عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: آدنومیوز یک بیماری شایع و خوش خیم رحم با وجود نابجای بافت غددی مخاط رحم در بین عضلات رحمی است که حدود 20 درصد موارد، زنان کمتر از 40 سال را گرفتار می کند و 80 درصد مبتلایان نیز زنان 40 تا 50 ساله هستند.

80درصد مبتلایان «آدنومیوز» زنان 40 تا 50 ساله هستند

سلامت نیوزعضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: آدنومیوز یک بیماری شایع و خوش خیم رحم با وجود نابجای بافت غددی مخاط رحم در بین عضلات رحمی است که حدود 20 درصد موارد، زنان کمتر از 40 سال را گرفتار می کند و 80 درصد مبتلایان نیز زنان 40 تا 50 ساله هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  ،از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی « ابن سینا» دکتر سهیلا انصاری پور با بیان اینکه شدیدترین علائم در گروه زنان مسن دیده می شود، افزود: تقریبا یک سوم مبتلایان به آدنومیوز بدون علامت هستند که شایعترین علائم در گروه علامتدار، خونریزی های شدید حین قاعدگی (50 درصد)، خونریزی های شدید بین قاعدگی(20 درصد) و قاعدگی دردناک (30 درصد) است و درد موقع نزدیکی نیز یکی از شکایات بیماران است .


متخصص زنان و فلوشیپ نازایی گفت: از لحاظ اپیدمیولوژی، تولد های متعدد، سقط های خودبخودی یا القایی، تکثیر سلولی مخاط رحم، نازایی و شکستIVF با افزایش خطر آدنومیوز همراه هستند. دیگر فاکتورهای خطر شامل اندومتریوز، کشیدن سیگار و ترومای جراحی مانند سزارین و کورتاژ هستند و از انجا که آدنومیوز در 60 درصد زنان یائسه که تاموکسیفن به مدت طولانی مصرف نموده اند دیده شده است، به نظر می رسد که این درمان منجر به فعال شدن مجدد آدنومیوز قبلی بوده و دلالت بر وابستگی این اختلال به استروژن دارد.


دبیر علمی کنفرانس علمی علت، تشخیص و درمان بیماری آدنومیوز با اشاره به اینکه تا این اواخر بنظر می رسید آدنومیوز تنها در زنان چندزا دیده می شود و تشخیص آن تنها مبتنی بر جراحی و یافته پاتولوژی نمونه های رحمی خارج شده از بدن میسر بود، افزود: درحال حاضر با پیشرفت دانش و ابزارهای تصویر برداری مانند سونوگرافی و MRIتشخیص دقیق آدنومیوز به کمک روشهای پاراکلینیکی امکان پذیر شده است.


وی همچنین با بیان اینکه امروزه، زنان اولین بارداری خود را تا اواخر سی سالگی یا اوئل 40 سالگی به تاخیر می اندازند، گفت: تشخیص آدنومیوز در بین مبتلایان به نازایی نیز افزایش یافته است. اگرچه ارتباط بین آدنومیوز و نازایی کاملا مشخص نیست اما مطالعات اخیر تاثیر منفی آدنومیوز را بر باروری زنان نشان میدهد و چندین مطالعه با داده های محدود، بهبود باروری را پس از درمان دارویی و جراحی آدنومیوز نشان داده اند.


عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در ادامه عنوان کرد: در بیماران با توده های رحمی و نازایی، قبل از بکارگیری هر نوع درمان بایستی آدنومیوز را رد کرد.
انصاری پور در تشریح هدف برگزاری این سمینار یکروزه گفت: که در این سمینار با حضور متخصصین مختلف زنان و نازایی، لاپاروسکوپی و رادیولوژیست به شکلی جامع به بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث متعدد شامل هیپوتز و اپیدمیولوژی آدنومیوز، راههای تشخیصی مختلف ، ارتباط آدنومیوز با نازایی و سقط ، همراهی ان با آندومتریوز و عوارض حین بارداری و همچنین درمان های دارویی و جراحی آن پرداخته می شود.


پزشکان عمومی، متخصصان زنان و زایمان و مامایی گروه های هدف این سمینار علمی هستند که از امتیاز آموزش مداوم جامعه پزشکی نیز برخوردار هستند.


مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، کنفرانس علمی علت، تشخیص و درمان بیماری آدنومیوز را در 7 تیرماه سال جاری به مدت یک روز در این مرکز برگزار می کند.


علاقمندان برای شرکت در کنفرانس فوق می توانند جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و یا هماهنگی رزرو ثبت نام با شماره 23519 داخلی 607 ، واحد آموزش تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha