رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی بارش‌های بهار امسال نسبت به میانگین بلندمدت کشور گفت: با وجود افزایش بارش در بسیاری استان‌ها طی سه ماه گذشته، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان در صدر استان‌های کم‌بارش فصل بهار قرار دارند.

میزان بارش کشور در بهار ۹۷/ کشور هنوز ۲۶ درصد کمبود بارش دارد

سلامت نیوز: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی بارش‌های بهار امسال نسبت به میانگین بلندمدت کشور گفت: با وجود افزایش بارش در بسیاری استان‌ها طی سه ماه گذشته، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان در صدر استان‌های کم‌بارش فصل بهار قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز، صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بارشی کشور طی سه ماه گذشته اظهار کرد: در طول بهار سال جاری، کل کشور ۷۰ میلی‌متر بارش دریافت کرده است و از آنجا که میانگین بارش بلندمدت بهار ۵۵ میلی‌متر است، در بهار امسال نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد افزایش بارش را تجربه کردیم.

وی ضمن مقایسه بارش بهار امسال نسبت به سال گذشته گفت: بارش بهار سال قبل ۵۲ میلی‌متر ثبت شده است، بنابراین بهار امسال نسبت به بهار سال قبل ۳۵ درصد افزایش بارش داشته است.

استان‌های کم‌بارش در بهار ۹۷

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه استان‌های کم‌بارش کشور را طی فصل بهار برشمرد و گفت: از ابتدای فروردین ۹۷ تا پایان خرداد، استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان به ترتیب ۶۷، ۴۴ و ۳۶ درصد کمبود بارش داشتند، همچنین با توجه به میزان بارش‌ها استان‌های کرمان، بوشهر و فارس نیز در شمار استان‌های کم‌بارش بهار ۹۷ قرار می‌گیرند.

به گفته ضیائیان، در بهار ۹۷ استان‌های اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران در وضعیت ترسالی قرار داشتند و در بقیه استان‌ها بارش‌ها بیش از نرمال ثبت شده است.

۲۱ درصد کمبود بارش کشور نسبت به سال قبل

وی همچنین وضعیت بارش‌های کشور را از ابتدای سال زارعی جاری (از اول مهر ۹۶) تا پایان خرداد ماه بررسی کرد و گفت: طی ۹ ماه گذشته، کل کشور ۱۶۳.۷ میلی‌متر بارش دریافت کرده است. لازم به ذکر است؛ در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۸ میلی‌متر میزان بارش کشور بوده، بنابراین امسال نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

۲۶ درصد کمبود بارش کشور نسبت به درازمدت

رئیس مرکز ملی خشکسالی ادامه داد: از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور از ابتدای مهر تا پایان خرداد ۲۲۱ میلی‌متر است؛ امسال نسبت به بلندمدت ۲۶ درصد کمبود بارش را تجربه کردیم و در این بازه ۹ ماهه، سیستان و بلوچستان ۷۱ درصد و استان‌های هرمزگان و کرمان ۶۴ درصد کبود بارش داشتند و از این لحاظ در صدر جدول کم‌بارشی کشور قرار می‌گیرند.

ضیائیان افزود: استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، یزد، خراسان شمالی، اصفهان، خراسان جنوبی، گیلان، مرکزی، قم، لرستان، مازندران، البرز، تهران و گلستان نیز به ترتیب در فهرست استان‌های کم‌بارش از ابتدای سال زراعی تا پایان خرداد ۹۷ قرار می‌گیرند.

در ۹ ماه گذشته تنها سه استان بارش بیش از نرمال داشتند

این کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: بارش ۹ ماهه گذشته در استان‌های قزوین، ایلام، سمنان، زنجان، همدان، کرمانشاه و اردبیل در وضعیت نرمال قرار دارد و در همین بازه، بارش استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در حد بیش از نرمال بوده است.

وی در پایان با اشاره به وضعیت بارشی استان تهران از ابتدای سال زراعی تا پایان بهار ۹۷، گفت: استان تهران ۲۲۰ میلی‌متر بارش دریافت کرده است که نسبت به بلندمدت ۱۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کمبود داشته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha