بارش‌های فصل بهار در بیشتر نقاط کشور موجب شده تا برخی از کارشناسان اعلام کنند که دوره خشکسالی در کشور رو به پایان است و وضع آبی بسیاری از استان‌ها مطلوب است؛ باوری که رئیس سازمان هواشناسی آن را مردود می‌داند و معتقد است که فرایند خشکسالی در ایران ادامه دارد و کشور همچنان درگیر خشکسالی آب و هوایی است.

کدام استان‌های کشور بیشترین خشکسالی را دارند

سلامت نیوز: بارش‌های فصل بهار در بیشتر نقاط کشور موجب شده تا برخی از کارشناسان اعلام کنند که دوره خشکسالی در کشور رو به پایان است و وضع آبی بسیاری از استان‌ها مطلوب است؛ باوری که رئیس سازمان هواشناسی آن را مردود می‌داند و معتقد است که فرایند خشکسالی در ایران ادامه دارد و کشور همچنان درگیر خشکسالی آب و هوایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی کشور، درباره وضع خشکسالی در ایران به پانا گفت: میزان بارش‌ها در سال جاری تاکنون حدود 26 درصد کاهش داشته است و در 12 سال گذشته بارش در ایران بالاتر از میزان نرمال نبوده است.

اما ویژگی‌های خشکسالی ایران نشان می‌دهد که به طور کلی هیچ منطقه‌ای از کشور از این پدیده در امان نیست و بخش‌های جنوبی، شرقی و مرکزی کشور به علت نوسانات بیشتر در مقادیر بارندگی، از آسیب‌پذیری زیادتری برخوردار هستند. این در حالی است که از سال 84 تاکنون نمایه خشکسالی دهه‌ای کشور منفی است و از آن زمان تاکنون کشورمان با خشکسالی انباشته مواجه بوده است.

در گزارشی که سازمان هواشناسی درباره آخرین وضع بار‌ندگی و خشکسالی در ایران طی 12 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال 97 ارائه کرده، آمده است که بر اساس شاخص SPEI 12 ماهه اغلب مناطق و استان‌های کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی بوده‌اند. استان خوزستان، بخش‌هایی از استان‌‌های گیلان، کرمان، هرمزگان، فارس و مرکزی با خشکسالی بسیار شدید و همچنین بخش‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قسمت‌هایی از زنجان و گیلان، بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و بخش‌هایی از اصفهان، قم، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی با خشکسالی شدید مواجه بوده‌اند.

پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی در استان‌های کشور در دوره یک‌ساله تا پایان اردیبهشت 97

همچنین بر اساس شاخص SPEI 12 ماهه در مجموع حدود 99.9 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه بوده که از این میان 14.7 درصد با خشکسالی خفیف، 39.9 درصد با خشکسالی متوسط، 37.5 درصد خشکسالی شدید و 5.1 درصد از مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید همراه بوده است. 2.7 درصد از مساحت کشور وضع نرمال داشته است.

در بررسی خشکسالی هواشناسی با استفاده از شاخص SPEI، افزایش مدت دوره بررسی (36- 72 – 60 – 48 یا 84 ماهه) بیانگر خشکسالی‌های تجمیع یافته‌ای است که در بستر طبیعت باقی مانده است. به بیان دیگر شاخص‌های بلندمدت خشکسالی هواشناسی در بسیاری از مناطق کشور می‌توانند به منزله انعکاسی کلی از وضع ذخیره آبی مناطق در نظر گرفته شوند.



همچنین بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور نیز دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. نکته قابل توجه در این نقشه، تداوم وجود خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید در برخی از استان‌ها نظیر بخش‌هایی از تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، بوشهر، کرمان، قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی در سطح استان‌های کشور در دوره 10 ساله تا پایان اردیبهشت 97

در مرکز ملی خشکسالی با استفاده از 4 شاخص خشکسالی SPEI، SPI، RDI و شاخص دهک‌های خشکسالی‌ در کشور پایش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha