سلامت نیوز :سوء تغذیه ناشی از زیاد غذا خوردن در كشور روبه افزایش بوده و داشتن رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم نقش مهمی در كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر دارد.
 
 دكتر جزایری مشاور تغذیه‌ای معاون بهداشت و سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه در نشست خبری  هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه كه امروز برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در كشور سوء تغذیه ناشی از كم غذا خوردن و سوء تغذیه ناشی از زیاد غذاخوردن وجود دارد و با توجه به این كه درصد قابل توجهی از مردم بد و زیاد غذا می‌خورند، سوء تغذیه ناشی از زیاد غذا خوردن در كشور بیشتر مشاهده می‌شود.
وی افزود: سوء تغذیه ناشی از زیاد غذا خوردن، سبب چاقی و اضافه وزن و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و انواع سرطان‌ها می‌شود.
دكتر جزایری با بیان این كه افراد در رژیم غذایی باید از مواد غذایی متنوع و مختلف به میزان كافی استفاده كنند، ابراز داشت: در كشور میزان مصرف سبزی و میوه روند كاهنده‌ای دارد و رژیم غذایی افراد باید به نحوی باشد تا مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به اندازه كافی به افراد برسد.
سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه تصریح كرد: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند كه این میزان در حال افزایش است.
به گفته وی، احتمال ابتلا به دیابت، آرتروز، افزایش فشارخون، نارسایی قلبی، نقرس، دیسك كمر، تصلب شرائین، نارسایی تنفسی و انواع سرطان‌ها در افراد چاق بیشتر است.
دكتر جزایری با اشاره به این كه در حدود 59 درصد زنان و 36 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال كشور مبتلا به فشارخون بالا هستند، خاطرنشان كرد: فشارخون بالا در درازمدت می‌تواند باعث آسیب به قسمت‌های مختلف شود و در مغز، این امر می‌تواند باعث خونریزی مرگ‌های خونی و نهایتاً سكته مغزی شود و همچنین در كلیه‌ها می‌تواند با آسیب به عروق كلیوی موجب نقص كار كلیه‌ها شود.
مشاور تغذیه‌ای معاون بهداشت گفت: در حدود 40 درصد زنان و 33 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال كشور قند خون بالا دارند و قند خون بالا زمینه را برای بروز بیماری دیابت فراهم می‌كند.
وی كلسترول بالا را از جمله خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دانست و افزود: كلسترول بالا در 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 سال كشور وجود دارد و كلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
دكتر جزایری اضافه كرد: فقط 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله در كشور روزانه 5 واحد میوه و سبزی مصرف می‌كنند و میوه‌ها و سبزی‌ها جزو مهمی از یك رژیم غذایی سالم هستند كه مصرف روزانه و مقدار كافی آن، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع 2، سكته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha