عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت کولبران از بیکاری و فقر مطلق ۱۵۰هزار کولبر در کشور خبر داد و از مسئولان خواست تا به سرعت در جهت پوشش بیمه‌ای و ایجاد شغل ایمن برای این قشر اقدام کنند.

دولت اراده‌ای برای اجرای مصوبه حمایت از کولبران ندارد/۱۵۰ هزار کولبر در فقر مطلق به سر می‌برند

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت کولبران از بیکاری و فقر مطلق ۱۵۰هزار کولبر در کشور خبر داد و از مسئولان خواست تا به سرعت در جهت پوشش بیمه‌ای و ایجاد شغل ایمن برای این قشر اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،رسول خضری  در واکنش به اظهارنظر رئیس سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه مشاغل برای بیمه شدن یا باید دارای کارگاه بوده یا کد مشخص داشته باشند اما کولبرها جزو صنوف مشخصی نیستند که بتوانند از امکان بیمه استفاده کنند گفت: این اظهارنظری بود که از سوی وزارت کشور مطرح شد که ما به شدت آن را نقد می‌کنیم و تاکید داریم که مطابق با اصل سوم قانون اساسی باید کولبران هم بیمه شوند و هم شغل ایمن برای آنها ایجاد شود، ضمن اینکه پیش از این مبالغی که از این افراد می‌گرفتند 60 درصد به حساب هنگ مرزی و 40 درصد برای وزارت کشور واریز می‌شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون باید به پشتوانه همین مبالغ واریز شده کولبران را بیمه کنند، بنابراین وزارت کشور نمی‌تواند صورت مساله را پاک کند و انتظار نداریم که این وزارتخانه چنین موضعگیری اشتباهی داشته باشد.

وی یادآورشد: این اقدامات باعث شد 8 میلیون از کسبه و اصناف بازاریان بیکار شده و در پی آن شهرهای مرزی خالی از سکنه شوند و در نهایت تبعات منفی بسیاری را به مرزنشینان وارد کند.

تاکنون کمتر از 8 درصد از کولبران بیمه شده‌اند

خضری اظهار کرد: قبل از این مصوبه‌ای ایجاد شده بود که بر اساس آن باید تمام کولبران بیمه می‌شدند، اما در پی اجرای آن کمتر از 8 درصد از کولبران بیمه شده‌اند، ضمن اینکه بستن مرزها که از سوی دولت مطرح شد مانع از تداوم این روند شد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون تمام کولبران مستقر در مرزها بیکار هستند و در فقر مطلق به سر می‌برند، و این در حالی است که 80 هزار کولبر در مرزهای غربی کشور مستقر هستند و در کل 150 هزار نفر از کولبران در فقر مطلق قرار دارند و دولت نیز به گونه‌ای با آنها برخورد می‌کند که گویا ایرانی نیستند.

بی توجهی دولت نسبت به اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی درجهت حمایت از کولبران

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به دلیل عدم نظارت مجلس بر اجرای مصوبه‌ای که در جهت حمایت از کولبران ایجاد شده بود بیان کرد: این مصوبه سال 89 شورای عالی امنیت ملی بود و مقام معظم رهبری نیز عنایت ویژه‌ای به این بخش داشتند، اما رئیس جمهور توجه‌ای به اجرای این مصوبه ندارد و با وجود اینکه در شرایط کنونی ریاست این شورا را برعهده دارد، برداشت صحیحی از امنیت مرزها ندارد، و این در حالی است که تامین معیشت مرزنشینان امنیت مرزها را تضمین می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون بررسی طرح ساماندهی کولبران در کمیسیون‌های فرعی به پایان رسیده و کمیسیون اصلی آن هم اقتصادی است و امیدواریم با پایان روند بررسی‌ها در کمیسیون‌های مربوطه سریع تر این طرح را به صحن مجلس برده و نتایج خوبی هم به دست آوریم.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha