فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براساس قانون میزان جریمه براساس وسعت و میزان خسارت و نوع منطقه‌ حریق (جنگل یا مرتع) تعیین می‌شود به عنوان مثال در مناطق جنگلی جریمه حریق هر یک درخت حداقل 2 میلیون تومان مشخص شده است.

2 میلیون تومان حداقل جریمه آتش‌زدن یک درخت جنگلی

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براساس قانون میزان جریمه براساس وسعت و میزان خسارت و نوع منطقه‌ حریق (جنگل یا مرتع) تعیین می‌شود به عنوان مثال در مناطق جنگلی جریمه حریق هر یک درخت حداقل 2 میلیون تومان مشخص شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در مورد حریق مراتع و جنگل‌ها از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: وضعیت حریق خصوصا در مناطق شمالی استان‌های مازنداران گیلان و گلستان با شروع سال جدید نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: با توجه به وضعیت بارندگی در سطح کشور هم اکنون پوشش گیاهی خوبی در سراسر کشور ایجاد شده اما از منظر دیگری باعث بروز مشکلات می‌شود زیرا پوشش گیاهی در فصل گرما خشک و مستعد حریق می‌شود برهمین اساس با هماهنگی و تعامل با مبادی مختلف سعی در بکارگیری و استفاده از دستگاه‌های متعدد و از تجهیزات امدادی مانند بالگرد استفاده می‌کنیم همچنین با آموزش جوامع محلی و بومی و بکارگیری دیده‌بان‌های فصلی می‌کوشیم تا سطح حریق کشور را کاهش دهیم.

سبزعلی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 200 تا 300 هکتار از مراتع کشور حریق شد البته آسیب جدی به جنگل‌ها وارد نشده است و تنها در مراتع شاهد بروز حریق بودیم زیرا در این مناطق سرعت انتقال و شدت حریق بیشتر است و خسارت‌های بیشتری ایجاد می‌کند.

مجازات ایجاد حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به بازنگری و تشدید جرایم خسارت به جنگل‌ها و مراتع گفت: قانونگذار علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جریمه برای کسانی که سهوا حریقی را ایجاد می‌کنند 6 ماه تا 3 سال زندان و برای کسانی که عمدا اقدام به حریق جنگل و مراتع می‌کنند بین 3 تا 10 سال زندان در نظر گرفته است.

وی با تاکید براینکه قانونگذار با افزایش مجازات‌ حریق جنگل و مرتع سعی در کاهش بروز خسارات داشته است، افزود: براساس قانون میزان جریمه براساس وسعت و میزان خسارت و نوع منطقه‌ حریق (جنگل یا مرتع) تعیین می‌شود به عنوان مثال در مناطق جنگلی جریمه حریق هر یک درخت حداقل 2 میلیون تومان مشخص شده است.

سبزعلی ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته با توجه به بازنگری قوانین و مقررات منابع طبیعی تشدید مجازات انجام شد و افزایش قیمت مجازات برای موضوعات متعددی مانند چرای دام و قطع درخت و بوته به روز شد به طوری که میزان ریالی مجازات سال 70 تاحدود 15 برابر افزایش یافته است.

وی در مورد نابودی سالانه جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: برگشت پذیری مراتع پس از بروز حریق امکان پذیر است بر همین اساس نمی‌توانیم به طور قطع از نابودی مراتع پس از آتش سوزی صحبت کنیم و تنها یک سال دچار مشکل می‌شود اما در صورت بروز حریق در جنگل‌ها امکان زادآوری وجود ندارد.

سبزعلی اظهار کرد: از صد در صد حریقی که سالانه در کشور به وقوع می‌پیوندد کمتر از 25 درصد آن در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد و فقط در حدود 15 درصد آنها خسارت جدی به درختان و جنگل واقع می شود زیرا بیشتر حریق جنگل‌ها لاشه برگ‌ها طعمه حریق می‌شود و آسیبی به تنه درخت وارد نمی‌شود و خیلی به ندرت چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

شناسایی کانون‌های بحرانی حریق جنگل‌ها و مراتع

وی به بروز حریق دوره‌ای در مناطق و فصول مختلف اشاره و بیان کرد: متاسفانه حریق پوشش گیاهی در فصول و مناطق مختلفی از کشور را شاهد هستیم، به عنوان مثال در ابتدای سال حریق کمتری داریم اما به محض اینکه به خرداد ماه و فصل تعطیلات نزدیک می‌شویم در مناطق زاگرسی به دلیل شدت دما و خشک شدن پوشش گیاهی و مستعد شدن شرایط حریق و افزایش سفرهای استانی وقوع حریق افزایش می یابد، همچنین در فصل پاییز و برگ ریزان با توجه به کثرت و تراکم پوشش گیاهی در شمال کشور شاهد افزایش حریق در شمال کشور هستیم.

سبزعلی با بیان اینکه در یک پروسه 5 تا 10 ساله توانستیم کانون‌های بحرانی حریق کشور را شناسایی کنیم، افزود: میانگین حریق در کشور در یک پروسه 5 ساله از سال 90 تا 95 حدود 14 تا 15 هزار هکتار بود که خوشبختانه با فرهنگ سازی و آموزش‌های محلی امسال به زیر 8هزار هکتار رسیده و شاهد کاهش 60درصدی در وسعت حریق‌ها بودیم.

وی ادامه داد: در طول این مدت با کمک کارشناسان در سطح کشور، استان و شهرستان و شهر کانون‌های حریق و ساعت های وقوع حریق و دلایل بروز آن را آسیب شناساسی کردیم.

طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع

سبزعلی در مورد تمهیدات برای کاهش حریق در کانون‌های شناسایی شده گفت: به دلیل جلوگیری از سرایت حریق، نسبت به ایجاد آتش بر، کوتاه‌کردن و علف زارها، آموزش به جوامع محلی برای چرای دام اقدام کردیم همچنین یکی از مسایل و معضلات ما در مناطق سوزاندن مزارع از سوی مردم بومی و جوامع محلی بود که با آموزش‌های لازم به جوامع محلی ساکن در حاشیه جنگل ها و مراتع در این مورد نیز شاهد موفقیت‌های چشمگیری بودیم.

این مقام مسئول یادآور شد: از مردم بومی درخواست کردیم مزارع را برای آماده سازی کشت دوم آتش نزنند تا حریق به جنگل‌ها و مراتع سرایت نکند زیرا در برخی استان‌ها اعلام کرده بودند به دلیل سهل انگاری مردم در سوزاندن مزارع خود آتش به سایر مراتع سرایت کرده است.

سبزعلی در مورد طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع نیز تصریح کرد: هم اکنون این طرح در دستور کار قرار گرفته تا هرچه سریعتر آن را بررسی و پیگیری کنند اما هنوز این طرح به تصویب دولت نرسیده است زیرا به اعتباری بیش از 30 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی ادامه داد: در حالی که این طرح تصویب شود قوانین مربوط به آتش سوزی و تجهیز و راه اندازی پایگاه‌های اطفای حریق مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌توانیم حریق جنگل‌ها و مراتع کشور را با کمک دستگاه‌های اجرایی ساماندهی و کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha