تعطیلات تابستان را چه کنیم؟ البته شاید در روزهایی که گرانی، بی‌سر و صدا قدرت اقتصادی را هر روز پایین‌تر می‌آورد؛ سفر رفتن هم از گزینه‌های روی میز تفریحات بسیاری از خانواده‌های ایرانی کنار می‌رود. اما به هر حال هنوز هم می‌توان سفری ارزان‌تر ترتیب داد و از تابستان لذت برد. پس باید به دنبال پاسخ اصلی‌ترین سوال سفر رفت: «کجا برویم؟»

کدام شهرهای ایران می‌تواند بهترین مقصد سفرهای تابستانی باشد؟

سلامت نیوز: تعطیلات تابستان را چه کنیم؟ البته شاید در روزهایی که گرانی، بی‌سر و صدا قدرت اقتصادی را هر روز پایین‌تر می‌آورد؛ سفر رفتن هم از گزینه‌های روی میز تفریحات بسیاری از خانواده‌های ایرانی کنار می‌رود. اما به هر حال هنوز هم می‌توان سفری ارزان‌تر ترتیب داد و از تابستان لذت برد. پس باید به دنبال پاسخ اصلی‌ترین سوال سفر رفت: «کجا برویم؟»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار، تعطیلات تابستانی اغلب دانش‌آموزان با دریافت کارنامه تحصیلی و اطمینان خاطر از قبولیشان آغاز شده و قطعا سفر رفتن یکی از گزینه‌هایی است که خانواده‌ها برای سپری کردن این اوقات فراغت انتخاب می‌کنند. سفری که به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که مقصدش شمال ایران است. اما شهرهای شمالی در تابستان گزینه مناسبی نیستند بلکه استان‌های غربی و شمال غربی ایران که در فصل تابستان خنک‌ترین مناطق ایران هستند بهترین گزینه برای سفرهای تابستانی خواهند بود.


بهترین مقصد برای تهرانی‌ها
«یک سفر کوتاه، آسان و با کمترین مسافت»؛ این ویژگی‌ها برای بسیاری از تهرانی‌ها ملاک اصلی انتخاب مقصد سفر است. زندگی شهرنشینی اغلب تهرانی‌ها را به سمت مقاصدی با کوتاه‌ترین فاصله می‌کشاند، مقاصدی که اغلب به شهرهای شمالی منتهی می‌شود. اما فیروزکوه بهترین مقصد سفر برای تهرانی‌ها است. شهرستانی در نزدیکی شهر تهران که اغلب اوقات سال به دلیل کوهستانی بودن همواره دارای آب و هوای بسیار خنک است به خصوص در فصل تابستان که برای ایرانی‌ها می‌تواند بهترین گزینه باشد. این شهرستان در کنار جاده تهران – قائم قرار دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که برای تفریح و گذراندن چند روزی در آسایش و آرامش بهترین انتخاب است.


بهترین مقصد برای علاقه‌مندان به شهرهای شمالی
«مازندران»؛ از جمله محبوب‌ترین مقاصد مسافران تابستان است. مقصدی که شاید در این فصل سال انتخاب خوبی نباشد. اما اگر شما عاشق شهرهای شمالی و درخت و طبیعت آن هستید بهتر از به جای رفتن به ساری و کنار دریا به روستای آلاشت سفر کنید. روستایی که باید از جاده پر پیچ و خم‌ کوه به بالا بروید و مه‌های غلیظ را پشت سر بگذارید. فراغ از مناطق طبیعی، رصدخانه آلاشت و خانه پدری رضا شاه پهلوی از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا است.

شهر مشهور پلکانی ایران
«ماسوله» برای همه ایرانیان شناخته شده است. روستای تاریخی پلکانی که یکی از ارزشمندترین مناطق ایران است. با هوای مه آلود و تابستان‌های خوش و آب‌هوایی که دارد مقصد اکثر گردشگران تابستانه است. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردارجنگل فومن، ۶۰ کیلومتری شهر رشت ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان واقع است. این شهر به دلیل جاذبه‌های تاریخی متعددی که دارد تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی قرار دارد و سالانه پذیرای ده ها هزار گردشگر است.


سفر به پشت بام گلستان
یکی دیگر از شهرهای خنک ایران در تابستان که در خطه شمالی ایران قرار دارد، منطقه جهان‌نما در استان گرگان است. روستای جهان‌نما به دلیل موقعیت طبیعی، اقلیم ویژه و همچنین استقرار در منطقه حفاظت شده جهان نما، مناظر و جلوههای منحصر به فردی دارد. ارتفاعات و چشم اندازهای طبیعی بسیار عالی که در این منطقه وجود دارد در ۳ فصل اول سال طراوت و زیبایی شگفت انگیری را دارا است و نظر اغلب مسافران و طبیعت‌گردان را به خود جلب می‌کند. دهکده جهان‌نما جایی درست در دامنه کوه جهان‌نما که ۳ هزار و ۸۶متر از سطح دریا ارتفاع دارد، واقع شده و این به معنی آن است که قدم زدن در جهان‌نما، درست مثل قدم زدن در پشت بام گلستان خواهد بود.


بجنورد خنک‌ترین شهر خراسان
قطعا سفر کردن به استان خراسان در تابستان یک ریسک محسوب می‌شود اما بجنورد از جمله شهرهای خراسان است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. این شهر با آب و هوای خنکی که دارد یکی از بهترین مقاصد سفرهای تابستانی است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی است و بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های آن دقیقا در فصل بهار و تابستان است.


سفر به شهر مخروطی
به روستای کندویی معروف است، روستایی که معماری صخره‌ای منحصر به فرد و بافت مخصوصش این روستا را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسانده است. در حقیقت آنچه به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ها است. می‌توان گفت وجه تسمیه کندوان به خاطر خانه‌های کندویی شکلی است که در دل این صخره‌های مخروطی قرار گرفته‌اند. این روستای تاریخی یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران است که از اردیبهشت تا شهریور بهترین شرایط آب و هوایی را دارا است و می‌تواند برای سفرهای تابستانی بهترین گزینه باشد.


عیادت از ارومیه زخمی
نام ارومیه برای آنها که خبرهای محیط زیست را دنبال می‌کنند نام آشنا است. دریاچه ارومیه اگرچه بی‌جان است اما اندک جان باقی‌مانده‌اش هنوز هم یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران است. ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده است. این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقه شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید. ارومیه با ۱۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار گرفته است. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد است.


قدم در سرزمین پارسی‌ها
بهارش برفی است و تابستان خنکی را پشت سر می‌گذارد. همدان یا هگمتانه یکی از کلان شهرهای ایران در منطقه غربی کشورمان و در کوهستان‌های این منطقه واقع شده نیز استان همدان است. همدان در دامنه کوه الوند قرار گرفته و از شهرهای سردسیر ایران به حساب می آید که علاوه بر آب و هوای بسیار مناسب آن در تابستان جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری هم در این شهر وجود دارد که می تواند یکی از بهترین شهرهای برای سفرهای تابستانی به شمار بیاید. همدان هم یکی از شهرهای خنک ایران در تابستان است که می‌توانید به آن سفر کنید.


تابستان را در بام ایران سر کنید
دیگر شهر مناسبی که در فصل تابستان می‌توانید سفری دلچسب و فوق العاده را به سمت آن داشته باشید شهرکرد است. شهری با آب و هوای بسیار خوب و مردم بسیار خونگرم و مهمان نوازش بهترین مقصد برای یک سفر تابستانی است، شهری که به بام ایران معروف است. نام پیشین آن «دِهْکُرد» بوده‌است که پس از تبدیل به شهر (در شهریور ۱۳۱۴ خورشیدی)، به شهرکرد تغییر نام داده شده‌است. شهرکرد دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است. میانگین سالانه دمای هوا در شهرکرد ۱۱.۵ درجه سانتیگراد است.


اتراق در ییلاق فیلبند
روستای زیبای فیلبند را بام مازندران نامیده‌اند. فیلبند از خنک‌ترین و زیباترین روستاهای مازندران است که در مناطق جنوبی بابل قرار گرفته است. اگر خواهان تماشای پدیده اقیانوس ابر هستید، این منطقه می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. ارتفاع این ییلاق زیبا از سطح دریا حدود ۲۷۰۰ متر است، بنابراین عجیب نیست که بر فراز ابرها قرار داشته باشید. به دلیل ارتفاع بسیار زیاد این منطقه، زمستان ها بسیار سرد است و تقریبا ۷ ماه از سال برف تمامی مناطق فیلبند را می‌پوشاند. برای دسترسی به ییلاق فیلبند باید راهی جاده هراز شوید. حدود ۱۰۰ کیلومتر که در این جاده زیبا و پر پیچ و خم برانید، به فرعی روستای فیلبند (یا روستای سنگ چال) خواهید رسید که شما را به سمت این روستا هدایت می کند. در سفر به ییلاق فیلبند حتی در فصل تابستان، لباس گرم را فراموش نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha