شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 246546

هورمون های استرس که به واسطه شکل گیری احساس اضطراب در انسان ترشح می شوند ممکن است بر تراکم و سلامت استخوانی تاثیرگذار باشند.

تاثیر منفی اضطراب بر سلامت استخوان

سلامت نیوز: هورمون های استرس که به واسطه شکل گیری احساس اضطراب در انسان ترشح می شوند ممکن است بر تراکم و سلامت استخوانی تاثیرگذار باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، اضطراب مزمن تنها از نظر روانی موجب ناراحتی و بروز مشکل در انسان نمی شود، بلکه می تواند بر سلامت جسمانی نیز اثر منفی بر جای بگذارد.

به گزارش "ایزی هلث آپشنز"، پژوهش ها نشان داده اند که اضطراب مزمن می تواند خطر مشکلات قلبی، مشکلات معده و مشکلات تنفسی را افزایش دهد.

اما یک خطر سلامت دیگر مرتبط با اضطراب مزمن وجود دارد که تاکنون پژوهشگران نیز از آن آگاه نبوده اند و نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که این شرایط برای استخوان ها نیز مضر است.

اگر یک زن هستید، احتمالا می دانید زمانی که به 35 سالگی رسیدید، توده استخوانی شما رو به افول می رود. اما مطالعه ای جدید نشان داده است که اضطراب زیاد روند از بین رفتن توده استخوانی را هرچه بیشتر تشدید می کند.

یک تجزیه و تحلیل علمی جدید که در آن 200 زن ایتالیایی یائسه حضور داشته اند، نشان می دهد که زنان مضطرب از سلامت استخوانی بدتری نسبت به زنان دیگر برخوردار بوده اند.

زنانی با سطوح اضطراب بالا از امتیازهای تراکم ماده معدنی استخوان کمتر در ستون فقرات کمری و ناحیه کفل برخوردار بوده اند.

تراکم ماده معدنی استخوان به استحکام استخوان بر اساس میزان کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در آن اشاره دارد. این شاخص می تواند بیان کند که آیا به استئوپنی (تحلیل خفیف استخوان) یا پوکی استخوان (تحلیل شدید استخوان) مبتلا هستید یا خیر.

اگر دارای تراکم ماده معدنی استخوان کم در ناحیه کمر یا کفل خود باشید، همانند زنان حاضر در این مطالعه، ممکن است درد و کاهش قدرت تحرک نیز را تجربه کنید. از این رو، با شرایطی مواجه هستید که بهتر است هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید، پیش از آن که خیلی دیر شود.

زنان مضطرب دارای یک مشکل استخوانی جدی دیگر نیز بوده اند ...

آنها هرچه بیشتر با خطر شکستگی استخوان مواجه بودند. زنان مضطرب با چهار درصد خطر بیشتر شکستگی جدی استخوان طی یک بازه زمانی 10 سال، و سه درصد خطر بیشتر مواجهه با شکستگی کفل طی این بازه زمانی مواجه بودند.

چرا زنان مضطرب از سلامت استخوانی ضعیف‌تری برخوردار هستند؟

پژوهشگران چند فرضیه را مطرح کرده اند. به گفته آنها، زنان مضطرب ممکن است احتمال بیشتری داشته باشد تا درگیر رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن یا دنبال کردن یک رژیم غذایی ضعیف شوند.

همچنین، هورمون های استرس که به واسطه شکل گیری احساس اضطراب در انسان ترشح می شوند ممکن است بر تراکم و سلامت استخوانی تاثیرگذار باشند.

افزون بر این، مطالعات نشان داده اند زنانی با سطوح اضطراب بالا از سطوح پایین ویتامین D برخوردار هستند و این ماده مغذی اثر چشمگیری بر خطر شکستگی استخوان دارد.

از این رو، یکی از این دلایل یا ترکیبی از همه آنها می تواند در کاهش سلامت استخوانی نقش داشته باشد.

درباره اضطراب خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای مقابله با اضطراب باید تصمیمی آگاهانه درباره توقف چرخه اضطراب اتخاذ کنید. مثبت باشید، پیگشیرانه عمل کنید و راه هایی را برای کاهش اضطراب و بهبود سلامت استخوانی خود بیابید.

همه ما در طول زندگی خود اضطراب را تجربه می کنیم و باید توجه داشت که غلبه بر اضطراب مزمن و کنترل این شرایط چندان آسان نیست. اما با دنبال کردن برخی عادات ساده می توانید در این مسیر موفق باشید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر روز مدیتیشن انجام دهید. این اقدام می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مدیتیشن می تواند ذهن شما را آرام ساخته و واکنش کسب آرامش در بدن را تحریک کند. انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارند که می توانید آنها را امتحان کنید. مدیتیشن ذهن آگاهی، مدیتیشن تنفس آگاهانه، و تجسم هدایت شده از آن جمله هستند. چند روش مدیتیشن را امتحان کنید تا روشی که برای شما بهتر جواب می دهد و احساس بهتری در شما شکل می گیرد را بیابید. روش های هدایت شده مختلفی برای مدیتیشن وجود دارند که فواید مختلفی مانند پیشگیری از تفکر بیش از اندازه را ارائه می کنند.

هر روز ورزش کنید. ورزش روشی عالی برای تسکین استرس و اضطراب است. زمانی که ورزش می کنید، بدن شما هورمون های احساس خوب را ترشح می کند که احتمال احساس اضطراب، استرس یا افسردگی را کاهش می دهند.

از غذاهای محرک اضطراب پرهیز کنید. آنچه می خورید نقش مهمی در وضعیت روانی و عاطفی شما ایفا می کند. پژوهش ها نشان داده اند که برخی از مقصران غذایی در زمینه اضطراب شامل کافئین، شیرین کننده های مصنوعی، قند، نوشیدنی های الکلی و کربوهیدارت های پالایش شده می شوند.

از گیاهان دارویی تسکین دهنده اضطراب استفاده کنید. زمانی که به شدت مضطرب هستید می توانید با استفاده از گیاهان دارویی تسکین دهنده مانند سنبل کوهی، کاوا، بابونه، گل ساعتی و به لیمو می توانید سطوح اضطراب را کاهش دهید. نیازی نیست این گیاهان دارویی را روزانه مصرف کنید، اما در زمان استرس و اضطراب زیاد می توانند مفید باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha