رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت نسبت به مصرف بی‌رویه مكمل‌های غذایی هشدار داد و گفت: مكمل‌های غذایی جایگزین غذا نیستند.

سلامت نیوز :رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت نسبت به مصرف بی‌رویه مكمل‌های غذایی هشدار داد و گفت: مكمل‌های غذایی جایگزین غذا نیستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دكتر علامه در نشست خبری هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه گفت: مصرف مكمل‌های غذایی به منظور جایگزین كردن مواد غذایی در حال تبدیل شدن به رفتاری اشتباه است و مردم مكمل‌ها را به صورتی بی‌رویه مصرف می‌كنند. این در حالی است كه مكمل‌ها جایگزین ویتامین‌های مختلف نمی‌شوند. از طرف دیگر در زمینه مصرف مكمل‌ها هجمه تبلیغاتی وجود دارد. رسانه‌ها باید به این موضوع توجه كنند.

وی با اشاره به حركت چهره اپیدمیولوژیك بیماریها از سمت بیماریهای واگیر به سمت بیماریهای غیر واگیر و مزمن گفت: در این زمینه باید گفت كه تغییرات رفتاری تنها مبنای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است كه عزم ملی را می‌طلبد و به هماهنگی‌های منسجم بین بخشی نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای ایجاد تغییر رفتار در جامعه به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر باید جامعه توانمند شود. بخشی از این توانمندسازی به سیستم‌های اجتماعی مربوط می‌شود. اداره میانسالان وزارت بهداشت برای تغییر رفتار در جامعه بر ارایه خدمات مبتنی بر فرد تاكید بیشتری دارد. در این برنامه‌ها تغذیه به عنوان یك عامل مهم در نظر گرفته شده است.

دكتر علامه در پایان گفت: كوچك‌ترین مداخله‌ای می‌تواند در ایجاد تغییرات اساسی رفتاری در جامعه بسیار موثر باشد.

دكتر فاطمه رخشانی، مدیركل دفتر آموزش سلامت وزارت بهداشت نیز در این نشست خبری گفت: فرهنگ فعلی جامعه، مردم را به پرخوری ترغیب می‌كند. این در حالی است كه افزایش وزن و چاقی باید به نوعی دغدغه خاطر مردم شوند.

دكتر زهرا مدنی، كارشناس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت نیز گفت: 50 درصد مشكلات سلامتی سالمندان با مسایل تغذیه‌ای در ارتباط است. بر این اساس برنامه بهبود شیوه زندگی و تغذیه سالمندان در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته و اكنون در 140 شهرستان كشور در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha