پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 246446

پرفشاری خون سوغات قرن جدید است به‌طوری که قبل از قرن بیستم کمتر کسی در جهان به این بیماری مبتلا می‌شد اما آمار و تحقیقات نشان داده این بیماری در قرن بیستم توانسته افراد زیادی را درگیر کند.

سلامت نیوز:پرفشاری خون سوغات قرن جدید است به‌طوری که قبل از قرن بیستم کمتر کسی در جهان به این بیماری مبتلا می‌شد اما آمار و تحقیقات نشان داده این بیماری در قرن بیستم توانسته افراد زیادی را درگیر کند.

 

به گزارش سللامت نیوز به نقل از ایران ،از این‌رو می‌توان تغییر در سبک زندگی و همچنین تغییرات ایجاد شده در محیط زیست را به‌عنوان عوامل ایجاد این بیماری دانست.در تعریف پرفشاری خون (HBP)، می‌توان گفت اگر مقدار فشارخون در سرخرگها از اندازه طبیعی بیشتر شود فرد به پرفشاری خون مبتلا شده است.


دکتر خیرالله غلامی، رئیس هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی در گفت‌و‌گو با «ایران»، فشار خون را چنین تعریف می‌کند: فشار خون، همان نیروی خون در مقابل دیواره رگهای خونی است که معمولاً با دو عدد بیان می‌شود.

 

عدد بالاتر یا فشار سیستولیک، عدد مربوط به فشار خون در زمانی است که قلب دارای ضربان است که به طور طبیعی باید 12 باشد. عدد پایین‌تر یا فشار دیاستولیک، مربوط به فشار خون در زمان استراحت قلب بین ضربانها است که باید 7 یا 7و نیم باشد.
دکتر غلامی می‌افزاید: پرفشاری خون یا فشار خون بالا بیشتر در سنین بالای 30 سال و بخصوص پس از 40 سالگی نمایان می‌شود. به عبارت دیگر این بیماری با افزایش سن شیوع بیشتری می‌یابد.


پرفشاری خون بدون هیاهو قربانی می‌گیرد
این روزها بسیاری از ما در میان اطرافیان فرد یا افرادی را می‌شناسیم که به بیماری فشار خون مبتلا شده است. بیشتر این افراد در ابتدا مشکل خاصی ندارند و طی یک معاینه دوره‌ای یا در جریان یک بیماری متوجه ابتلا به پرفشاری خون می‌شوند.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می‌گوید: متأسفانه پرفشاری خون دارای علائم بارزی نیست و ممکن است سال‌های سال به این بیماری مبتلا باشید در حالی که از ابتلا به آن بی‌خبر هستید از این‌رو توصیه می‌کنم، افرادی که به سنین 40 سالگی و بالاتر می‌رسند حتماً هر شش ماه یک بار فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند تا مشخص شود که در چه وضعیتی قرار دارند.


به گفته دکتر غلامی، برای 90 تا 95 درصد از پرفشاری‌های خون، دلیل بارزی وجود ندارد تنها در 5 تا 10 درصد از مبتلایان می‌توان عامل ایجاد بیماری را کشف کرد که خوشبختانه در این گروه با شناسایی عامل ایجاد‌کننده و از بین بردن آن می‌توان فشار خون را کنترل کرد و بیمار بهبود خواهد یافت.


رئیس هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی تأکید می‌کند: افزایش فشار خون باعث صدمات قلبی و عروقی می‌شود یعنی می‌تواند احتمال سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. از کار افتادگی کلیه‌ها و صدمات شدید چشمی که در نهایت به کوری منجر می‌شود از دیگر مشکلاتی است که به‌دنبال افزایش فشار خون ایجاد می‌شود.

وی در ادامه به شیوه‌های درمان این بیماری اشاره کرده می‌گوید: پس از تشخیص ابتلا به فشار خون در مراحل اولیه بیماری ممکن است بتوان با اصلاح سبک زندگی فشار خون بالا را کنترل کرد. یعنی می‌توان با افزایش فعالیت‌های بدنی و پیاده‌روی، ترک استعمال سیگار و دخانیات، کاهش اضافه وزن و پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پرنمک و همچنین استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه بیماری پرفشاری خون را در مراحل اولیه کنترل کرد. اما اگر بیماری به مراحلی رسید که نیاز به مصرف دارو بود باید حتماً دارو را مطابق دستور پزشک استفاده کرد و هرگونه سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.


فشار خون در بسیاری از بیماران پس از یک یا چند دوره مصرف دارو کنترل می‌شود، برخی از این افراد با مشاهده کنترل شدن بیماری به گمان بهبودی مصرف دارو را قطع می‌کنند اما دکتر غلامی معتقد است، افرادی که خودسرانه داروی خود را قطع می‌کنند در معرض خطر هستند چراکه این دارو است که توانسته فشار خون بیمار را به حالت طبیعی برگرداند و هرگونه سهل‌انگاری در استفاده از دارو یا قطع خودسرانه دارو می‌تواند بیمار را در معرض خطرات بسیاری قرار دهد.


نمک بخوریم یا نه؟
همیشه این تصور وجود داشته که نمک باعث ابتلا به فشار خون خواهد بود اما دکتر غلامی در اظهار نظری دیگر می‌گوید: به مبتلایان فشار خون بالا توصیه می‌شود از نمک کمتری استفاده کنند. بهتر است بدانید برخلاف تصور عموم نمک عامل به وجود آورنده بیماری نیست اما عامل بالا رفتن فشار خون خواهد بود.


وی در خاتمه با اشاره به مصرف کلسیم و منیزیم تحت نظر پزشک با تأکید بر اینکه این دو مواد معدنی می‌توانند فشار خون را کاهش دهند گفت: از رژیم‌های غذایی تازه و ضدالتهاب و غنی از آنتی اکسیدان‌ها استفاده و داروهای خود را بدرستی مصرف کنید تا از عوارض این بیماری در امان باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha