مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از توقف رشد مهاجرت از روستاها به شهرها در طول یک سال گذشته خبر داد.

رشد مهاجرت از روستاها به شهرها متوقف شد/شناسایی 3 هزار روستای در معرض تخریب

سلامت نیوز: مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از توقف رشد مهاجرت از روستاها به شهرها در طول یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، محمود ساوری در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته در حوزه پیشگیری از حاشیه‌نشینی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ما، 26 درصد جمعیت در روستاها و 74 درصد نیز در شهرها ساکن هستند. این رقم در طول یک سال گذشته تغییری نکرده و تقریباً نرخ جمعیت روستایی و شهری ما ثابت مانده است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه اضافه کرد: به‌عبارت دیگر در عین حال که در یک سال گذشته افرادی از روستاها به شهرها مهاجرت کردند، تعدادی نیز با اجرای طرح و برنامه‌های توانمندسازی جامعه روستایی، از شهرها به موطن اصلی خود بازگشتند.

ساوری افزود: یعنی می‌توان گفت که رشد مهاجرت از روستاها به شهرها در یک سال گذشته متوقف شده و به‌عکس سال‌های قبل، جمعیت شهری ما مثلاً 80 درصد نشده یا جمعیت روستایی به زیر 26 درصد نیامده است در صورتی که در سال‌های گذشته همواره شاهد رشد جمعیت شهری و کاهش جمعیت روستایی بودیم.

این مقام مسئول در قوه قضائیه اظهار کرد: در سال 97 نیز با همکاری 10 دستگاه دولتی و 3 دستگاه شبه‌دولتی، سه اقدام را در راستای پیشگیری از حاشیه‌نشینی در دستور کار داریم. در جلسه اخیر به‌ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، از دستگاه‌های دخیل در این موضوع دعوت و به‌روی سه راهبرد تأکید شد.

ساوری توضیح داد: در راهبرد نخست، گسترش اقدامات تعاونی‌محور با مشارکت‌های مردمی، ایجاد صندوق‌های خرد و توسعه صنایع دستی و گردشگری با مشارکت مردم از طریق حرفه‌آموزی و ساماندهی آنها در دستور کار قرار دارد که عمده وظایف این حوزه به‌عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: راهبرد دوم نیز به انجام اقدامات و فعالیت‌هایی با تمرکز بر چرخه تولید تا مصرف در قالب نقطه آبادانی اختصاص دارد. منظور از نقطه آبادانی این است که در مناطقی مانند قلعه گنج کرمان، لَنده در کهگیلویه و بویراحمد و چالدران در آذربایجان غربی اقدام به ایجاد صندوق‌های خرد، صنایع کوچک، ایجاد کشاورزی به‌سبک نوین، آبیاری‌های قطره‌ای، کشت گلخانه‌ای و موضوعات مرتبط با توسعه صنایع دستی، و خرید تضمینی آنها شده است.

وی با بیان اینکه راهبرد سوم، ترکیبی از دو راهبرد قبلی است گفت: در مجموع از طریق اجرای سه برنامه شامل مدیریت منابع آب و خاک، حرفه‌آموزی و توسعه صنایع دستی و گردشگری قصد داریم در هزار و 50 روستا در سطح کشور طرح‌های تقویت و توانمندسازی را اجرا کنیم تا از مهاجرت‌ها جلوگیری شود.

ساوری اضافه کرد: سه هزار روستا در طول سه سال برای اجرای طرح‌های تقویت و توانمندسازی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده تا سالانه در 700 تا یک هزار روستا، طرح‌های مزبور اجرا شود.

به‌گفته این مقام مسئول هم‌اکنون 7 استان مهاجرفرست در کشور وجود دارد که عبارت از خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha