پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 246462

با دستور استاندار خوزستان، آب مصرفی دو ماه شهرهای آبادان و خرمشهر برای خرداد و تیر به علت شوری بالا رایگان اعلام شد.

تلخی آب دریا در کام خوزستانی‌ها

سلامت نیوز:با دستور استاندار خوزستان، آب مصرفی دو ماه شهرهای آبادان و خرمشهر برای خرداد و تیر به علت شوری بالا رایگان اعلام شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ، بنا به دستور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، آب بهای خرداد و تیر (قبوض آب) از شهروندان آبادان و خرمشهر دریافت نخواهد شد. این دستور به علت شوری بیش از حد آب در شهرهای آبادان و خرمشهر در ماه های اخیر صورت گرفته است.

شوری آب در این دو شهر به گونه‌ای بوده که حتی شستن صورت هم باعث سوزش‌ چشم ها می شد و برخی مردم برای استحمام هم مجبور به استفاده از آب تصفیه شده بودند. رئیس اداره امور آب و فاضلاب آبادان در همین زمینه از شوری ۱۶ هزار میکروموسی آب رودخانه بهمنشیر به عنوان دلیل اصلی قطعی آب این شهر در برخی از ساعت های شبانه روز یاد کرد.
علیرضا خلیلی نیا در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه میزان شوری آب رودخانه بهمنشیر به ۱۶ هزار میکروموس رسیده است، گفت:

در زمان حاضر شوری آب رودخانه بهمنشیر به حد آب دریا رسیده که سبب کاهش کیفیت آب این رودخانه به عنوان یکی از منابع تامین آب مصرفی مردم آبادان شده است. غلامرضا جلالی پور رئیس آبفای خرمشهر از خشکسالی نیز، کاهش ذخایر آب پشت سدها و دبی پائین رودخانه ها به عنوان دلایل پیشروی آب دریا و شوری آب در خرمشهر یاد کرد و توضیح داد: سال های گذشته نیز مد دریا باعث پیشروی آب دریا به سمت کارون می شد اما در سال های گذشته با رهاسازی آب از بالا دست، دبی آب بیشتر بود که توان پس زنی این آب های شور را داشت و مشکل شوری آب ایجاد نمی شد.

عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز تاسف از اینکه آب شور دریا به عنوان آب با کیفیت شرب به مردم فروخته می شود، اظهار کرد: باید بکوشیم تا در کنار انجام اقدامات برای رفع بحران آب در شهرهای آبادان و خرمشهر، آب بهای این دوره به منظور کمک و دلجویی از مردم دریافت نشود که این مستلزم پیگیری استاندار از ناحیه رئیس جمهوری است.


اوایل خرداد ماه سال جاری بود که مردم بخش هایی از خوزستان مانند آبادان و خرمشهر با معضل جدی شوری آب شرب مواجه شدند به طوری که آب شرب خرمشهر آنقدر شور شد که قابل استفاده نبود؛ کشاورزان نیز در مواجهه با این معضل دچار مشکلاتی شدند که در نهایت باید گفت مردم این شهرها از عنصر اصلی حیات یعنی آب به نوعی محروم شدند.

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر چند روز پیش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از دریافت گزارشاتی از شوری و کدری آب شرب مردم این شهر خبرداد و گفت: این امر هم در اثر ورود آب کارون به اروند پدیدار شده است. وی انتشار اخباری مبنی بر گل آلود بودن آب شرب شهر خوزستان را تکذیب کرد و گفت: این موضوع را رد میکنم زیرا آب شرب مردم خرمشهر تنها شور شده است و آن هم به علت ورود آب هرساله این روزهای کارون به اروند است.

نمی توان از بروز این اتفاق طبیعی جلوگیری کرد. نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هفته های گذشته کلیه دستگاه های دولتی و اجرایی به این موضوع ورود کردند.حتی این موضوع توسط شخص وزیر نیرو در حال پیگیری است. وی افزود: به محض بروز این اتفاق از دستگاه های آب شیرین کن برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم استفاده شده است.

تا حدودی نسبت به شیرین سازی آب شرب منطقه موفق بوده ایم اما هنوز مناطقی از این شهر درگیر این موضوع هستند. سامری گفت: لازم به ذکر است که تولید آب شیرین برای خرمشهر 20 درصد بوده است و به همین دلیل شیرین سازی آب این منطقه با تاخیر مواجه شده است.


با این حال قطع آب در آبادان و خرمشهر منجر به تشکیل صف‌های طولانی آب در این دو شهر شده و اعتراض مردم را در پی‌داشته است. روز گذشته بیش از 800 نفر از شهروندان آبادانی با حضور در مقابل شرکت آب و فاضلاب این شهرستان خواهان حل معضل شوری و سختی آب شرب این شهر شدند.

شهروندان آبادانی با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان «آبادان آب ندارد»، «آبادان - کربلا»، «آب شیرین حق ماست»، «آب شور، بوی لجن و تعفن حق مردم آبادان نیست» و «مسئولان پایتخت نشین نمی‌خواهیم» نسبت به سختی و شوری آب این شهر اعتراض کردند.

یکی از شرکت کنندگان در این تجمع به ایرنا گفته است: چندین سال است که آب آبادان با مشکل روبه‌رو است ولی متاسفانه اقدامی در خصوص بهبود وضعیت آب انجام نشده است و مسئولان فقط مشغول تشکیل جلسه و بازدید طرح‌های نیمه تمام در این خصوص هستند. در حالی که آب لوله کشی شور و غیر قابل مصرف است دیروز اخطاریه قطع آب به منزل ما داده‌اند، چرا باید برای دریافت آب شور دریا به جای آب بهدشتی و وشیرین قابل شرب، بها پرداخت کنیم. موج اعتراضات در آبادان نسبت به نبود آب شیرین سبب شده تا معترضان اعلام کنند اگر به معضل آب آبادان و خرمشهر رسیدگی نشود، به تهران می‌آییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha