مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه تمام بیماران متابولیکی داروی خود را با هزینه ماهانه حدود 4 میلیارد تومان از سازمان بیمه سلامت دریافت می‌کنند، گفت: این سازمان برای 570 نفر از بیماران متابولیکی در سال 96، 46 میلیارد تومان هزینه کرده است.

هزینه 46 میلیارد تومانی بیمه سلامت برای بیماران متابولیکی در سال

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه تمام بیماران متابولیکی داروی خود را با هزینه ماهانه حدود 4 میلیارد تومان از سازمان بیمه سلامت دریافت می‌کنند، گفت: این سازمان برای 570 نفر از بیماران متابولیکی در سال 96، 46 میلیارد تومان هزینه کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بیمه سلامت ایران،بیماران متابولیک اغلب افراد مبتلا به اختلالات سوخت و ساز ارثی و دارای یک ژن معیوب هستند که منجر به کمبود آنزیم در آنها می‌شود.  علائم ،درمان‌ها و پیش‌آگهی‌های این بیماری‌های ژنتیکی باهم متفاوت است. درمان‌های محدود برای اختلالات سوخت و ساز ژنتیکی وجوددارد. درمان نقص ژنتیکی ضروری است و باتکنولوژی فعلی نمی‌توان اصلاح کرد. بیماری‌های بیوشیمیایی ارثی هستند که در آنها راه‌های سوخت و ساز مواد مختلف در بدن دچار وقفه می‌شود.


دکتر حنان حاج محمودی مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با آی‌هینا با اشاره به وجود 15 بیماری متابولیک در کشور بیان کرد: بیماری‌های  فنیل کتونوری (PKU)، شربت‌افرا(MSUD)، گالاکتوزمی، فاویسم و کم‌کاری‌ تیروئید شیوع بالاتری نسبت به سایر بیماری‌های متابولیکی دارد که باید به منظور پیشگیری در غربالگری نوزادان مورد توجه قرار گیرند. از آنجایی که این بیماری‌ها نوعی اختلال ژنتیکی و مادرزادی هستند، درمانی قطعی برای آنها وجود ندارد و تنها می‌توان با استفاده از رژیم غذایی خاص آنها را کنترل کرد.


وی در ادامه با بیان اینکه 32 قلم داروی مربوط به بیماران متابولیکی در تعهد سازمان بیمه سلامت است، گفت:  تعداد 12 قلم از این داروها با فرانشیز رایگان ،4 قلم با فرانشیز 2 درصد، 4 قلم با فرانشیز 3 درصد، 3 قلم با فرانشیز 5 درصد و 9 قلم با فرانشیز 30 و بالاتر از 30 درصد در تعهد سازمان است . فرانشیز داروهای مربوطه اغلب توسط شرکت‌های دارویی به بیمار تخفیف داده می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha