رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا روز گذشته از کشف بیش از دو تن انواع مواد مخدر از اطراف مدارس در سال گذشته خبر داد و گفت: «پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، در راستای اقدامات پیشگیرانه خود در سال گذشته، بیش از ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور را که در مناطق آلوده قرار داشتند، شناسایی کرده و در همین راستا از اطراف این مدارس بیش از دو هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط کردند».

کشف 2 تن مواد مخدر در اطراف مدارس/ 10هزار دانش‌آموز معتاد در کشور

سلامت نیوز:رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا روز گذشته از کشف بیش از دو تن انواع مواد مخدر از اطراف مدارس در سال گذشته خبر داد و گفت: «پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، در راستای اقدامات پیشگیرانه خود در سال گذشته، بیش از ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور را که در مناطق آلوده قرار داشتند، شناسایی کرده و در همین راستا از اطراف این مدارس بیش از دو هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط کردند».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ،سردار مسعود زاهدیان در نشست خبری روز گذشته با بیان اینکه در اجرای این طرح، دستگیری معتادان متجاهر و پاک‌سازی آنان از اطراف مدارس نیز اجرا شده است، افزود: برای امسال نیز دو هزار مدرسه هدف‌گذاری شده است. زاهدیان تأکید کرد: این کشفیات داخل مدارس نبوده، بلکه در اطراف مدارس بوده است. 

زاهدیان درباره بیشترین مواد کشف‌شده در اطراف مدارس نیز گفت: انواع قرص‌ها، گل، ماری‌جوانا و حشیش از انواع مواد کشف‌شده است. او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آمارهای مربوط به دستگیری دانش‌آموزان معتاد و نظایر آن نیز اظهار کرد: چنین مواردی وجود دارد، اما تعداد آن بسیار اندک و محدود است و بیشتر افرادی که تحت این عنوان دستگیر می‌شوند، گرچه تعدادشان بسیار بسیار محدود است، اما همین افراد نیز عمدتا در مدرسه نبوده و از مدرسه به دلیل مصرف مواد مخدر اخراج شده‌اند. 


نوجوانان و دانش‌آموزان همیشه یکی از آسیب‌‌پذیرترین گروه‌ها در برابر اقداماتی مانند توزیع مواد مخدر هستند. به همین دلیل، اطراف مدارس یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای به‌دام‌انداختن دانش‌آموزان و آشناکردن آنها با مواد و وابسته‌کردن آنها به انواع مخدر است. 

موضوعی که روز گذشته رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از آن خبر داد، حکایت از حضور گسترده و فعالانه توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر در اطراف مدارس دارد و اگر اقداماتی جدی، قاطع و گسترده، مانند همین کاری که پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می‌کند، در‌این‌باره صورت نگیرد، آسیب‌ها و تبعات این اقدامات بسیار بیشتر از چیزی است که هم‌اکنون آمارها نشان می‌دهند. 

اگرچه سردار زاهدیان در این نشست خبری از کشف بیش از دو ‌هزار کیلوگرم مواد مخدر در اطراف مدارس خبر داد، اما او از جزئیات دقیق این کشفیات سخنی به میان نیاورد. نکته‌ای که برای به‌دست‌آوردن تحلیل درست باید به صورت دقیق به آن اشاره شود، این است که باید مشخص شود این میزان کشفیات در چه فاصله‌ای از مدارس رخ داده است و آیا انگیزه و هدف توزیع‌‌کنندگان مواد مخدر در اطراف مدارس، به صورت مشخص فروش به دانش‌آموزان بوده است یا خیر؟ 
برای مثال، در شهری مثل تهران، نزدیک به چهار ‌هزار مدرسه وجود دارد؛ این یعنی در هر کیلومترمربع از مساحت 730 کیلومترمربعی تهران، نزدیک به پنج مدرسه وجود دارد.

بر این اساس آیا می‌توان بین هر مدرسه و هر فروشنده مواد مخدر در یک محله ارتباطی مستقیم پیدا کرد؟  برای رسیدن به نتایج تحلیلی و دقیق دراین‌باره، باید به این پرسش‌ها پاسخ‌هایی دقیق داده شود که البته در صحبت‌های رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا دراین‌باره اطلاعاتی ارائه نشده است. 


10هزار دانش‌آموز معتاد در کشور
چندی پیش فاطمه عباسی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، تعداد دانش‌آموزان معتاد كشور را  10 هزار نفر اعلام كرد و گفت: درحال‌حاضر آمار دانش‌آموزان معتاد همان آماری است که آموزش‌وپرورش منتشر کرده و بهزیستی به‌عنوان یکی از اعضای کارگروه مشارکت‌کننده در طرح «نماد»، مسئولیت رسیدگی به درمان دانش‌آموزانی را برعهده دارد که از میان آمار 10 هزار دانش‌آموز معتادی که اعلام شده است، از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستند.

درحال‌حاضر در برخی از استان‌ها مراکز اقامتی ترک اعتیاد ویژه دانش‌آموزان معتاد وجود دارد و ظرفیت این مراکز برای درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان شناسایی‌شده در طرح «نماد» مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا منصور کیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش، از وجود 10 هزار دانش‌آموز معتاد در کشور خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان کسانی هستند که پس از تجربه مصرف اولیه مواد مخدر، به مصرف خود ادامه داده و امروزه نیازمند درمان هستند. کیایی همچنین از وجود حدود صد هزار دانش‌آموز در معرض خطر اعتیاد در کشور خبر داده و گفته بود: برخی از این دانش‌آموزان یا تجربه مصرف را داشته یا در معرض این آسیب قرار دارند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha