شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 246560

مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران با اشاره به وجود حداقل 5 میلیون بیمار دیابتی در کشور، گفت: بیماران دیابتی در معرض ایجاد عوارض مزمن این بیماری هستد به نحوی که این بیماران 2 تا 4 برابر احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارند.

پنج میلیون ایرانی دیابت دارند

سلامت نیوز: مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران با اشاره به وجود حداقل 5 میلیون بیمار دیابتی در کشور، گفت: بیماران دیابتی در معرض ایجاد عوارض مزمن این بیماری هستد به نحوی که این بیماران 2 تا 4 برابر احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارند.

به گزارش سلامت نیوز از انجمن دیابت، حسین ادیبی افزود: خطر بروز بیماریهای چشمی در افراد دیابتی 25 برابر افراد غیر دیابتی بوده و بروز بیماریهای کلیوی نیز در افراد دیابتی 17 برابر سایر افراد است.
وی با اشاره به اینکه رشد بیماری دیابت در کشورهای درحال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته است، اظهار کرد: پیش بینی می شود تعداد بیماران دیابتی در دنیا تا سال 2030 به 366 میلیون نفر برسد که 75 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد.
ادیبی، 9 درصد علت مرگ و میرها در دنیا را منتسب به دیابت دانست و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در ایران 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود بی اطلاع هستند و علاوه بر این حدود 50 درصد از بیماران دیابتی شناخته شده نیز در کنترل بیماری موفق نیستند.
وی تصریح کرد: بر این اساس اهداف درمانگاه تخصصی دیابت به عنوان یک مجموعه تخصصی وابسته به پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس ایجاد زمینه دسترسی بیماران به خدمات استاندارد و جامع مراقبت از بیماری دیابت در همه زمینه ها برنامه ریزی شده است.
ادیبی با عنوان این مطلب که استقرار نظام ثبت اطلاعات بیماران دیابتی در کشور با جدیت در حال پیگیری است، تصریح کرد: یکی از اولویت های درمانگاه تخصصی دیابت تهران، ارائه الگوی مناسب جهت ارائه خدمات مورد نیاز بیماران در بخش های دولتی و خصوصی است و خوشبختانه دستورالعمل راه اندازی درمانگاه های تخصصی دیابت با استفاده از تجربیات حاصله به دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز ابلاغ شده است.
ادیبی با تاکید بر اینکه بیشتر خدمات درمانی بیماران دیابتی تحت پوشش بیمه است، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی خدمات مورد نیاز بیماران مانند درمان سرپایی زخم پای دیابتی تحت پوشش بیمه نیست و این هزینه ها که در برخی موارد بسیار زیاد نیز می باشد، بر دوش بیماران است.
وی افزود: هم اکنون در این مجموعه تمام خدمات مورد نیاز بیماران در بخشهای فوق تخصصی غدد جهت کنترل قند بیماران ارائه می شود. علاوه بر این برخی خدمات نوین مانند تشخیص و درمان مشکلات کلیه و مثانه بیماران مانند بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی تنها در واحد ارولوژی این مرکز ارائه می شود.
ادیبی افزود: واحد مراقبت بیماریهای قلب و عروق و چشم این درمانگاه نیز با بهره گیری از تجهیزات کامل تشخیصی و درمانی مانند اکو کاردیوگرافی، و تست ورزش و همچنین آنژیوگرافی و لیزر چشم خدمات مورد نیاز بیماران را با تعرفه های دولتی ارائه می کند.
وی گفت: همچنین واحد آموزش این درمانگاه به ارائه مطالب مورد نیاز بیماران در قالب جلسات آموزشی رودررو و ارائه کتاب و مواد آموزشی مورد نیاز بیماران پرداخته و جلسات آموزشی و پرسش و پاسخ نیز با حضور اساتید و کارشناسان دانشگاه در پنج شنبه آخر هرماه در سالن آمفی تئاتر این درمانگاه به آدرس خیابان انقلاب، ابتدای خیابان استاد نجات الهی (ویلا) بصورت رایگان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha