مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه ضمن اعلام خبر شناسایی مجدد کودکان بازمانده از تحصیل از ارزیابی مراکز درمان ترک اعتیاد و تدوین آیین نامه حمایت از معتادان بی‌بضاعت به عنوان برنامه‌های امسال معاونت رفاه نام برد.

شناسایی مجدد کودکان بازمانده از تحصیل/ ارزیابی مراکز ترک اعتیاد

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه ضمن اعلام خبر شناسایی مجدد کودکان بازمانده از تحصیل از ارزیابی مراکز درمان ترک اعتیاد و تدوین آیین نامه حمایت از معتادان بی‌بضاعت به عنوان برنامه‌های امسال معاونت رفاه نام برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،احمدرضا پرنده ،  با بیان  اینکه در معاونت رفاه پیام رسان صدای محرومان کشور هستیم اظهار کرد: برنامه‌های حوزه رفاه نیز مبتنی بر همین رویکرد است. یکی از سیاست‌های جدی که دنبال می‌کنیم شناسای  کودکان بازمانده از تحصیل و پیگیری برای بازگشت  به مدرسه است.

وی افزود: در سال ۹۴ و ۹۵ شناسایی گسترده کودکان بازمانده از تحصیل با ابتکار معاونت رفاه شروع شد. در آن زمان فهرستی از دانش آموزان مقطع ابتدایی از آموزش و پرورش و فهرست واجدین شرایط برای رفتن به مدرسه از سازمان ثبت احوال را دریافت کردند و پس از پیگیری‌های متعدد توانستند ۱۳۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی و بر حسب علل بازماندگی از یکدیگر تفکیک کنند.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با بیان اینکه با احصای کدملی و شماره تماس سرپرستان خانوار، با خانواده‌های این کودکان تماس گرفتند و علت را جویا شدند که فقر، مهاجرت ، عوامل فرهنگی و..... از جمله آنهاست گفت: همینطور مشخص شد که تعدادی از این کودکان علیرغم آنکه تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند باز هم به مدرسه نرفتند.

شناسایی مجدد کودکان بازمانده از تحصیل


پرنده افزود: همچنان کمیته‌های استانی مشغول رفع عوامل بازماندگی از تحصیل هستند و از NGOها و خیریه‌ها کمک خواسته‌ایم تا در برگرداندن کودکان به چرخه تحصیل به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه  برای سال ۹۷ یکی از محورهای اصلی برنامه‌های خود را شناسایی مجدد بازماندگان از تحصیل قرار داده‌ایم عنوان کرد: عدم توجه به تحصیل می‌تواند در آینده منجر به فقر شود و به همین دلیل از سوی وزارت رفاه پیگیری می‌شود. با وزرات آموزش و پرورش و نهاد ریاست جمهوری نیز در تعامل هستیم و همراهی خوبی با ما دارد.

نهضت سوادآموزی نیز اعلام آمادگی کرده تا آن دسته از کودکانی که سنشان بالا رفته است تحت پوشش ببرد.

ارزیابی مراکز ترک اعتیاد

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به وجود مراکز ترک اعتیاد در سراسر کشور با مجوزهای دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی عنوان کرد: یک بحث وجود دارد که آیا  خدماتی که سال‌ها ارائه می‌شده از اثربخشی لازم برخوردار بوده است یا خیر ؟ میزان هزینه کرد در این حوزه چقدر است و چه راهکارهایی نوینی باید در این حوزه اتخاذ شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، طرح ارزیابی مراکز ترک اعتیاد درسال جاری از برنامه های حوزه معاونت رفاه  اجتماعی -دفتراسیبهای اجتماعی است

وی افزود: تا کنون کمتر شاهد ارزیابی جامع روی برنامه‌ها بوده ایم.

پرنده با اشاره به اینکه اشتغال بهبودیافتگان به چند طریق از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، صندوق کارآفرینی امید، وزارت رفاه دنبال می شود گفت: البته مهمتر از اقدامات عملیاتی، فرهنگ سازی و ایجاد حس اعتماد میان کارآفرینان برای بکارگیری بهبود یافتگان و دادن فرصت به آنها است. هرچند در محیط‌های کاری ممکن است افرادی آلوده به اعتیاد باشند که خوب است یک کارفرما از این افراد حمایت کند تا به چرخه زندگی سالم برگردند و اشتغال انها حفظ شود و باید تشکر کنم از کارافرینان که در این برنامه ها وحمایتهای اجتماعی مشارکت دارند

تدوین آیین نامه حمایت از معتادان بی بضاعت

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه  بر ضرورت توجه به معتادان بی بضاعت نیز تاکید کرد و گفت: معتادانی وجود دارند که می‌خواهند درمان شوند اما توان مالی لازم را ندارند. چندین جلسه در این زمینه برگزار شده تا جهت اجرای آیین نامه‌ای اقدامات عملیاتی را شاهد باشیم. باید میزان اعتباراتی که دستگاه‌های تخصصی برای پوشش معتادات بی بضاعت نیاز دارند به ما اعلام کنند تا آن را در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان برنامه و بودجه بگذاریم که برای سال‌های آتی لحاظ شود.

به گفته وی  ازریابی مراکز درمان اعتیاد کشور، شناسایی و حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل، بررسی مسائل وآسیب های اجتماعی کشور و برگزاری جلسات کارگروه مسائل اجتماعی ذیل شورای اجتماعی کشور، برگزاری جلسات شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان و شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان زباله گرد، تهیه نقشه آسیب های اجتماعی کشور۱۳۹۳- ۱۳۹۶،  مصوب شدن اصلاحیه آیین نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان مصوب سال ۱۳۸۴ و برگزاری جلسه و اجرای آیین نامه، ازریابی مراکز اورژانس اجتماعی کشور ،

بررسی وضعیت اعتیاد کودکان استانی، بررسی شیوع شناسایی اعتیاد زنان استانی، بررسی بازیهای مخرب آنلاین بر کودکان، بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی وفضای مجازی بر طلاق، برگزار ی دو نشست تخصصی با مدیران اجتماعی و روسای آسیب های اجتماعی سراسر کشور،

برگزاری جلسات کارگروه فوریت‌های اجتماعی بر اساس آیین نامه فوریت‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی دستگاه های ذیل وزارت در مراکز استانها جهت اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب در هر استان، تولید محتوا، اطلاع رسانی فعالیت های دفتر آسیب های اجتماعی وارتقای سامانه بانک آسیب های اجتماعی و برگزاری کمیته تخصصی آسیب های ناشی از فضای مجازی از جمله ۱۷ برنامه محوری دفتر آسیب‌های اجتماعی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha