پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸

ماجرای دختران ایرانشهری هنوز هم در صدر اخبار است. مسوولان مختلفی درباره این موضوع اظهارنظر كرده‌اند. با وجود تایید تجاوز به برخی دختران ایرانشهر توسط نیروی انتظامی و پزشكی قانونی اما هنوز عده‌ای اصرار به تكذیب این خبر دارند.

سلامت نیوز: ماجرای دختران ایرانشهری هنوز هم در صدر اخبار است. مسوولان مختلفی درباره این موضوع اظهارنظر كرده‌اند. با وجود تایید تجاوز به برخی دختران ایرانشهر توسط نیروی انتظامی و پزشكی قانونی اما هنوز عده‌ای اصرار به تكذیب این خبر دارند.

 

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،به‌طوری كه روز گذشته جبار كوچكی‌نژاد، نماینده مجلس در اظهارنظری  «اتفاقات ایرانشهر به‌طور كل تكذیب شده است. به اعتقاد من نشت بعضی از مفاسد به خودی خود مشكل‌ساز هستند. اتفاقات ایرانشهر صراحتا تكذیب و اشاره شد كه در پس آن یك جریان ضد انقلاب حضور داشته است.»

    

اما «محمد نعیم امینی‌فرد» نماینده مردم ایرانشهر در مجلس در واكنش به این سخنان كوچكی‌نژاد به «اعتماد» گفت: «آقای كوچكی‌نژاد همكار خوب ما هستند اما بهتر بود قبل از اظهارنظر از ما استعلام می‌كردند. ابعاد حادثه ایرانشهر تا زمانی كه تحقیقات قضایی تكمیل شود، نامشخص است؛ اینكه حادثه‌ای كه اتفاق افتاده، حتما درست است. حادثه اتفاق افتاده است، شاكیانی دارد، دستگیر‌شدگانی دارد. »

او با اشاره به سخنان كوچكی‌نژاد كه گفته پشت پرده حادثه ایرانشهر ضد انقلاب هستند، ادامه داد: «اینكه امكان سوءاستفاده ضد انقلاب وجود دارد درست است. به هرحال در هر پدیده اجتماعی این امكان وجود دارد اما اینكه از ابتدا این موضوع را به ضد انقلاب ربط دهیم، به نظر من برخورد مناسب و برخورد منطبق با واقعیات نیست.»

امینی‌فرد درباره موضوع مطرح شده مبنی بر اعتراف یكی از متهمان دستگیر شده به تجاوز به ٤١ دختر ایرانشهری گفت: «درست این است كه تا پایان تحقیقات قضایی از ارایه اطلاعاتی كه منجر به هر نوع اختلال در روند قضایی شود، خودداری شود. متهم اعتراف كرده اما ممكن است در روند پیگیری پرونده اعترافات اولیه انكار شود. یك متهم دستگیر شده و حداقل سه متهم دیگر در رابطه با این پرونده وجود دارند. توقع ما این است كه پیگیری‌ها از طریق وزارت كشور، ‌معاون پارلمانی رییس‌جمهور و استانداری سیستان و بلوچستان انجام شود.»

این نماینده مجلس تاكید كرد ما تلاش كردیم كه فضا را آرام كنیم و امكان سوءاستفاده جریان‌های دیگر و ضد انقلاب از این قضیه هرچه كمتر شود. شورای تامین هم با حضور معاون امنیتی- انتظامی استانداری در ایرانشهر تشكیل شده است و خود امام جمعه هم كه این موضوع را اعلام كرد، مردم را مكررا به آرامش دعوت كرده‌اند.

امینی‌فرد همچنین ادامه داد: «این حادثه خاص ایرانشهر نیست. همین یك ماه پیش در یكی از بهترین نقاط ایران با یك تعرض جنسی مواجه بودیم. هرجای دیگری ممكن است این اتفاق بیفتد. با كتمان كردن این مسائل، مشكل حل نمی‌شود. ما باید ریشه‌یابی داشته باشیم. ایرانشهر مسائل ویژه‌ای به لحاظ مركزی بودن، مهاجرپذیر بودن، وجود جمعیت قابل توجه دانشجو دارد و همه اینها فرصت‌های خوبی را در اختیار ایرانشهر قرار داده اما در عین حال می‌تواند تهدیداتی هم داشته باشد. »

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس در ادامه اظهار داشت: «ما سابقا هم در مورد ناامنی‌ ایرانشهر تذكر، سوال و پیگیری‌های مكرر داشته‌ایم. نگرانی‌های عمده‌ای در این ارتباط وجود دارد.

با وجود زحماتی كه نیروی انتظامی می‌كشد، اما به این دلیل كه ساختارشان برای شاید ٤-٣ دهه قبل باشد، لزوم ارتقای ساختار وجود دارد. با توجه به گستردگی استان و گستردگی ماموریت‌های محوله در بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه كشور با ٥٣ هزار كیلومتر مربع مساحت، اما ساختار انتظامی آن شاید در حد یك شهر فرضا ١٠٠ هزار نفری دارد.»

به گفته او، فضای فرهنگی مناسبی در ایرانشهر وجود ندارد. ایرانشهر حتی یك فرهنگسرا یا سینمای فعال ندارد. فقدان آموزشگاه وجود دارد، بحران‌های اجتماعی، فراوانی سلاح‌های مجاز و غیرمجاز در سطح استان در مجموع شرایطی را به وجود آورده كه لزوم توجه جدی‌تر دولت را می‌طلبد.

امینی‌فرد درباره خبری مبنی بر اینكه امام جمعه ایرانشهر كه خبر تجاوز به ٤١ دختر ایرانشهری را در خطبه نماز روز عید فطر مطرح كرده، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است، گفت: «این صحبتی است كه دادستان كل كشور كرده‌اند و گفته‌اند كه امكان پیگرد قضایی ایشان وجود دارد ولی من فكر می‌كنم با صورت مساله رو به رو شویم. با پاك كردن صورت مساله مشكلی حل نمی‌شود.

شاید ابعاد حادثه كمتر از چیزی باشد كه امام جمعه مطرح كرده اما عملا صحبت‌های خود دادستان هم هست كه این اتفاق را تایید كرده ولی گفته ابعادش به این شكل نبوده است. در نهایت تا زمانی كه تحقیقات قضایی تكمیل نشود، نمی‌توان گفت ابعاد حادثه به چه صورت بوده است. »

او با بیان اینكه امیدوارم این اتفاق نیفتاد، ادامه داد: «انگیزه ایشان دلسوزانه و امر به معروف و نهی از منكر و بر اساس مبانی اسلامی و آموزه‌های دینی بوده است. شاید بهتر بود كه ایشان تعداد اعلام نمی‌كرد. اما به هرشكل فكر نمی‌كنم ایشان انگیزه نامناسبی داشتند.

باید توجه داشته باشیم كه بالاخره بعضی اظهارنظرهای ما ممكن است تبعات داشته باشد. اما باز هم من فكر می‌كنم بهتر است ریشه‌یابی كنیم به جای اینكه سعی كنیم صورت مساله را پاك یا تهدید به تعقیب قضایی كنیم. فكر می‌كنم این رفتارها جو آنجا را بیشتر متشنج و ملتهب می‌كند. جوی كه همین الان با همكاری همان امام جمعه و بقیه نخبگان مذهبی و دانشگاهی رو به آرامش می‌رود.»

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha