سلامت نیوز :یك كارشناس ارشد اقتصاد بهداشت گفت: مهمترین علت رضایت پایین مردم از بیمارستان‌های دولتی احترام نگذاشتن به مشتریان در این مراكز است كه عامل مهم آن ناراضی و عصبانی بودن مسئولان ورودی این بیمارستان‌هاست.

جمیل صادقی‌فر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بخش زیادی از رضایت بیماران در بیمارستان‌ها به كار درمان و بالین برنمی‌گردد به خصوص بیمارانی كه تحصیلكرده هم نباشند نمی‌توانند داروهای مختلف و كیفیت درمانی‌های مختلف را متوجه شوند و البته این موضوع نسبی است.

وی افزود: بیمار بیمارستان، فضای بیمارستان و سلام دادن و نحوه برخورد و رفتار كاركنان را بسیار خوب متوجه می‌شود به همین علت با توجه به ضعف بیمارستانهای دولتی در برقراری ارتباط با بیماران متأسفانه بسیاری از بیماران به بخش خصوصی می‌روند كه مهمترین دلیل آن این است كه بخش خصوصی رفتار با بیمار را بهتر می‌فهمد و اجرا می‌كند.

صادقی‌فر با بیان اینكه دلیل روی آوردن مردم به بخش خصوصی كیفیت درمان بهتر و متخصص بهتر نیست یادآور شد: در بیمارستان‌های خصوصی به دلیل اینكه از همراه بیمار و خود بیمار استقبال خوبی انجام می‌شود و از آنها پذیرایی صورت می‌گیرد و البته شاید 2 برابر آن در صورتحساب این هزینه را از بیمار می‌گیرد اما همراه بیمار و بیمار خیلی به هزینه اهمیتی نمی‌دهند و این احترام و برخورد است كه در نزد آنها اهمیت بالایی دارد.

صادقی‌فر تصریح كرد: سازمان جهانی بهداشت در ابعاد مشتری‌مداری كه در گزارش سال 2 هزار كه هنوز هم به آن استناد می‌شود 7 بعد برای مشتری‌مداری مطرح می‌كند كه بخش عمده‌ای از این ابعاد را احترام به بیمار و دادن استقلال برای تصمیم‌گیری او مربوط می‌‌شود و البته این موارد هزینه‌ آنچنانی برای سیستم ندارد.

این كارشناس ارشد اقتصاد بهداشت خاطرنشان كرد: بخش دولتی متاسفانه كمتر به ابعاد مشتری مداری می‌پردازد و یكی از دلایل آن این است كه نوك پیكانی كه با بیمار ارتباط دارد یعنی پذیرش و نگهبانی در ورودی بیمارستان از وضع خود ناراضی است و این نارضایی را به بیمار و همراه او منتقل می‌كند.

وی گفت: اولین كار برای رضایتمندی مشتری این است كه كارمند سیستمی كه با ارباب رجوع برخورد دارد راضی باشد و اگر كارمند عصبانی یا ناراحت باشد طبیعی است كه برخورد خوبی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha