سلامت نیوز :یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که ویروس‌ها مهم‌ترین عامل ابتلا به هپاتیت هستند، گفت: در این راستا بیماری‌های تنفسی و انواع گلو دردها می‌تواند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.

دکتر بهرام حاجی‌ کریم در گفت وگو با ایسنا ، افزود: بیماری‌هایی مانند دیابت، کبد چرب و بیماری‌هایی که در آنها مشکلات تنظیم چربی خون وجود دارد به واسطه آسیب به کبد می‌توانند زمینه‌ساز بیماری هپاتیت شوند.

وی مصرف برخی داروها مانند داروهای بیماری سل را عامل دیگری در ابتلا به هپاتیت نام برد و خاطرنشان کرد: در برخی موارد نیز بیماری‌های دیگر کبدی مانند انسداد مجرای صفرا به‌ واسطه وجود سنگ یا تومور می‌تواند به کبد آسیب رسانده و در نهایت منجر به بیماری هپاتیت شود.

حاجی‌ کریم با بیان اینکه بیشتر هپاتیت‌ها هیچ علائمی از خود ندارند، اظهار كرد: در برخی موارد نیز علائمی مانند زردی چهره و فضای داخل دهان و ادرار پررنگ نشان دهنده این بیماری پنهان است.

این متخصص بیماری‌های عفونی نسبت به انتقال هپاتیت نوع A , E هشدار داد و افزود: افراد توجه داشته باشند که آب آلوده و مواد غذایی آلوده می‌تواند موجب انتقال این بیماری به افراد دیگر شود.

وی نسبت به رعایت بهداشت فردی در افراد مبتلا به هپاتیت‌های A و E تاکید کرد و افزود: نکته مثبت در این بیماران این است که این نوع هپاتیت‌ها مزمن نمی‌شوند و با درمان دارویی بهبود پیدا می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتقال از طریق خون، روابط جنسی و فرو رفتن اشیا تیز در بدن را از راه‌های انتقال هپاتیت B و C برشمرد و افزود: این نوع هپاتیت‌ها قابلیت مزمن شدن یعنی تکثیر ویروس‌های هپاتیت را دارند.

وی همچنین قدرت انتقال بیماری هپاتیت B را از طریق سوزن آلوده 30 درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که قدرت انتقال هپاتیت C از این طریق 4 درصد و بیماری HIV نیز از این طریق 3/0 درصد است.

حاجی ‌کریم، آسیب‌های کبدی و در نهایت سرطان کبد را از جمله مواردی دانست كه از طریق بیماری هپاتیت امكان مبتلا شدن به آنها وجود دارد و افزود: البته این حالت در حالی است که فرد مبتلا بسیار دیر به پزشک مراجعه می‌کند چرا که بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت با تشخیص به موقع و درمان دارویی کاملا بهبود می‌یایند.

وی اظهار كرد: چنانچه با عدم درمان، بیمار وارد مرحله فعال بیماری شود و آسب کبدی نیز اتفاق افتد، 20 سال طول می‌کشد تا او به سرطان کبد مبتلا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha