شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 24643

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به تغذیه نامناسب و تحرك ناكافی و ارتباط آن با بیماری‌های غیرواگیر هشدار داد.

سلامت نیوز :سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به تغذیه نامناسب و تحرك ناكافی و ارتباط آن با بیماری‌های غیرواگیر هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دكتر ابوالقاسم جزایری در نشست خبری هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، مردم در مورد تغذیه و چگونگی غذا خوردن اطلاعات كافی ندارند. هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه تلاشی است در جهت افزایش آگاهی‌های تغذیه مردم.


وی با بیان اینكه سوء تغذیه به دو شكل سوء تغذیه ناشی از كم غذا خوردن و سوء تغذیه ناشی از زیاد غذا خوردن در كشور وجود دارد، گفت: متاسفانه اكنون سوء تغذیه ناشی از زیاد غذا خوردن در كشور زیاد مشاهده می‌شود. به این ترتیب درصد قابل توجهی از مردم، زیاد و به شكلی نامناسب غذا می‌خورند كه پیامد آن چاقی و بیماری است.

جزایری بیماری‌هایی مانند بیماری قند، دیابت، بیماری‌های قلب و عروق، برخی از انواع سرطان‌ها و ... را از جمله پیامدهای ناشی از عدم تغذیه مناسب دانست و افزود: البته سوء تغذیه ناشی از كم غذایی هم در كشور وجود دارد؛ اما به دنبال برنامه‌های صورت گرفته روند آن بسیار پایین آمده است. به عنوان مثال تعداد كودكان كم وزن بسیار كاهش یافته است.

وی افزود: در مسایل تغذیه‌ای پیشگیری و درمان بسیار مهم است. اما پیشگیری مهم‌تر از درمان است. رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی كافی در كاهش خطر ایجاد بیماری‌ها بسیار موثر است. ورزش منظم نیز علاوه بر آن كه می‌تواند در كاهش وزن افراد موثر باشد در بهبود وضعیت چربی خون و ... نیز بسیار موثر است.

 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور چاقند

به گفته وی حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. این موضوع یك هشدار است. چاقی و اضافه وزن در كشور در حال افزایش است و از روندی فزاینده برخوردار است. البته چاقی در كودكان كمتر است. به این ترتیب حدود 15 تا 20 درصد كودكان دچار چاقی هستند. چاقی بیماری كشنده‌ای نیست اما با بسیاری از بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت، آرتروز، فشار خون و ... ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد.

 59 درصد زنان و 36 درصد زنان 45 تا 65 ساله كشور فشار خون دارند

جزایری ادامه داد: حدود 59 درصد زنان و 36 درصد زنان 45 تا 65 ساله كشور به فشار خون بالا مبتلا هستند. فشار خون بیماری است كه ممكن است از سنین پایین آغاز شود. البته این موضوع به رژیم غذایی و تحرك بدنی فرد نیز بستگی دارد. رژیم غذایی نامناسب و تحرك ناكافی می‌تواند زمینه ساز ابتلا به فشار خون در سنین بالا باشد. به مادران توصیه می‌شود زمان آغاز غذای كمكی به نوزادان (شش ماهگی به بعد) غذای نوزادان خود را نچشند چرا كه ممكن است بر اساس احساسات، نمك و یا شكر غذای نوزاد را كم و زیاد كنند. این موضوع از آنجا اهمیت دارد كه ذائقه افراد تغییر پذیر است و اگر نوزاد از كودكی به غذای كم نمك و كم شیرین عادت كند احتمال ابتلا به بیماریهای غیر واگیر در وی كاهش می‌یابد.

 40 درصد زنان و 33 درصد مردان 45 تا 65 ساله كشور به قند خون بالا مبتلا هستند

مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: حدود 40 درصد زنان و 33 درصد مردان 45 تا 65 ساله كشور قند خون بالا دارند. قند خون بالا زمینه را برای بروز بیماری دیابت فراهم می‌كند. بیماری دیابت امروزه بسیار شایع است و از روند فزاینده برخوردار است. اساس پیشگیری از این بیماری نیز فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب است. هرچند كه عوامل ارثی نیز در این زمینه دخیلند.

 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 ساله كشور كلسترول بالا دارند

 چاقی و كم تحركی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر

وی افزود: 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 ساله كشور به كلسترول بالا دچارند. كلسترول بالا عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است. در مجموع تغذیه نامناسب و كم تحركی دو عامل خطر مهم كلسترول بالا، بیماری قند خون و فشار خون هستند. بر این اساس فعالیت بدنی روزانه حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه توصیه می‌شود.

 مصرف میوه و سبزی در كشور رو به كاهش است

جزایری افزود: تنها 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور روزانه 5 واحد میوه و سبزی مصرف می‌كنند این در حالی است كه میوه‌ها و سبزی‌ها جزو مهمی از یك رژیم غذایی سالم هستند كه مصرف روزانه و به مقدار كافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر داشته باشد.

یك رژیم غذایی متعادل رژیمی است كه از مواد غذایی مختلف به میزان كافی برخوردار باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد امروزه مصرف سبزی و میوه رو به كاهش است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان هدف از برگزاری هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه را آغاز اقدامات در جهت پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و سوء تغذیه عنوان كرد و گفت: با برگزاری هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه تلاش می‌شود تا آگاهی‌های سیاست گذاران سلامت جامعه و همچنین آگاهی‌های تغذیه‌ای مردم افزایش یابد. همچنین تولید كنندگان و صنایع غذایی نسبت به مسائل سلامتی مردم حساس شوند چرا كه صنایع غذایی نقش مهمی در سلامت تغذیه مردم ایفا می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha