه در آنها تعرفه‌های سازمان نظام پزشكی رعایت نمی‌شود انتقاد كرد.
وی همچنین درخواست كرد كه بیمارستان‌های خصوصی یك  انجمن صنفی بدون در نظر گرفتن رتبه بندی و ارزشیابی تشكیل دهند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، در این جلسه همچنین دكتر انیسیان رییس بیمارستان ابن سینا، دكتر فنائی مدیرعامل بیمارستان عرفان و دكتر سعادتمند، رییس بیمارستان تخصصی مادران، با ارایه سخنانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت رشد هزینه‌های خدمات حوزه سلامت، بر ضرورت پیگیری سازمان نظام پزشكی در واقعی شدن تعرفه‌ها، طراحی و تدوین گایدلاین‌های علمی برای ارزشیابی بیمارستان‌ها، افزایش مشاركت جامعه پزشكی در مسایل مرتبط با حوزه سلامت، اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف مانند حوزه قضایی و حفظ و ارتقای جایگاه مقدس جامعه پزشكی در جامعه و برخورد با افراد و گروه‌هایی كه بطور عمدی سعی دارند جامعه پزشكی را در مقابل دولت، نظام و مردم جلوه دهند، تأكید كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha