معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش معتقد است وجود تیم مداخله در آسیب های اجتماعی که به تازگی دستورالعمل آن تدوین شده است، از ضروریات این نهاد است.

ضرورت وجود تیم مداخله در آسیب های اجتماعی دانش آموزی

سلامت نیوز: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش معتقد است وجود تیم مداخله در آسیب های اجتماعی که به تازگی دستورالعمل آن تدوین شده است، از ضروریات این نهاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بحث آسیب های اجتماعی دانش آموزی متاسفانه به حدی رسیده است که در میان مسئولان زنگ خطری را به صدا در بیاورد. این مساله ممکن است ناشی از بحران آسیب در سطح جامعه باشد اما به هر صورت مدارس قرار است مامن امنی برای دانش آموز باشد و حتی اگر در خارج از محیط مدرسه شاهد آسیبی بود اطمینان کند و آن را با مربیان مدرسه در میان بگذارد.

نادر منصورکیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش می گوید برنامه شناسایی، درمان و مددکاری دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلال سوء مصرف مواد مخدر از سال تحصیلی ۹۲-۹۳ در مدارس کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی کشور با محوریت ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز شده است. او گفته که قبل از اجرای طرح اورژانس اجتماعی دانش آموزان سازمان های مختلف سابقه همکاری در این زمینه را نداشته اند. حالا این طرح به روز رسانی شده است و به جز مواد مخدر حوزه های دیگر آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی و مشکلات خانوادگی بحرانی را نیز مد نظر قرار می دهد.

سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی هفته گذشته آمار تاسف انگیزی را ارائه داد: در سال گذشته دو تن مواد مخدر تنها در حاشیه ۵۰۰ مدرسه شناسایی و عوامل توزیع کننده دستگیر شده اند.

هر چند به گفته سردار این امر باعث می شود خانواده ها با امنیت و آسایش روانی بیشتری، بچه ها را به مدرسه بفرستند و در عین حال تاکید کرد این موضوع را امسال هم به طور جد پیگیری خواهند کرد و امسال دو هزار مدرسه در سطح کشور برای این طرح هدف گذاری شده است و اینکه این کشفیات داخل مدارس نبوده است اما اخبار پراکنده ای در سال تحصیلی گذشته مبنی بر در دسترس تر شدن مواد مخدر ناس و گل به خصوص در اطراف مدارس، زنگ خطر را برای آموزش و پرورش و کلیه مسئولان مربوطه به صدا در آورد.

با این تفاسیر طرح اورژانس اجتماعی دانش آموزان قرار است کاری بیشتر از رسیدگی به آسیب های مواد مخدر داشته باشد اما همچنان بر این امر تمرکز دارد. این طرح که به نظر می رسد در صورت کارا بودن نیاز جامعه دانش آموزی است البته مخالفینی دارد.

حسن موسوی چلک پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار مهر به  راه اندازی اورژانس اجتماعی در مدارس انتقاد کرد و دلیل آن را وجود تاکید در سیاست های آموزش و پرورش به افزایش مهارت های اجتماعی و پیشگیری عنوان کرد و گفت: نسبت دادن این محیط اجتماعی تاثیرگذار به یک محیط آسیب زا و تدوین برنامه های غیرکارشناسی برای مداخله در آسیب های این وزارتخانه جفا در حق آموزش و پرورش است.

اما علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برخی مخالفتها با این طرح بیان کرد: تیم مداخله در فوریت های اجتماعی تیمی است که با هم همفکری می کنند. مددکار، مشاور، روانشناس و حتی مسئولان در این تیم عضو هستند. آنها موضوعات را بررسی می کنند و اگر به این نتیجه برسند که باید مداخله کنند، این کار را انجام می دهند.

به گفته وی نمی توان نسبت به آسیب های اجتماعی دانش آموزی بی تفاوت بود.

وی اضافه کرد: هیچ فردی نمی تواند شاهد یک آسیب در مدرسه باشد و نسبت به آن بی تفاوت باشد. من زمانی مدیرکل بودم و اگر گزارشی از مشکلات یک دانش آموز در مدرسه ای می دادند یک هفته خواب به چشمانم نمی آمد.

وی در پاسخ به این پرسش که اینهمه سال ما چنین اورژانسی نداشته ایم و مشاوران مدرسه قرار بوده کار مداخله را انجام بدهند، چه شد که یکباره این طرح مطرح شد، اظهار کرد: سطوح آسیب اجتماعی مهم است. گاهی سطحی از آسیب را شاهد هستیم که اصلا مداخله ای نیاز ندارد و گاه با مداخله معلم و گاه مداخله مشاور مشکل مرتفع می شود. اما گاه برخی مسائل با مداخله تیم مداخله بحران های اجتماعی نیز حل نمی شود و باید آن را به اورژانس اجتماعی ارجاع دهیم و حتی گاه باید به مراجع قضایی ارجاع داده شود.

کاظمی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می کنم نسبت به مداخلات در بحران ها و آسیب های اجتماعی در کانون مدارس قضاوت نداشته باشیم و این تیم نیز قرار است ابتدا ارزیابی روی مسائل داشته باشد و در صورت نیاز مداخله کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha